بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلار ۱۵ هزار تومانی منطقی نیست/ ممنوعیت واردات، علت عطش تقاضا

احتمالا در ماه های آینده با رکود اقتصادی مواجه خواهیم شد. با توجه به افزایش قیمت ها و احتمال رکود و تهدید اشتغال، سرمایه گذاری در صنایع صادرات محور و نیز صنایعی که نقدشوندگی بالاتری دارند، منطقی تر خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۱۵۴۸
به گزارش بورس‌نیوز، دلار در بازار آزاد از ابتدای امسال نوسان شدیدی داشته و پس از پرواز از قیمت ۵ هزار و پانصدتومانی تا محدوده ۱۹ هزارتومانی، روند نزولی به خود گرفت و اینک در محور 13 هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که این روزها شاهد ۵ نرخ متفاوت دولتی، نیما، سنا، مسافرتی، و آزاد برای ارز هستیم و این نابسامانی بسیاری از فعالان بازار را سردرگم کرده است. تثبیت نرخ ارز و اعلام نرخ واحد در بازار برای فعالان اقتصادی و تجاری می‌تواند تا حدودی آرامش را به بازارها بازگرداند.

سید بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی نرخ ارز بیان کرد: نرخ فعلی دلار در بازار آزاد منطق اقتصادی ندارد و باید کاهش یابد؛ واردات یا اجرای پروژه‌های صنعتی با دلار ۱۵ هزارتومانی توجیه ندارد و حتی سفر تفریحی با این نرخ به‌صرفه نیست.

وی ادامه داد: نرخ ارز در بازار آزاد تحت تأثیر جو روانی ناشی از شرایط سیاسی مرتباً در حال نوسان است ولی این تلاطم بالاخره باید در نقطه‌ای آرام گیرد، اما با توجه به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اوضاع سیاسی شاید آرامش بازار ارز و به‌تبع آن سایر بازارها چند ماه دیگر به طول انجامد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر بتوان حجم نقدینگی را کنترل کرد، قیمت کالاها و خدمات افزایش نخواهد یافت و با توجه به افزایش نرخ ارز، از قدرت مخرب سیل نقدینگی کاسته شده است.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به اشکالات محدودیت واردات به شکل دستوری، گفت: محدود کردن واردات به شکل دستوری اقدام صحیحی نبوده و اگر اجازه می‌دادیم بازارها مسیر عادی خود را طی کنند، افزایش نرخ ارز موجب توقف یا کاهش واردات بسیاری از کالاها می‌شد؛ بدون آنکه به مصرف‌کنندگان سیگنال کمبود کالا بدهیم؛ وقتی به مردم القا شود که عرضه کالایی کاهش‌یافته و احتمالاً نایاب خواهد شد، عطش خرید بیشتر شده و منجر به ایجاد التهاب در بازار می‌شود.

وی افزود: پیش‌فروش را اقدام مثبتی در جهت اطمینان مصرف‌کنندگان به تداوم عرضه و کنترل عطش تقاضا ارزیابی می‌کنم، التهابی که این روزها در بازار لوازم‌خانگی ایجادشده می‌تواند با طرح پیش‌فروش محصولات فروکش کند.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه با معرفی بازار سرمایه به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: اگر اوضاع اقتصادی به همین منوال باشد، احتمالاً در ماه‌های آینده با رکود اقتصادی مواجه خواهیم شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها و احتمال رکود و تهدید اشتغال، سرمایه‌گذاری در صنایع صادرات محور و نیز صنایعی که نقد شوندگی بالاتری دارند، منطقی‌تر خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر