بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
تقاضاهای بسیار شگفت‌انگیزی در 6 ماه ابتدایی سال برای بازار مس بازار وارد شد. علت اصلی آن هم دیگر بر همگان مشخص است و تفاوت قیمت میان بورس کالا و بازار آزاد است. البته جذابیت مفتول مسی نسبت به کاتد افزایش چشم‌گیری یافت؛ به‌طوری که تقاضای مفتول نسبت به کاتد بسیار بیشتر بود.
کد خبر : ۱۸۱۹۵۲
به گزارش بورس نیوز، بارها در گزارش‌های گوناگون در مورد بالا رفتن نرخ ارز و تاثیرگذاری آن بر بازار فلزات صحبت شد. در این میان بازار مس نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای فلزی کشور از ترکش‌های انفجار نرخ ارز در امان نماند و با شاهکار تاریخی دولت در آن زمان یعنی قیمت‌گذاری دستوری با نرخ ارز دولتی، فرصتی را برای سوءاستفاده‌کنندگان و رانت‌خواران فراهم کرد تا از این رهاورد بی‌نصیب نمانند.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در 6 ماه گذشته نزدیک به 80 هزار تن محصولات مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن رقم تاریخی 296 هزار تن (!) برای تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 79 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در این میان رقم تقاضای مفتول بسیار شگفت‌انگیزتر بود، زیرا در مقابل تنها 22 هزار تن عرضه این محصول در بورس کالا، 156 هزار تن تقاضا وجود داشت. این یعنی بیشترین نسبت تقاضا به عرضه برای هر محصولی در بورس کالا، در مورد مفتول وجود داشت و به‌ازای هر تن مفتول عرضه شده در بورس 7.5 تن تقاضا ثبت شد. در حالی که در سال‌های گذشته نه‌تنها هرگز چنین تقاضایی برای مفتول وجود نداشت، بلکه همواره مقداری مفتول نیز به‌صورت مازاد بدون متقاضی و معامله بازمی‌گشت.

در مورد کاتد نیز تقاضای بسیار زیادی وجود داشت؛ به‌طوری که عرضه 57 هزار تنی این محصول در بورس کالا با تقاضای 139 هزار تنی مواجه شد. بدین ترتیب بازار مس نامتعادل‌ترین سال خود را پشت سر گذاشت. اگر به همین ترتیب میزان معاملات تا پایان سال پیش بروند، به‌نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد یک رکورد تاریخی در انجام معاملات مس باشیم. البته روند معاملات مس در اوایل مهر ماه کاهشی بود. زیرا ملاک قیمت‌گذاری تغییر کرد و اکنون این محصول بر اساس نرخ ارز بازار نیما قیمت‌گذاری می‌شود.


 
وقتی ملاک قیمت‌گذاری در بورس کالا با بازار آزاد متفاوت باشد، طبیعی است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان رهاوردی جز خسارت نخواهند داشت. اگر به ارقام معامله شده در 6 ماه گذشته دقت شود، به‌جز ماه آخر که سقف رقابت برداشته شد، طی 4 تا 5 ماه قیمت‌‌گذاری با ارز 4200 تومانی در بورس انجام می‌گرفت، در حالی که در بازار آزاد قیمت‌های دیگری رقم می‌خورد و نرخ ارز از فروردین ماه که 5 هزار تومان بود تا اواخر مرداد ماه به 13 هزار تومان رسید. تفاوت 9 هزار تومانی نرخ ارز در بورس کالا با بازار آزاد باعث جذابیت معاملات و تشویق معامله‌گران به ارزان خریدن در بورس شده بود؛ هر چند که اکنون با توجه به تغییر شیوه قیمت‌گذاری، تقاضا تا حدودی متعادل شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر