بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه فعالانه در حال طراحی مکانیسمی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران است و قصد دارد راه را برای پیوستن روسیه و چین به این مکانیسم باز بگذارد.
کد خبر : ۱۸۲۲۷۴
به گزارش بورس نیوز، اتحادیه اروپا قصد دارد روسیه و چین را به سیستم پرداخت بین المللی خود که برای دور زدن تحریم ها علیه ایران طراحی شده است متصل کند. این سیستم به عنوان جایگزینی برای سوئیفت، سرویس پیام دهی مالی جهانی در حال آماده سازی است .

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت قرار است اتحادیه اروپا خودش این مکانیسم جدید را بسازد و عملیاتی کند و بعد آن را به روی کشورهای دیگر باز بگذارد. اول و مهمترین این کشورها روسیه و چین هستند.

چیژوف گفت که هدف ساخت این مکانیزم خاص، برای مبادلات مالی با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است .

این دیپلمات عالیرتبه روسی گفت:« کمتر از نیمی از اعضای اتحادیه اروپا هیچ رابطه اقتصادی با ایران ندارند ولی آن کشورهایی که با ایران رابطه دارند، جزو کشورهای بزرگ دنیا هستند و فعالانه درگیر این پروژه شده اند. اول از همه امضا کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه اتمی ایران هستند یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان» .

فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در امور مالی و امنیتی در 24 سپتامبر در نیویورک اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا مقدمات ایجاد این مکانیسم مبادله با ایران را آماده کرده اند. هدف این مکانیزم، حمایت از تجارت بین الملل مخصوصا در بخش نفت و حفاظت از منافع شرکت‌های اروپایی است که قصد دارند پروژه های تجاری خود را با ایران پس از بیرون رفتن یکجانبه واشنگتن از معاهده اتمی ایران و وضع دوباره تحریم ها علیه این کشور، ادامه دهند.

طبق گفته موگرینی، تصمیم ساخت این مکانیزم در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرفته شده و سایر کشورها هم می توانند به آن بپیوندند .

الویرا نابیولینا رئیس بانک روسیه جمعه گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی هنوز دعوت نامه ای برای پیوستن به همتای اروپایی سوئیفت دریافت نکرده‌است.

سوئیفت یک سیستم بین بانکی بین‌المللی برای انتقال اطلاعات و پرداخت ها است. بیش از 11000 موسسه مالی از بیش از 200 کشور جهان به آن متصل هستند. احتمال قطع ارتباط روسیه از سوئیفت از سال 2014 مورد بحث بوده است یعنی از زمانی که اولین تحریم های ضد روسی مربوط به شرایط اوکراین اعلام شدند .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر