بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
کارشناس بازارسرمایه ‎‏در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

هیجانی همه‎گیر و مُسری / نگرانی سهامداران بی‌مورد است

تا چند سال پیش، اکثر مردم تنها راه پس‌انداز یا حتی سرمایه‌گذاری را نگهداری پول خود در بانک می‌دانستند. به این ‏دلیل که با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا نبودند اما؛ امروزه شرایط کاملاً تفاوت کرده و بازار سرمایه جزو ‏انتخاب‌های مردم برای سرمایه‌گذاری شده است.‏
کد خبر : ۱۸۲۱۴۹

به گزارش بورس‌نیوز، ‏در چند سال اخیر اقشار مختلف مردم در هر پست و مقامی وارد بازار سرمایه و بورس شده و به‌تبع ورود افراد مختلف به بازار، شرایط و حجم ‏معاملات رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. 

هرچند که ناآشنایی به بازار آسیب‌های خاص خود را دارد،  اما یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران افزایش ارزش سهام و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ به همین دلیل نوسانات یک ماه اخیر در شاخص‌های بورس بسیاری از این سرمایه‌گذاران خرد و کلان را نگران کرده است.

فرشید جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن تأیید چرخش سرمایه‌های مردم به‌سوی بورس و چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران گفت: در چند روز اخیر عمدتاً با افت یا صعود گروهی سهام شرکت‌ها مواجه بوده‌ایم. 

وی ادامه داد: در بازار چندین نوع اطلاعات و چندین مدل ریسک موجود است. دسته‌ای از اطلاعات یا ریسک‌ها راجع به شرکت‌های خاص و یا بخش خاصی مطرح می‌شود. به‌عنوان‌مثال تصمیماتی که در حوزه صنایع خودرو صورت می‌گیرد یا به‌صورت مشخص‌تر رویدادی ویژه که برای یک شرکت خاص در یک صنعت خاص‌تر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در حالت دوم اتفاقات، اخبار و ریسک در مورد کلیت بازار رخ می‌دهد. به‌این‌ترتیب و با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد نوسانات اخیر مربوط به کلیت بازار است نه برای شرکت یا بخش خاص. با افزایش نرخ دلار، دارایی‌های تمام شرکت‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و افزایش نرخ مذکور تمامی ارکان بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

جهانی افزود: باید صنایع و شرکت‌ها به‌صورت مجزا موردبررسی و قضاوت قرار گیرند؛ به‌عنوان‌مثال ایجاد یک خبر در گروه صنایع پالایشگاهی، نباید تمام زیرمجموعه‌ها را متأثر کند تا سهام کل صنعت همگام باهم افزایش یا کاهش نیابد و تمام اجزا صنعت و کلیت بورس تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید تفکیک در قیمت‌ها و شرکت‌ها لحاظ شود تا سرمایه‌گذار بتواند سهام را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب کند. زمانی این اتفاق می‌افتد که بار اطلاعات کلی بازار، کاهش یابد. برخی اطلاعات مانند نرخ بهره، نرخ دلار و تحولات سیاسی روی کلیت بازار اثرگذار است. زمانی که نقش این عوامل کمرنگ شود می‌توان بر وضعیت شرکت‌ها به‌طور خاص مانور داد.

جهانی در رابطه با اثرات تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم مسئله تازه‌ای نیست. این تجربه برای کشور تکرار شده است. پیش‌بینی می‌شود اثرات منفی تحریم باوجود تجربه قبلی به چشم نیاید. درگذشته شرکت‌ها از تحریم‌ها نه‌تنها متضرر نشدند بلکه با استراتژی‌های به‌عمل‌آمده در شرایط خوبی قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: اکنون در مقام مقایسه با گذشته تجارب خوبی به‌دست‌آمده و می‌توان عملکرد بهتری داشت. دومین دلیل برای این موضوع که تحریم اثرات چندانی نخواهد گذاشت این است که در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا با آمریکا همراهی نخواهند کرد و به دنبال جایگزینی برای دلار هستند. کشورهایی مانند چین، روسیه و هند درمجموع ازلحاظ توان اقتصادی جایگاهی دارند که بی‌نیاز از دولت امریکا بوده و لزومی به تبعیت از دلار ندارند.

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم ادامه داد: تحریم‌ها زمانی اثرات منفی به بار می‌آورد که امریکا قطب اصلی اقتصادی بود و نقش بزرگی در اقتصاد بین‌المللی ایفا می‌کرد اما اکنون کشورهای بزرگ با تجمیع می‌توانند نقش دلار را کمرنگ کنند. درنتیجه تحریم‌ها نمی‌تواند نقش عمده‌ای را بر روی اقتصاد کشور بگذارد. حتی دولت سیاست‌های ضد تحریمی در برنامه خود دارد که بسیار کارآمد است؛ مانند آگهی شدن یک‌میلیون بشکه نفت سبک ایران در بورس انرژی که ششم ماه آتی عرضه خواهد شد و می‌تواند خبر بسیار خوبی در حوزه اقتصاد ایران باشد و با کمک بخش خصوصی تحریم‌ها دور زده شود.

وی در توصیه به سهامداران گفت: سهامداران باید با بررسی و مطالعه دقیق سهام و شرکت‌ها اقدام به خرید یا فروش کنند. آینده بورس با رشد مطلوبی همراه است. بورس تفکیک درستی دارد و کمک‌کننده است برای هر بازار پایه اول و دوم قرار داده و بازار پایه را مشخص نموده است. سهامداران نیز باید با توجه به بازار مشخص و ریسک مشخص سرمایه‌گذاری کنند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به این مطلب که شرکت‌های انتخابی از سوی مردم برای خرید سهام، باید سابقه سودآوری داشته باشند و مهم‌تر از همه این‌که در سهام رشدEPSباکیفیتی داشته و در طول دو یا سه سال گذشته با رشد مناسبی را تجربه کرده باشند.

وی ارائه اطلاعات شفاف به خریداران را وظیفه بورس دانست و افزود: پس از دریافت این اطلاعات، با بررسی تمام عوامل و انتخاب آگاهانه می‌توانند تحلیل خوبی داشته و بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند. سهم را با دنباله‌روی خریداری نکنند، تنها راه موفقیت در این زمینه مطالعه و بررسی است.

تحلیل این کارشناس بازار بر فراز و فرودهای بورس طی روزهای اخیر این‌گونه بود: عمدتاً به خاطر سهامداران جدید که حرکت گروهی داشته و موجی ایجاد می‌کنند، چنین اتفاقی رخ داد. با افزایش تعداد کدها و سهامداران و اتفاقات پیش‌آمده، سبب این نوسان شدید شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
چرا تمام بازا ر منفیه گفته بودن سهام بی ارزش قیمتش بالا نره ولی سهام با ارزش چرا فکر کنم یا همه بازار بالا باید بره یا هیچ هر جاشو در ست میکنن ده جا دیگش مبزه بیرون
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
مشکل اینه که خود شرکت مربوطه سهام وارد میکنه تا پولهای مردم رو جمه کنه. اینه که قیمت میآد پایین. مثلا تاپیکو یکدفعه 44 میلیون سهم رو وارد کرده در حالی بیشترین خریدار تو همون لحظه بالای 10 هزار نفره