بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کارشناس انرژی گفت: عرضه نفت در بورس انرژی باید بدون رانت و براساس نرخ بازار ثانویه دلار انجام شود.
کد خبر : ۱۸۲۰۷۲

به گزارش بورس نیوز، پس از مصوبه ای که شهریورماه امسال توسط شورای هماهنگی اقتصادی در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی صادر شد بورس انرژی نیز اطلاعیه ای صادر کرد که به موجب آن 6 آبان ماه این بازار میزبان طلای سیاه خواهد بود .

براساس این اطلاعیه قیمت عرضه نفت در بورس انرژی 79 دلار و 15 سنت در نظر گرفته شد اما باید دید که این عرضه برمبنای دلار 4200 تومان انجام می شود یا نرخ بازار ثانویه.

در این خصوص عماد رفیعی کارشناس انرژی به بورس نیوز گفت: عرضه نفت براساس دلار 4200 تومان یا نرخ بازار ثانویه بستگی به زمان دریافت پول از خریدار دارد.

وی با بیان اینکه بورس انرژی به تازگی و در شرایط بحرانی کشور ایجاد شده است، افزود: عرضه نفت در این بازار بعنوان اولین سیاست جدی برای مقابله با تحریم های آمریکا محسوب می شود اما نباید دراین زمینه به بخش خصوصی سخت گیری اعمال شود.

رفیعی با بیان اینکه عرضه نفت در بورس انرژی باید بدون رانت و براساس نرخ بازار ثانویه دلار انجام شود، گفت: در خصوص زمان دریافت پول از خریدار نیز باید برای بخش خصوصی کشور زمان کافی در نظر گرفته شود.

کارشناس انرژی با اشاره به اینکه براساس شرایط پرداخت این عرضه باید 20 درصد پول به صورت ریالی (نقدی) و 80 درصد ارزی (اعتباری) دریافت شود، افزود: فعالان بخش خصوصی معتقدند که باید بیشترین میزان مبلغ به صورت ریالی دریافت شود که وزارت نفت نیز اعلام کرده که در این زمینه سخت گیری اعمال نمی شود.

وی با بیان اینکه معاملات می تواند به صورت پلکانی نیز انجام شود، تصریح کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی می توانست بدون در نظر گرفتن درصد ارزی و ریالی فرصتی 3 ماهه را برای دریافت پول توسط بخش خصوصی تعیین کند.

کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: فروش نفت خام در دیگر کشورها توسط تریدرهایی انجام می شود که عمدتا از بخش خصوصی هستند، گفت: اما در ایران بخش خصوصی و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی فقط می توانند فرآورده ها را صادر کنند زیرا نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران به فروش می رسد اما پس از اعمال تحریم ها دولت از بخش خصوصی کمک می گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر