بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
مديركل دفتر تجارت خارجي برق شركت توانير درخصوص راه‌هاي ارتباطي برق ايران با كشورهاي همسايه گفت: اهميت راه‌هاي ارتباط الكتريكي در دنيا روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود.
کد خبر : ۱۸۲۱۶۵

به‌گزارش بورس نیوز، وحيد گوهري صدر درخصوص راه‌هاي ارتباطي برق ايران با كشورهاي همسايه گفت: اهميت راه‌هاي ارتباط الكتريكي در دنيا روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود و توجه بيشتري را به خودش معطوف كرده و از ارتباط كشورها فراتر رفته و ايده‌هايي جهت ارتباط مناطق قاره‌ها به هم براي استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در جهان در فصول متفاوت مطرح شده است.

وی با اشاره به مزایای ایجاد ارتباط الکتریکی میان کشورها و استفاده دوسویه طرفین در زمان نیاز گفت: ماهیت اصلی این شبکه‌ها، تامین نیاز طرفین در هنگام نیاز است و به همین دلیل ایران نیز در زمان نیاز که بیشتر در فصول گرم سال است، برق را وارد و در زمان عدم نیاز که بیشتر در ماه‌های خنک و سرد سال است، آن را صادر می‌کند.

گوهری صدر تصريح كرد: با همین دیدگاه نیز اکنون ايران با تمام كشورهاي همسايه ارتباط الكتريكي دارد به طوري كه عمر اين ارتباط گاه از دو دهه بيشتر است و به سال‌هاي آغازين دهه 80 باز مي‌گردد كه اين موضوع نشانگر يك تفاهم و تعامل مثبتي بين مسوولان شبكه برق ما و همسايگان است كه به‌رغم مشكلات اقتصادي و سياسي پايدار نگهداشته است.

وی با بيان اينكه شبكه برق كشور در حال حاضر به كشور عراق با يك ظرفيت حدود 1500 مگاولت متصل است، اظهار کرد: اين ارتباط با 3 مدار 400 كيلوولت و يك مدار 130 كيلوولت و دو مدار 63 كيلوولت برقرار شده و يكي از قويترين ارتباطات الكتريكي را با كشور عراق داريم.

گوهری صدر افزود: سهم بزرگ تجارت الكتريكي ما را كشور عراق به خود اختصاص داده است و با ركوردهاي بالاي 8 ميليارد كيلووات ساعت صادرات برق به عراق را داشتيم و امروز حدود 6 ميليارد كيلووات ساعت صادرات وجود دارد كه همين موضوع درآمد ارزي قابل توجهي را براي كشور رقم زده است.

وي ظرفيت ارتباطي الكتريكي كشور با كشور تركيه به عنوان دروازه ورود ايران به بازارهاي برق اروپا را حدود 500 مگاوات اعلام و اظهار اميدواري كرد تا اوايل سال 2019 ارتباط شبكه الكتريكي ايران در نزديكي شهر وان تركيه به بهره‌برداري برسد و ظرفيت ارتباطي به 650 مگاوات افزايش يابد.

گوهري صدر با اشاره به اينكه ارتباط با ارمنستان يكي از بهترين و امن‌ترين ارتباطات برقي ميان كشورهاي منطقه است، تصريح كرد: در حال حاضر ظرفيت ما 300 مگاوات است كه با به بهره‌برداري رسيدن دو مدار 400 كيلوولتي كه در آن احداث مي‌شود اين ظرفيت به 700 مگاوات افزايش پيدا مي‌كند.

وی با بيان اينكه در حال حاضر كشور ارمنستان با گرجستان در حال احداث يك ارتباط الكتريكي DC است، اظهار داشت: ارتباط الكتريكي روسيه و گرجستان اين امكان را به وجود مي‌آورد كه در آينده نزديك يك ظرفيت 1000 مگاواتي در جهت اين چهار كشور ايجاد شود.

این مقام مسوول در توانیر درخصوص ارتباط الكتريكي كشور با تركمنستان نيز گفت: ما با اين كشور يك ظرفيت الكتريكي حدود 350 مگاواتي داريم كه درصورت به پايان رسيدن خط ارتباطي مرتبط به آن در سرخس، ظرفيت ما با آن كشور حدود 700 مگاوات افزايش خواهد يافت.

وی درخصوص ارتباط الكتريكي با كشور افغانستان نيز اظهار داشت: با رايزني‌هاي انجام شده به زودي وارد اجرای طرح هرات- تربت جام با ظرفيت 500 مگاوات خواهيم شد.

گوهري صدر همچنين در سخنانش از تاسيس يك بازار برق منطقه‌اي در سازمان همكاري اقتصادي اكو خبر داد و گفت: ايده تشكيل بازار برق از سوي كشور ايران در اين سازمان مطرح شده و تاكنون 3 جلسه در اين خصوص تشكيل و قرار بر اين است كه به عنوان طرح پايلوت يك همسان‌سازي بين بازارهاي برق ايران و تركيه انجام شود و در مرحله بعد كشورهاي ديگر به اين طرح اضافه شوند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر