بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

به‌زودی تعاونی‌های متعارف، بورسی می‌شوند

در جهان نوین، بازارهای سرمایه نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشورها بازی می‌کنند.‏
کد خبر : ۱۸۲۰۲۲
به‌زودی تعاونی‌های متعارف، بورسی می‌شوند
به گزارش بورس نیوز، افزایش بازارهای موازی با بازار اصلی یکی از شگردهایی است که کشورهای مختلف جهان آن را تجربه و اتفاقاً نتیجه خوبی نیز دریافت کرده‌اند.

در ایران اما تا سال 1384 برای تأسیس بازارهای موازی با بورس اوراق بهادار کشور، مجوزی وجود نداشت که این مهم دلیل برخی ضعف‌های بورس در کشور نیز بود.

اما در اول آذرماه 84 تأسیس و راه‌اندازی بازارهای خارج از قانونی شد و حاصل این قانون بازارهایی همانند بورس انرژی، بورس کالا و فرابرس است و بی‌شک در تمام این سال‌ها تأثیر خوبی در رونق بازار و کسب‌وکار داشته است.

به‌موجب دستورالعمل فعاليت بازارهاي خارج از بورس، مصوب ۱۲/۶/۱۳۸۶ شوراي عالي بورس و در اجراي بند ۵ ماده ‏‏۴ قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و مجوز شماره ۵۲۹۴۶/۱۲۱ مورخ ‏‏۱۹/۸/۱۳۸۷ سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت فرابورس ايران در تاريخ ۲۲/۸/۱۳۸۷ تحت شماره ۳۳۲۴۸۳ در اداره ‏ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسید و فعاليت خود را آغاز کرد. پس از تدوین و تصویب ‏دستورالعمل‌های موردنیاز جهت پذیرش و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات فرابورس و ایجاد زیرساخت‌های ‏لازم، بازار فرابورس ایران در تاریخ ۶ مهرماه ۱۳۸۸ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.‏

اما چه اتفاقاتی در فرابورس ایران در این مدت افتاده است و آیا کشور توانسته است از تمام ظرفیت‌های این بازار بهره ببرد؟

این سؤال را با مدیرعامل جوان فرا بورس درمیان گذاشتیم که ماحصل آن شد گفتگویی که در ذیل می‌خوانید.

*جناب آقای امیر هامونی ضمن تشکر از وقتی که در اختیار بورس نیوز قرار دادید. به عنوان سؤال اول لطفاً در مورد تغییرات فعلی فرابورس کمی صحبت بفرمایید؟

تا چند وقت پیش معمولاً در بازار سرمایه سهام شرکت‌های سهام عام را پذیرش می‌کردیم اما در فرابورس در کنار مجموعه‌های سهام عام، شرکت‌های سهامی خاص هم توانستند وارد بازار شوند. البته پذیرش نمی‌شوند اما؛ ادغام و تملیک برای این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. این اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه است. با شروع فعالیت فرابورس به دنبال این بودیم که سایر ابزارهای مالی را که در قانون تجارت پیش‌بینی‌شده را استفاده کرده و ابزارهای جدیدی نیز به این داشته‌ها بیفزاییم.

*حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حوزه تعاون قانون خاصی دارد که بر اساس آن توانستیم شرکت‌های سهامی عام را وارد بازار کنیم و همچنین ما می‌بینید که در فرابورس شرکت‌های سهامی عام حضور فعالی دارند و سهامشان معامله می‌شود. از دو سال گذشته که دکتر محمدی سکان‌دار بورس اوراق بهادار شدند بر این مطلب که به‌جز تعاونی‌های سهامی عام، تعاونی‌های متعارف و فراگیر ملی را هم وارد بازار کنیم تأکید داشتند.

لذا در حال طراحی تابلویی تحت عنوان تابلوی تعاون هستیم. دستورالعمل‌هایش در حال نگارش است و جلسات مختلفی با وزارت رفاه، تعاون و کار اجتماعی نیز در این خصوص برگزار کردیم که اتفاقاً بسیار سازنده بوده است.

پس از نهایی شدن دستورالعمل‌ها، آنها را درگی‌ات مدیره سازمان بورس یا شورای عالی بورس مصوب کرده و انشا الله به‌زودی تعاونی‌های متعارف را هم وارد بازار می‌کنیم.

*آیا ورود این بخش از تعاونی‌ها به فرابورس با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، تأثیری بر فعالیت‌های ایشان و همچنین فرابورس خواهد گذاشت؟

شک نکنید که ظرفیت خیلی خوبی برای تعاونی‌ها طراحی‌شده است. شرایط ورودی ایشان راحت شده و شرایط حداقلی را گذاشته‌ایم اما؛ بحث مهم که باید مدنظر قرار دهیم شفافیت است. باید صورت‌های مالی حسابرسی شود البته توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس این اتفاق باید بیفتد. به نظر من ریل حقوقی جدید می‌تواند سازوکاری را برای تأمین مالی شرکت‌های تعاونی، تعاونی متعارف، تعاونی فراگیر ملی و همین‌طور سهامی عام بتواند ایجاد کند.

*آقای هامونی آماری از حضور شرکت‌های دانش بینان تحت عنوان تعاونی وجود دارد؟

130 شرکت تعاونی داریم که دانش‌بنیان هم هستند. یک پذیره‌نویسی جدید داریم که علاوه بر استارت آپ های سهامی خاص می توانند در استارت آپ های تعاونی شرکت کرده و سرمایه‌گذاری کنند. ضمن اینکه ما در هفته جاری عرضه اولیه شرکت دانش‌بنیان که در تابلوی فرابورس صورت گرفت که در صنعت دارو فعال بود را داشتیم که اتفاقاً با استقبال خوب و بی‌سابقه‌ای هم مواجه شد. بقیه استارت آپ ها هم در مسیر هستند باید مدارک مالی‌شان و حسابرسی شده‌شان را به ما بدهند و انشا الله بتوانند وارد بازار شوند.

* چه اتفاقی در مورد حضور تعاونی‌ها در بورس متصور هستید؟

هم در بخش تعاون و هم در بخش بازار سرمایه، این شرکت‌های تعاونی در کنار شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص می‌توانند وارد بازار شوند.  بحث تعاونی‌های سهامی عام را ما وارد بازار سرمایه کردیم و تعاونی‌های فراگیر ملی را هم انشا الله با مقرراتی که پیش‌نویس آن آماده‌شده و به تصویب برسد می‌توانیم شاهد ورود تعاونی فراگیر ملی و تعاونی‌های متعارف به بازار سرمایه باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر