بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کارشناس بورس انرژی گفت: اگر معاملات نفت‌خام مانند دیگر کالاها براساس نرخ سامانه سنا انجام شود خرید این محصول برای خریداران مقرون به صرفه نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۲۱۵۰

به گزارش بورس نیوز، نام بورس انرژی با معامله کالاهای مختلف از جمله محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی در اذهان عمومی عجین شده اما معاملات نفت خام سال هاست که توجه فعالان این بازار را به خود جلب کرده و بالاخره پس از کش و قوس ها و حواشی بسیار بورس انرژی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که این محصول 6 آبان ماه قدم در این بازار خواهد گذاشت اما صدور این اطلاعیه نیز ابهاماتی را در پی داشت زیرا براساس آن نرخ عرضه این محصول 79 دلار و 15 سنت تعیین شد اما مشخص نیست که خریداران باید بر اساس دلار 4200 تومان معاملات را انجام دهند یا نرخ دلار بازار ثانویه.

در این خصوص حسین جعفری کارشناس بورس انرژی گفت: اگر معاملات نفت خام نیز مانند دیگر کالاها براساس نرخ سامانه سنا انجام شود خرید این محصول برای خریداران مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: تا یک ماه پیش قرار بود که این عرضه با نرخ 4200 تومان انجام شود اما خریداری نبود بنابراین مسئولین نرخ سامانه سنا را مبنای این معاملات قرار دادند .

جعفری با اشاره به اینکه برای محصولاتی مانند گازوئیل دلار 13500 تومان مبنا قرار می گیرد، گفت: اما معاملات این محصول براساس دلار 4200 تومان جذابیت بیشتری را برای خریداران در پی خواهد داشت.

کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه در مورد نفت خام شرایطی همچون حداکثر خرید 35000 بشکه ای را در نظر گرفته اند، افزود: مبلغ این میزان خرید براساس نرخ دلار سامانه سنا 40 میلیارد تومان می شود که این قیمت برای بخش خصوصی داخلی جذاب نیست و فعالان این بخش ریسک خرید این محصول را نمی پذیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: پالایشگاه نفت مزیت اعتباری را برای خریداران در نظر گرفته که به موجب آن باید مبلغ خرید به صورت 20 درصد ریالی (نقدی) 80 درصد ارزی (اعتباری) دریافت شود به همین دلیل شاید این عرضه مورد استقبال خریداران خارجی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی کشور توانایی لازم برای ورود به عرصه معاملات نفت خام در بورس انرژی را ندارد، تاکید کرد: عرضه این محصول به دلیل قیمت آن برای بخش خصوصی کشور جذابیتی ندارد و حتی اگر این بخش ریسک انجام معاملات نفت خام را بپذیرد بازهم نمی تواند نقش موثری را در این بازار ایفا کند.

جعفری با بیان اینکه تاکنون بیشترین میزان خرید این محصول توسط افغانستان و عراق انجام می شد، گفت: افغانستان با خرید گازوییل و LPG رتبه اول معاملات نفتی با ایران را داراست.

کارشناس نفتی ادامه داد: عرضه کم و عدم توجیه اقتصادی برای خرید این محصول ازعوامل موثر عدم استقبال دیگر کشورها از نفت خام ایران محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: بعنوان مثال حلال 402 عرضه شد اما چون خرید آن به صورت ارزی برای مشتریان خارجی بود برای مشتریان خارجی جذابیتی ایجاد نکرد اما گازوییل با قیمت و میزان عرضه مناسب همچنان به افغانستان عرضه می شود .

جعفری در تشریح طریقه حمل نفت خام به دیگر کشورها نیز گفت: آمریکا فقط می تواند دولت را تحریم کند اما توانایی شناسایی شرکت های کوچک خارجی خریدار نفت ایران را ندارد.

کارشناس نفتی تاکید کرد: عرضه این محصول شاید مورد استقبال شرکت های خصولتی بزرگ داخلی قرار گیرد اما ورود به دیگر بازارهای موازی برای سرمایه گذاران جذاب تر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر