بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

بلاتکلیفی ادامه‌دار صنعت خودرو تا پایان سال 97 ‏

به دلیل کوتاهی دولت در تعیین به‌موقع قیمت و قیمت گذار، بلاتکلیفی صنعت و بازار خودرو تا پایان سال با همین فرمان ادامه ‏پیدا خواهد کرد.‏
کد خبر : ۱۸۱۶۱۱

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز در مورد شرایط جدید قیمت‌گذاری در صنعت خودرو داخلی و حذف احتمالی شورای رقابت گفت: متأسفانه اوضاع بدی بر بازار خودرو حاکم است و بعد از گذشت هفت ماه از سال، دوستان هنوز دور خود می‌چرخند تا ببینند کدام ارگان یا گروه باید قیمت‌گذاری را در دست بگیرد.

وی ادامه داد: چند ماه پیش عرض کردم که هر چه تأخیر در رفع مشکل قیمت‌گذاری بیشتر شود، حاشیه بازار بدتر شده و دلال‌ها میلیاردرتر می‌شوند اما گویی کسی گوشش بدهکار نیست!

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بازار خودرو دچار یک دلال‌بازی با برنامه‌ریزی قبلی شده است و در این میان هر چه دلالان سودهای کلان می‌برند به همان اندازه خودروساز، ذی‌نفعان و سهامداران آن زیان می‌بینند.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت هفت ماه تازه به این نتیجه رسیده‌اند که یک‌نهاد دیگر مانند ستاد تنظیم بازار و یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جا پای شورای رقابت بگذارد این در حالی است که اساساً قیمت‌گذاری دستوری مشکل صنعت خودرو بوده است و این تغییر نهاد دستوردهنده مشکلی را حل نمی‌کند.

کاکایی خاطرنشان کرد: مشکل بعدی این است که جابجایی نهاد تصمیم‌گیرنده خودش یعنی شش ماه تأخیر زیرا ارگان جدید باید تحقیقات و ارزیابی‌های خود را از ابتدا شروع کند و از نتایجی که از رصد بازار به دست می‌آورد، فرمول جدید قیمت‌گذاری را مشخص و ابلاغ نماید. این بدان معنی است که سال 97 بدون حل مشکل قیمت‌گذاری خودرو به اتمام خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به ضرر هنگفت خودروسازان به دلیل تعلل دولت در تعیین قیمت‌های جدید گفت: اینکه چه کسی تصمیم به این جابجایی گرفته است مشخص نیست اما من در خبرهای شنیدم که شورای رقابت قصد دارد به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد زیرا این عقیده رادارند که از منظر قانونی مسئولیت قیمت‌گذاری برای شورای رقابت تعریف‌شده و جابجایی کار ساده‌ای نیست.

این استاد دانشگاه شورای رقابت را یک ارگان فرا وزارتخانه‌ای دانست و افزود: ما یکسری از بزرگان را در این نهاد منصوب کرده‌ایم تا قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهند اما از این ظرفیت قانونی که موردحمایت رئیس‌جمهور نیز هست به‌خوبی استفاده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد من برای رفع مشکلات فعلی استفاده از روش‌های قدیمی مانند انتخاب چند فرد باتجربه و صاحب‌نظر برای در دست گرفتن قیمت‌گذاری خودرو و یا برای رسیدن به یک‌راه حل جدید است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر