بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
نفت روز جمعه روند کاهشی خود را معکوس کرد و با افزایش قیمت بسته شد اما تحت تاثیر ریزش سنگین بازارهای سهام جهانی، سومین کاهش هفتگی متوالی خود را رقم زد.
کد خبر : ۱۸۲۳۴۰
به گزارش بورس نیوز، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک، با ۲۶ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش، در ۶۷.۵۹ دلار در هر بشکه بسته شد در حالی که اوایل معاملات تا سطح ۶۶.۲۰ دلار عقب‌نشینی کرده بود. شاخص قیمت نفت آمریکا حدود ۲.۴ درصد کاهش هفتگی را به ثبت رساند.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر با ۷۳ سنت یا حدود یک درصد افزایش، در ۷۷.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۷ درصد کاهش نشان داد.

تایلر ریچی، یکی از سردبیران نشریه "سون ریپورتس" به مارکت واچ گفت: نفت احتمالا همچنان بازار سهام را دنبال خواهد کرد تا زمانی که شرایط عادی بر بازار حکفرما شود. جریان قوی ورود و خروج سرمایه روی بازارهای انرژی تاثیر گسترده‌ای دارد.

به گفته ریچی، در هفته‌های اخیر افزایش تولید اوپک و متحدانش و آمریکا، قیمت‌ها در بازار نفت را با کاهش مواجه کرد. بعلاوه نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهانی به خصوص در شرایط تشدید نوسانات بازار، در تشدید روند کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بود.

با این حال کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک نسبت به افزایش سطح ذخایر در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی و اعلام کرده ابهامات اقتصادی جدید ممکن است ایجاب کند روند افزایش تغییر کند. این کمیته متشکل از گروهی از وزیران نفت است که ماموریت دارند بر اجرای توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمده است، نظارت کنند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک از کمیته فنی مشترک خواست به رصد عوامل بنیادین ادامه دهد و گزینه‌هایی درباره سطح تولید سال ۲۰۱۹ ارایه کند تا از اشباع مجدد عرضه جلوگیری شود.

همچنین اظهارات اخیر عربستان سعودی، پیامهای متضادی را به بازار ارسال کرد.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، افت شدید اخیر قیمت نفت باعث شده است عربستان سعودی درباره افزایش تولید نفت تجدیدنظر کند.

طبق گزارش رویترز، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، به شبکه تلویزیونی الاخباریه گفته است ما به مرحله نگرانی نسبت به این افزایش رسیده‌ایم و ممکن است که مداخله برای بازگشت به ثبات ضروری باشد.

به گفته فلاین، اظهارات فالح تعجب آور است زیرا در شرایطی مطرح شده که نگرانی نسبت به کمبود عرضه به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود دارد. با این حال نگرانی‌هایی در میان بازیگران بازار نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و آسیب دیدن تقاضا برای نفت وجود دارد.

همچنان اظهارات فالح سردرگم کننده محسوب می‌شود زیرا پس از بیانیه اخیر وی مطرح شده که در آن اعلام کرده بود عربستان سعودی آماده است تولیدش را به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و در ظرفیت تولید شناور خود سرمایه‌گذاری کند.

بازارهای سهام جهانی پس از بهبود موقتی در روز پنج شنبه، روز جمعه روند کاهشی خود را ازسرگرفتند و شاخصهای سهام آمریکا به سطح پایین‌تری سقوط کردند. سقوط بازارهای سهام نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد و تقاضا برای انرژی را برانگیخته است.

اما فعلا بازار به خوبی تامین شده که تا حد زیادی به دلیل افزایش تولید عربستان سعودی پیش از اجرای تحریم‌های آمریکا بوده است. افزایش ذخایر نفت آمریکا که در پنج هفته گذشته ۲۸.۷ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته گذشته ۲ حلقه افزایش داده و به ۸۷۵ حلقه رساندند. شمار دکل‌های حفاری معیاری برای سنجش تولید آینده است و افزایش آن برای سومین هفته متوالی، از بالاتر رفتن تولید آمریکا حکایت دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر