بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
اخذ وام و تسهیلات در بخش‌های متوسط و بالا باقدرت خرید زیاد اثر چندانی نداشته و برای املاک کوچک و ارزان‌قیمت می‌تواند ‏چاره‌ساز باشد و تا حدی کاستی‌ها را پوشش دهد
کد خبر : ۱۸۲۲۳۴

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، یکی از آمال و آرزوهای هر خانواده ایرانی داشتن یک سرپناه بدون دغدغه کرایه و تمدید قرارداد در آخر سال است اما این مهم با توجه به سطح درآمدی خانواده‌های ایرانی و گرانی بیش‌ازحد مسکن، عملاً برای بسیاری از ایشان، در حد همان آرزو باقی می‌ماند.

یکی از راه‌هایی که دولتی‌ها در تمام این سال‌ها سعی کرده‌اند برای حل مشکل مسکن، به جامعه تزریق کنند، پرداخت وام خرید است که البته با توجه به تورم افسارگسیخته که هر 4 سال باعث بروز شک قیمتی می‌شود، این وام‌ها بسیار بی‌اثرتر از آنی هستند که بتوان بر روی آن حساب کرد.

اما به‌تازگی اخباری در مورد افزایش مجدد وام مسکن به گوش می‌رسد که این مهم هم می‌تواند مشکل برخی از خانواده‌ها را حل کند و البته در مقابل می‌تواند باعث گرانی مجدد مسکن نیز شود.

محمد علی ربانی رئیس کمسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در مورد افزایش وام مسکن گفت: صحبت هایی در رابطه با افزایش وام مسکن برای بعضی اقشار جامعه شده است که البته هنوز محقق نشده  و همچنان در حال مذاکره هستند و درصورتی‌که این طرح عملی شود نیز تأثیرات چندانی بر قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به این معنی که قیمت مسکن در یک سال گذشته حدود دو برابر افزایش‌یافته است درحالی‌که وام مسکن و تسهیلات افزایش چندانی نداشته است و تناسب بین این دو وجود ندارد اگر تناسبی برقرار شود و بر اساس افزایش قیمت مسکن بانک مسکن نیز تسهیلات و وام را به نسبت واگذار نماید تعادلی میان عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد. با افزایش جزئی تسهیلات استقبالی از طرف مردم صورت نمی‌گیرد و کارآمد نخواهد بود.

ربانی تأکید کرد: وام مسکن، تسهیلات گران‌قیمتی است که برخی افراد توان بازپرداخت آن را ندارند. همچنین وام و تسهیلات برای کسانی که املاک میلیاردی خریداری می‌کنند کاربردی ندارد و برای افراد ضعیف‌تر نیز به دلیل گران بودن و سود بالا، بازپرداخت وام بسیار سخت می‌شود.

وی درزمینهٔ ارتباط وام‌ها و تسهیلات و اثرات آن به‌عنوان نیرویی محرک گفت: اخذ وام و تسهیلات در بخش‌های متوسط و بالا باقدرت خرید زیاد اثر چندانی نداشته و برای املاک کوچک و ارزان‌قیمت می‌تواند چاره‌ساز باشد و تا حدی کاستی‌ها را پوشش دهد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان قم آینده صنایع ساختمانی را این‌گونه پیش‌بینی کرد: وضعیت توانایی مردم برای خرید مسکن در مقابل بازار رهن و اجاره قرار دارد. بازار رهن و اجاره همیشه رونق داشته است مگر زمانی که فاصله بین قیمت رهن و اجاره و فروش کم شده است. با کاهش این فاصله افراد به سمت خرید هرچند در مقیاس کوچک‌تر و با مسیری دورتر، و بالعکس با افزایش فاصله میان بازار رهن و اجاره و فروش، رغبتی برای خرید ندارند.

وی افزود: سال گذشته بازار رهن و اجاره به بازار خریدوفروش نزدیک شد و مردم رو به‌سوی بازار خریدوفروش آوردند و درنهایت دچار افزایش قیمت ناشی کاهش عرضه مسکن و یا ناشی از افزایش قیمت ارز و سکه بود که به افزایش قیمت مسکن انجامید. مسئله مهمی که نقش عمده‌ای در افزایش قیمت مسکن داشت، افزایش قیمت مصالح ساختمانی بود. مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. به‌عنوان‌مثال نرخ لوله پولیکا نسبت به سال گذشته در حدود سه برابر افزایش یافت یعنی محصولی که تمام مواد اولیه آن از داخل تأمین می‌شود و نیازی به واردات هیچ‌چیزی ندارد چنین افزایش قیمتی پیدا می‌کند.

ربانی افزود: چیزی که اتفاق افتاده این است که قیمت مسکن با افزایش چشمگیری روبرو شده و در مقابل  قدرت خرید مردم هم کاهش‌یافته است به همین دلیل سرمایه‌ها به سمت بازار آهن و فولاد حرکت کرد و رهن و اجاره دوباره جان گرفت.

وی در رابطه با مصوبه شهرداری مبنی بر ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای بافت‌های غیر فرسوده، به مدت پنج سال گفت: این نوع دستورالعمل‌ها از طرف شهرداری در شرایطی که مشکل تولید مسکن و عرضه وجود دارد نیز مشکلات را افزایش می‌دهد و سبب کاهش هر چه بیشتر عرضه خواهد شد. بافت فرسوده سبب تولید انبوه نخواهد شد.

رئیس کمسیون حقوقی انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: ساخت بافت فرسوده با توجه به وام مسکنی که بانک مسکن اختصاص می‌دهد با سود تجهیزات تک‌رقمی ، با استقبال زیادی روبه‌رو نخواهد شد زیرا بانک مسکن عملکرد درستی نداشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر