بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تاکید کرد:

شیمی شهرها را فراموش نکنید/ تعاونی‌ها دروازه ورود سرمایه‌گذار به پتروشیمی‌ها

تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به این حوزه گام‌های بسیار مهمی را برداشته و با جذب سرمایه‌گذار، اثر ماندگاری در اقتصاد را برای کشور فراهم سازند.
کد خبر : ۱۸۱۶۳۷

شیمی شهرها را فراموش نکنید/ تعاونی‌ها دروازه ورود سرمایه‌گذار به پتروشیمیها

به گزارش بورس نیوز، اکبر ترکان ، مدیرعامل شستا در نخستین همایش تعاون، اقتصاد مقاومتی و صنایع پتروشیمی با اشاره به شیمی شهرها را نباید فراموش کرد، گفت: باید در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ و سواحل مکران، شیمی شهر یا پارک‌های شیمی را احداث کرد تا این مجموعه‌ها ضمن آنکه بتوانند از مواد اولیه و محیط مناسب بهره‌مند شوند، بتوانند در ارزش‌آفرینی اقتصاد راهکار مناسبی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به این حوزه گام‌های بسیار مهمی را برداشته و با جذب سرمایه‌گذار، اثر ماندگاری در اقتصاد را برای کشور فراهم سازند.

اکبر ترکان رئیس هیات مدیره شستا در ادامه این همایش گفت: اولین میدان مستقل گازی کنگان و آغاز و دالان در فارس و بوشهر هستند که قبل از آن گازها را همراه نفت استفاده می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه پارس شمالی قبل از انقلاب موردتوجه قرارگرفته بود، افزود: پس‌ازآن پارس جنوبی اولویت پیدا کرد چون در آب‌های داخلی کشور بوده اما پارس شمالی در قطر بود. بنابراین توسعه پارس جنوبی بعد از جنگ آغاز شد اما در ابتدا شناخت ما نسبت به آن محدود بود و پس از گذر از فاز یک برای بهره‌برداری از فاز دو و سه آن با توتال قرارداد بسته شد که بر اساس لرزه‌نگاری سه‌بعدی انجام شده توسط این شرکت مشخص شد که حجم مخزن بزرگ‌تر از برآوردهای تعیین شده بود و باید توسعه 28 فاز آن را در دستور کار قرار می دادیم که از این طریق 28 میلیارد فوت مکعب در روز از این میدان استفاده کنیم.

رئیس حیات مدیره شستا افزود: برنامه‌های توسعه باید متناسب با شناخت‌های جدید در نظر گرفته می‌شد. بنابراین لایحه‌های مختلف گازی شناسایی شد و مشخص شد که شش درصد گاز پارس جنوبی اتان است و 5درصد آن به بوتان اختصاص دارد. لذا نباید اتان را برای سوزاندن در فاز 4 و 5 استفاده می‌کردیم. بنابراین اتان را از گاز طبیعی جدا کردیم که تبدیل به مایع شد و به‌تبع آن دوره جدیدی در صنعت پتروشیمی آغاز شد. چون پلی‌اتیلن‌ها شکل گرفتند.

وی افزود: پایه متان که در پتروشیمی‌ها، اوره آمونیاک و متان است که با تأسیس فاز 4و5 تمرکز بر روی پلی‌اتیلن آغاز شود ولی همچنان بوتان به‌عنوان محصول سوختی صادرمی شود.

ترکان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پتروشیمی‌ها شش و نیم میلیون تن صادر می‌کنند که بیشتر توسعه پتروشیمی‌ها و گازها در بعد از انقلاب انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون گازهای همراه نفت کاهش‌یافته است گفت: این گازها صرفاً 5 درصد میادین مستقل گازی را تشکیل می‌دهند. لذا پایه پتروشیمی ما بر مبنای اتان است و انشاالله در آینده پروتان جایگزین آن می‌شود.

ترکان افزود: در حال حاضر 850هزار تن پروتان تولید می‌شود و پتروشیمی جم 250 هزار تن پروپیلین تولید می‌کند.

وی ادامه داد: در صنایع پایین‌دستی که پایه آن‌ها پروپیلین بوده مشکلاتی وجود دارد.زیرا این ماده از شکستن نفتان به دست می‌آید. ولی باید پروپیلین بر مبنای گاز تولید شود.

ترکان با اشاره به اینکه اکنون شش و نیم میلیون تن متانول در کشور تولید می‌شود گفت: این مقدار باید به 10 میلیون تن افزایش یابد که پروژه‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر