بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
فعال صنعت کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بررسی علل افزایش قیمت 100 درصدی «کحافظ»/ کاشی‌های پولیشی، نقطه قوت کاشی و سرامیک حافظ

هم تقاضای کاشی و سرامیک در بازارهای صادراتی به خصوص عراق افزایش داشته و به سبب ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک به کشور فروش داخلی رونق گرفته است.
کد خبر : ۱۸۱۷۶۷
به گزارش بورس‌نیوز، یکی از سهم‌های پربازده سال جاری، سهم شرکت کاشی و سرامیک حافظ بوده که از ابتدای مردادماه سال جاری تاکنون بازدهی تقریباً 100 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

این شرکت در 6 ماهه نخست امسال 73022 میلیون ریال درآمد محقق ساخته که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 313 درصدی نشان می‌دهد.

سهیلا رامش مدیر فروش شرکت کاشی و سرامیک حافظ در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: رونق فروش محصولات کاشی و سرامیک حافظ، عمدتاً ناشی از دو اتفاق افزایش صادرات به عراق و بهبود وضعیت فروش داخلی بوده است.

وی در مورد روند صادرات به عراق گفت: تقاضای کاشی و سرامیک در بازارهای صادراتی به‌خصوص عراق رشد چشمگیری داشته و درگذشته، قیمت‌های صادراتی پایین بود و جذابیت نداشت؛ ولی با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها افزایش داشته و صادرات جذابیت یافته است.

این فعال صنعت کاشی و سرامیک تاکید کرد: در حال حاضر قیمت‌های صادراتی بالاتر از قیمت کاشی و سرامیک در بازار داخل است و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند حجم بیشتری از محصول خود را روانه بازارهای صادراتی کنند.

وی افزود: هرچند درآمد صادرات باید به‌صورت ارزی وصول شود، اما به دلیل محدودیت‌های مراودات مالی و انتقال ارز، قیمت‌ها به‌صورت ریالی محاسبه‌شده و به شکل ریالی وصول می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات به عراق و پاکستان است؛ ولی به بازار کنیا هم ورود کرده‌ایم؛ تقاضای صادراتی در حال حاضر بیش از تولید شرکت است و با راه‌اندازی مجدد برخی خطوط و افزایش ظرفیت تولید، حجم صادرات را افزایش‌خواهیم داد.

وی در ادامه ضمن تأکید بر بهبود وضعیت فروش داخلی اظهارکرد: علاوه بر جذابیت صادرات و موارد مطرح‌شده، آنچه موجب افزایش درآمد کارخانه‌ها تولیدکننده کاشی و سرامیک شده، ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک به کشور بوده است؛ علاوه بر رونق فروش داخلی، امسال نرخ فروش کاشی و سرامیک هم افزایش داشته و این افزایش نرخ هم به مدد شرکت‌ها آمده،  البته افزایش نرخ در محصولات مختلف و سایزهای متفاوت، یکسان نیست؛ برای مثال به‌طور متوسط قیمت کاشی 60*60 نسبت به سال قبل 35 درصد رشد داشته است.

این فعال صنعت کاشی و سرامیک تأکید کرد: باوجود تعدد کارخانه‌ها تولیدی کاشی و سرامیک در کشور و تولید حتی بیش از نیاز کشور به کاشی و سرامیک و محصولات چینی بهداشتی، درگذشته شاهد واردات این اقدام به کشور بوده اما مدتی است دولت سیاست ممنوعیت واردات را در پیش‌گرفته و ممنوعیت واردات محصولات کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی، فروش داخلی شرکت‌ها را رونق بخشیده است. 

وی اضافه کرد: ممنوعیت واردات، مناسب‌ترین اقدام دولت برای حمایت از صنعت کاشی و سرامیک است و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد. صنعت کاشی و سرامیک داخلی توان تأمین نیاز بازار داخل را داشته و هیچ نیازی به واردات نداریم. ضمن اینکه کارخانه‌ها توان افزایش ظرفیت تولید را نیز دارند.

رامش در رابطه با تأثیر افزایش نرخ ارز عنوان کرد: افزایش نرخ ارز از یک‌سو درآمد شرکت را افزایش داده و از سوی دیگر بهای تمام‌شده را بالابرده است. افزایش بهای تمام‌شده هم بااهمیت بوده است. در کل چشم‌انداز روشنی برای آینده متصور هستم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که هم‌روند درآمد شرکت صعودی است و هم‌بهای تمام‌شده افزایش داشته، بهترین اقدام، کاهش هزینه‌ها است تا سودآوری شرکت رشد کند. با توجه به وضعیت فعلی و رونق تقاضای داخلی و صادراتی در تلاش هستیم تا هم با مدیریت هزینه، بهای تمام‌شده را کاهش دهیم و هم‌ظرفیت تولید را افزایش دهیم و آن بخش از خطوط تولید که فعال نبوده، بازسازی کنیم تا وارد مدار شوند.

رامش نقطه قوت شرکت کاشی حافظ را تولید سرامیک‌های پولیشی 100*۱00 سانتیمتر دانست و اظهار داشت: شرکت کاشی حافظ با تولید کاشی 1*1 مترمربع پولیشی، جایگاه خود را در بازار ارتقا داده و تلاش می‌شود با تمرکز بیشتر بر کیفیت محصول، وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی در خصوص چالش‌های صنعت کاشی و سرامیک بیان کرد: یکی از مشکلات فعلی، تعیین نرخ حداقل 4 دلاری برای صادرات هر مترمربع کاشی و سرامیک و ضمناً الزام شرکت‌ها به ارائه تعهدنامه ارزی برای صادرات است. در نظر داشته باشید که نرخ حداقل 4 دلاری برای صادرات، نرخ منطقی نیست و الزام به رعایت این نرخ می‌تواند صادرات را محدود کند. برای افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی، باید قیمت‌ها نیز رقابتی باشد. 

این فعال صنعت کاشی و سرامیک بیان کرد: وصول درآمد صادراتی به شکل ارزی از مشتریان عراقی محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد. البته فعلاً درازای درآمد صادرات، تجهیزات وارد می‌کنیم؛ اما این روند نمی‌تواند همیشگی باشد. علاوه بر این موارد، رقابت منفی برخی تولیدکنندگان و ارائه تخفیفات زیاد، بازار را تا حدی تحت تأثیر قرار داده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر