بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
تولیدکننده رنگ و رزین گفت: در حال حاضر تنها 30 درصد از مواد پتروشیمی مورد نیاز این صنعت توسط شرکت های پتروشیمی تامین می شود.
کد خبر : ۱۸۱۸۰۴

به گزارش بورس نیوز، بیش از نیم‌قرن از مصرف فرآورده‌های نفتی به صورتی غیر از سوخت می‌گذرد که به‌مرورزمان و به‌تبع پیشرفت علم و تکنولوژی، انسان تعداد روزافزونی از ئیدروکربن‌ها را به‌طور خالص از سایر فرآورده‌های نفتی جدا کرده و در تولید سایر مواد شیمیایی و صنعتی به کار گرفته که از آن جمله می‌توان به رنگ و رزین اشاره کرد اما در ماه‌های اخیر و با توجه به افزایش نرخ ارز، تولیدکنندگان صنایع مختلف پایین‌دستی ازجمله رنگ و رزین نیز با مشکلاتی در تأمین مواد اولیه مواجه شده‌اند.

علیرضا منتهایی تولیدکننده رنگ و رزین در خصوص تأمین مواد اولیه تولید رنگ توسط پتروشیمی‌ها بهبورس نیوزگفت: پتروشیمی‌ها نقش مهمی را در تأمین مواد اولیه تولید رنگ و رزین بر عهده‌دارند اما در حال حاضر تنها 30 درصد از مواد پتروشیمی موردنیاز در این صنعت توسط شرکت‌های پتروشیمی تأمین می‌شود.

وی بابیان اینکه صادرات برای شرکت‌های پتروشیمی منافع بیشتری را در پی دارد، گفت: در داخل کشور تقاضا از جانب صنایع پایین‌دستی برای تهیه محصولات پتروشیمی زیاد اما عرضه این محصولات کم است.

منتهایی بابیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی نسبت به تولیدکننده‌های داخلی نظر مثبتی ندارند، گفت: با صادرات محصولات دلار بیشتری نصیب آن‌ها خواهد شد به همین دلیل فروش خود را در بازار داخل کاهش داده‌اند.

وی ادامه داد: در صورت فروش در بازار داخل نیز قیمت‌گذاری‌های مختلفی انجام می‌شود که این امر اختلالاتی را در بازار ایجاد کرده است.

تولیدکننده رنگ و رزین با اشاره به اینکه سقف رقابت محصولات پتروشیمی 300 درصد افزایش‌یافته، تأکید کرد: این امر موجب افزایش قیمت برخی از محصولات در بازار شده و اختلالاتی در بازار ایجاد کرده است .

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال اگر قیمت متانول در بورس 1400 تومان بود پس از ایجاد رقابت قیمت به 3700 تومان افزایش یافت بنابراین پتروشیمی‌ها نیز قیمت پایه این محصول را 3700 تومان تعیین کرده و کف رقابت برای دوره‌های بعدی را 3700 تومان در نظر می‌گیرند.

منتهایی بابیان اینکه به‌تبع افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر مشکل تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دست توسط پتروشیمی‌ها بیشتر شده است، گفت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود ثبات در قیمت‌ها مجبوریم بر اساس قیمت‌های روز محصولات خود را به مشتریان عرضه کنیم.

وی بابیان اینکه دولت باید حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی انجام دهد، افزود: واقعاً حمایتی در این زمینه انجام نمی‌شود و برخی تولیدکنندگان راهکار تعدیل نیرو را برای حل این مشکلات خود نظر می‌گیرند .

منتهایی افزود: تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی باید منافع خود را در نظر بگیرند اما به تولید داخل نیز توجه بیشتری داشته باشند که تولیدکنندگان از چرخه صنعت خارج نشوند.

تولیدکننده رنگ و رزین بابیان اینکه تغییر قیمت محصولات به‌طور روزانه نیز اختلالاتی در بازار ایجاد می‌کند، گفت: قیمت مواد اولیه تولید در کشور هرروز با تغییرات زیادی مواجه می‌شود اما گاهی اوقات قیمت پایه تغییری نمی‌کند و بر اساس رقابت ایجادشده بین سرمایه‌داران و خرید مواد اولیه توسط آن‌ها به بالاترین قیمت تولیدکنندگان نیز متعاقباً باید این مواد را خریده و از آن برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

منتهایی بابیان اینکه در چند ماه اخیر نرخ مواد اولیه این صنعت روند صعودی را در پیش‌گرفته است، افزود: سران مملکت باید توجه بیشتری به تولیدکنندگان داخلی داشته باشند ما امکانات خوبی درزمینهٔ پتروشیمی و تأمین مواد اولیه صنایع پایین‌دست در کشور داریم اما متأسفانه نسبت به دیگر کشورها در بخش صنعت جایگاه خوبی مناسبی نداریم.

وی بابیان اینکه البته تحریم‌ها نیز در این زمینه مؤثر هستند، گفت: اگر موادی از دیگر کشورها صادر می‌شود تغییر قیمت آن با توجه به اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا، امری موجه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر