بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
هر چند تقویت تولید اولین گام در راستای بهبود اقتصادی است؛ اما رانت به برخی صنایع به بهانه حمایت از تولید منطقی نیست.
کد خبر : ۱۸۲۰۴۰
به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات تولید از 25 به 20 درصد کاهش می‌یابد.

غلامحسین دوانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر کاهش مالیات تولید بیان کرد: وزارت دارایی اعلام کرده در صورت تصویب لایحه مالیات ارزش افزوده، آمادگی کاهش مالیات عملکرد شرکت ها را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد دارد. به طور کلی در همه جای دنیا، با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد کاهش می یابد. در حالی از سال ۱۳۸۷ تا کنون مالیات بر ارزش افزوده تدریجا از ۳ درصد به ۹ درصد رسیده که مالیات بر عملکرد شرکت ها تغییری نکرده است.

وی افزود: علاوه بر موضوع کاهش مالیات تولید، وزارت دارایی اتفاق خوشایند دیگری هم رقم زده است. امسال افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته، معاف از مالیات است و این دو رویداد می توان به تقویت انگیزه تولیدکنندگان منجر شود.

دوانی با اشاره به عدم حمایت کافی از تولید در کشور ما گفت: سیاست های اقتصادی در ایران همواره به نفع تاجرباشی ها بوده، نه تولیدکنندگان. از این رو اتخاذ تصمیماتی که سود دلالی را کاهش دهد ضروری است. البته نظام مالیاتی گام های مثبتی در این زمینه برداشته و موضوع اخذ مالیات از عملیات دلالی و واسطه گری از طریق بررسی تراکنش های مالی اشخاص در دست پیگیری است. 

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر نابسامانی های اقتصادی کشور اظهار داشت: اقتصاد ما شرایط مطلوبی نداشته و این نابسامانی و مبهم بودن آینده بزرگترین ضربه را به تولید زده است. اگرچه تصمیمات جدید وزارت دارایی در مورد مالیات ها برای تولیدکنندگان منافعی خواهد داشت؛ ولی امیدواریم مشکلات به صورت اساسی و ریشه ای برطرف شود تا تولید رونق گیرد. بهبود وضعیت اقتصادی کار آسانی نیست؛ ولی با عزم و ارائه ملی می توان بر مشکلات فائق آمد.

وی افزود: برخی مشکلات، ریشه در انتظارات غیرمنطقی صنایع مبنی بر حمایت همه جانبه دولت دارد. در سال های اخیر خصوصی سازی در بسیاری از صنایع، از جمله صنعت پتروشیمی صورت گرفته و تجربه موفقی هم بوده است. در شرایطی که صنعت پتروشیمی به خوراک ارزان قیمت دسترسی دارد، توقع آزادسازی قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و عدم مداخله دولت در روند تسعیر ارز پتروشیمی ها، به هیچ وجه منطقی نیست. صنعت خودروسازی هم شرایطی مشابه دارد و در حالی خودروسازان دم از آزادسازی قیمت ها می زنند که نیم قرن این صنعت از حمایت دولت برخوردار بوده و هنوز نتوانسته خودرویی مطابق انتظارات مردم تولید کند. اگر دولت دست از حمایت این صنعت بردارد و واردات خودرو را آزاد کند، حیات این صنعت به مخاطره خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: هر چند تقویت تولید اولین گام در راستای بهبود اقتصادی است؛ اما رانت به برخی صنایع به بهانه حمایت از تولید منطقی نیست. مردم مخالف هر گونه رانت هستند و وظیفه دولت نظارت و مدیریت و تسهیل راهکارهای کسب و کار است. بنابراین توقع تزریق پول به صنایع، تخصیص بودجه، تخفیف در نرخ مواد اولیه و آزادسازی قیمت گذاری ها، توقع بجایی نیست.

دوانی در خاتمه در پاسخ به این سوال که "با شرایط فعلی، مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری چیست؟" گفت: بازار سرمایه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است و به نظر می رسد سهم شرکت های قندی و دارویی به دلیل فروش داخلی و عدم وابستگی به صادرات، برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر