بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف تعرفه‌های گمرک از عرضه‌های صادراتی بورس‌کالا

باتوجه به الکترونیکی شدن فرآیند عرضه کالا در رینگ صادراتی بورس‌کالا و دریافت مجوز ورود آن به گمرک، معاملات براساس نرخ دلاری که در برگه قید شده و بدون توجه به تعرفه های گمرک انجام می شود.
کد خبر : ۱۸۲۲۳۶

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بورس‌کالا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز شنبه کلیه عرضه‌های صادراتی بورس کالا به‌صورت ریالی انجام می‌شود و تائید هرگونه معاملات ارزی در رینگ صادراتی نیز متعاقباً پس از اعلام و موافقت سازمان بورس امکان‌پذیر خواهد بود تصمیمی که اتخاذ آنتعجب فعالان این بازار را برانگیخت.

در این خصوص یکی از علی کبادی‌زاده کارشناسان بورس‌کالا به بورس‌نیوز گفت: قبلاً هر شرکتی که کالایی را در رینگ صادراتی عرضه می‌کرد گواهینامه‌ای را به‌عنوان مجوز صادرات محصول از گمرک دریافت می‌کرد اما با توجه به اینکه قیمت این گواهی به‌صورت دلاری چاپ می‌شد پس از نوسانات بازار ارز در این زمینه نیز مشکلاتی به وجود آمد.

وی بابیان اینکه از هفته گذشته سامانه‌ای بین بورس و گمرک تهیه شد، گفت: به همین دلیل دیگر برگه‌ای صادر نمی‌شود و به‌محض عرضه کالایی در رینگ صادراتی، به‌طور خودکار مجوز ورود آن به گمرک دریافت می‌شود .

کارشناس بورس کالا افزود: با توجه به الکترونیکی شدن این فرآیند معاملات بر اساس نرخ دلاری که در برگه قیدشده و بدون توجه به تعرفه‌های گمرک انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه هر نرخی که در بورس معامله می‌شود بابت تعهد ارزی تولیدکننده یا صادرکننده‌ای نیز در نظر گرفته می‌شود، گفت: قبلاً طبق تعرفه‌های گمرک نرخ قیر فله 160 دلار و قیر بشکه‌ای 210 دلار بود و 95 درصد شرکت‌ها موظف بودند که ارز حاصل از معاملات را به وارد سامانه کنند اما بر اساس گواهینامه بورس کالا ممکن بود قیمت این محصول به بشکه‌ای 350 دلار افزایش‌یافته و درنتیجه هزینه و زیان قابل‌توجه‌ای برای صادرکننده و تولیدکننده ایجاد شود.

این فعال بورس‌کالا با اشاره به اینکه بورس خود را به‌عنوان عامل مؤثری در تعیین قیمت نمی‌داند، تصریح کرد: نرخ دلاری که در سیستم بورس کالا تعیین می‌شود بر اساس سامانه سنا بوده و با نیما مغایرت دارد.

وی بابیان اینکه اکنون گمرک تعرفه‌های قبلی رو نمی‌پذیرد و بر اساس نرخی که در بورس معامله می‌شود تعهد ارزی دریافت می‌کند، گفت: بورس نیز در گذشته دلار سامانه سنا را دریافت می‌کرد اما از روز شنبه به بعد، ریال را در نظر خواهد گرفت.

کارشناس بورس‌کالا عدد نداشتن گواهینامه‌های رینگ صادراتی بورس در گمرک را بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه دانست و افزود: بنابراین گمرک می‌تواند برای صادرات محصولات هر نرخی را در نظر بگیرد و بستری را فراهم کند که صادرکننده در قبال پرداخت هزینه‌ای به گمرک قیمت کالایی را در سیستم 150 دلار درج کند.

وی بابیان اینکه این امر تخلفی در گمرک محسوب می‌شود، گفت: از طرفی دیگر شرکت بورس نیز دلار نیما را نگرفته پس مقصر مشخص نیست اما تصمیمات غیراصولی شرکت بورس عامل مهمی در این زمینه محسوب می‌شود.

کارشناس فعال بورس کالا با اشاره به اینکه برخی افراد در ماه‌های گذشته وکیوم باتوم را خریداری کرده والان می‌خواهند کالای خود را در وارد بورس کنند، گفت: اما بر اساس قانونی که بورس در نظر گرفته فعلاً از پذیرش شرکت‌های تولیدکننده قیر معذوریم.

وی افزود: برخی شرکت‌ها نیز می‌خواهند کالاهای خود را از طریق گمرک صادر کنند که این امر نیاز به مجوز بورس دارد اما بورس فعلاً برخی کالاها را پذیرش نمی‌کند .

کارشناس بورس کالا تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال عرضه کالایی مانند وکیوم باطوم که به‌صورت ریالی در بورس معامله می‌شود نیز باید به بر اساس ریال انجام شود که به‌موجب آن پس از خرید این محصول توسط شرکت‌های خارجی تعهد ارزی برای کشور ایجاد نمی‌شود.

وی بابیان اینکه چند نرخی بودن ارز نیز مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در بورس کالایی را بر اساس نرخ دلار سنا(حدود 14000تومان) خرید می‌کنند چون بر اساس مصوبات بورس کالا نرخ تسعیر ارز بر اساس میانگین نرخ دلار در سایت سنا باید درج و تبدیل به ریال شود اما ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما(9000 تومان) به گمرک فروخته شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در بورس کالا اتفاق می افتد؛

عرضه بیش از 41هزار تن قیر در بورس کالا

خط ویژه ترخیص گمرکی برای تولید؛

هم اندیشی وزیر صمت و گمرک

ارسال نظر