بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
وزنه دارایی های این شرکت به سمت ماشین آلات سنگینی می کند و در طرف مقابل، موجودی نقد وزن سبکی دارد و نیازمند اصلاح است. از این جهت برنامه هایی برای بهبود ساختار شرکت به مرحله اجرا رسیده است.
کد خبر : ۱۸۱۸۳۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بر اساس تحلیل فاصله ساختار دارایی هایی شرکت سراميک هاي صنعتي اردکان، دارایی های ثابت بیشترین نقش را در ترازنامه ایفا می کنند.

هر چند که درصد دارایی های ثابت نسبت به کل دارایی ها در چند سال گذشته روند رو به کاهش داشته، اما همچنان با حجم حدود 48 درصدی، نسبت به میانگین گروه 12 درصد بیشتر است.

گام های بلند «کسرا» به سمت تغییر

بیشترین حجم دارایی های ثابت به ماشین آلات و تاسیسات اختصاص دارد که می تواند نشانگر نیاز به بروزرسانی باشد؛ چرا که سالانه حدود 40 میلیارد ريال هزینه استهلاک بر گردن شرکت می اندازد.

نکته دیگر، حجم موجودی مواد و کالا با وجود این که کمتر از میانگین گروه است، اما به نظر بیش از حد استاندارد است. این امر ناشی از بیانگر ضعف این شرکت در فروش کالاهای خود و شرایط رکودی حاکم بر بازارهای کشور باشد که موجب انباشت کالا شده است. این موضوع اثر خود را در موجودی نقد نشان داده است. در بخش موجود نقد، میزان در رقم های اندک قرار داد که موجبات کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش را فراهم آورده است.

گام های بلند «کسرا» به سمت تغییر

البته باید اذعان کرد که «کسرا» درصدد تغییر در ترکیب فروش به سمت صنایع مطمئن تر با حاشیه سود بالاتر از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد حرکت کرده که برنده شدن در مناقصه اخیر پارس جنوبی خود گواهی بر این موضوع است.

به گزارش آبسیم، دریافتنی های غیرتجاری که سهم بیشتری نسبت به دریافتنی های تجاری دارند، عمدتا به سود سهام دریافتنی و طلب از شرکت های گروه ارتباط دارد. در حالی که این بخش در میانگین گروه تنها 3 درصد دارایی ها را شامل می شود، در «کسرا» 17 درصد است.

گام های بلند «کسرا» به سمت تغییر

در مجموع می توان چنین نتیجه گرفت که «کسرا» باید بر موجودی نقد و دارایی های جاری خود بیش از پیش تمرکز کند و تا بتواند ریسک ناشی از عدم پرداخت بدهی ها را به خوبی پوشش دهد. این شرکت با سرمایه 509 میلیارد ريالی، بالغ بر 234 میلیارد ريال تسهیلات مالی در حساب های خود دارد که تسویه آن کمک شایانی به رشد سود می کند. البته شایان ذکر است که یکی از اهداف شرکت ورود شرکت های فرعی به بورس است تا از محل عرضه سهام، تسهیلات بانکی تسویه و هزینه های مالی کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر