بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

خنثی بودن اتفاقات بازارسرمایه در صنعت قطعه / برای تولید قطعه "نقدینگی" نداریم

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: نقدینگی قطعه‌سازان کفاف نوسانات اخیر بازار ارز ‏و افزایش قیمت مواداولیه تولید داخل را نمی‌دهد بنابراین، این صنعت تولیدی ندارد که بتواند به خودروساز عرضه کند.‏
کد خبر : ۱۸۱۸۱۱

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن اعلام این مطلب گفت: قطعه‌سازان از بورس هیچ منفعتی نمی‌برند بنابراین نوسانات شاخص‌ها در بازارسرمایه در این صنعت چندان اهمیتی ندارد.

وی ادامه داد: در اصل بازار سرمایه باید تأثیرگذاری مطلوبی در صنایع گوناگون همانند قطعه داشته باشد اما به دلایل مختلف ازجمله نبود تمایل برای خرید سهام قطعه‌سازان به دلیل زیان‌ده بودن آن‌ها، عملاً بورس برای این صنعت اهمیتی ندارد.

نجفی منش در مورد مشکل ترخیص قطعات وارداتی و مواد اولیه برای صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: بخشی از مشکلات ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک مرتفع شده اما؛ همچنان برای بخش دیگر در حال رایزنی هستیم و این گفتگوها ادامه دارد.

وی در مورد تأثیر ترخیص‌های جدید از گمرکات کشور گفت: تأثیر ترخیص قطعات کاملاً مشهود است و در همین مدت تعداد ماشین‌های تحویلی به مشتریان افزایش‌یافته که این مهم به دلیل تأمین قطعات کسری خودروسازان بوده است.

شورای رقابت راه را اشتباه رفت

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در مورد تغییر مسیر قیمت‌گذاری خودرو گفت: متأسفانه شورای رقابت راه و مسیر را اشتباه رفت و به همین دلیل مشکلات بسیاری برای صنعت خودرو و قطعه به وجود آمد.

وی افزود: ما امیدواریم ارگان جدیدی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرد مانند شورای رقابت عمل نکند و از تجارب اشتباه گذشتگان پند گرفته و به صنعت خودرو و قطعه برای حیات بدون دغدغه مالی کمک کند.

نجفی منش تأکید کرد: ارگان جدید در بازار حضور فعال دارد  و می‌داند چه چیزی به نفع و چه چیزی به ضرر صنعت و کشور خواهد بود. ما امیدواریم به همانند دوران قبل از شورای رقابت که کار در دست سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده بود، کارها پیش برود.

تأمین مواد اولیه سخت و گران!

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور با انتقاد از اتفاقات افتاده در مواد اولیه تولیدی در داخل گفت: یک‌زمانی حسن تولید در ایران همین مواد اولیه مهمی بود که در داخل وجود داشت مانند فولاد، آلومینیوم، سوخت و مواد پتروشیمی اما؛ حالا این حسن تبدیل به ضرر شده است زیرا ما باقیمت محاسبه‌شده صادراتی مجبور به خرید این اعلام هستیم.

وی افزود: وقتی به پتروشیمی این مجوز را می‌دهید که محصولاتش را با ارز نیمایی عرضه کند، آن‌ها بلافاصله قیمت‌های داخلی را هم با همان ارز نیمایی حساب می‌کنند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: مس، آلومینیوم و فولاد هم در حال حاضر نرخ فروش داخل خود را با ارز نیمایی محاسبه می‌کنند و این اتفاقات هزینه تولید برای قطعه ساز را بسیار افزایش داده است.

وی با اشاره به بدهی 15 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو به قطعه سازان داخلی تأکید کرد: وقتی نقدینگی برای تأمین نیاز تولید وجود نداشته باشد و شما به‌یک‌باره با هزینه 2 تا 3 برابری برای تأمین نیازهای داخلی خود روبه‌رو شوید، بی‌شکل مشکلات زیادی برای ادامه حیات و تولید پیش روی شما به وجود خواهد آمد.

وی با رد این ادعا که قطعه ساز به دلیل بدهی به خودروساز قطعه نمی‌دهد گفت: این‌گونه نیست بلکه نمی‌توانند قطعه ساز پولی برای تأمین مواد اولیه و تولید محصول ندارد که بخواهد قطعه به خودروساز برساند. در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه نیز از ما اعتبار قبول نمی‌کنند و پول نقد می‌خواهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر