بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مسیر صادرات باید سالم‌سازی شود و مسیر هم تنها با ایجاد زنجیره تولید بهینه و سالم می‌شود.
کد خبر : ۱۸۲۴۴۳

به گزارش بورس نیوز، علی ابراهیمی با اشاره به اینکه صادراتی که در کشور اتفاق می‌افتد چند برابر آمارهای رسمی است که اعلام می‌شود، تصریح کرد: عده ای ترجیح می‌دهند کار را به صورت غیرقانونی پیش ببرند، چراکه در این صورت برای ارز و دلار برگشتی محدودیت‌های کمتری دارند.

لزوم سالم‌سازی مسیر صادرات

نماینده مردم شازند در خانه ملت، ادامه داد: طبیعت بازار همین است که همیشه عده‌ای از مبادی قانونی و عده‌ای دیگر از راه‌های قانونی حرکت می‌کنند و این مشکل با مراقبت هم حل نمی‌شود؛ بلکه مسیر صادرات باید سالم‌سازی شود و مسیر هم تنها با ایجاد زنجیره تولید بهینه و سالم می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ایجاد زنجیره تولید به این معناست که تولیدکنندگان با صادرکنندگان و در نهایت بازار مصرف خارج از کشور ارتباط داشته باشند. نه اینکه یک تاجر محصولی را بخرد و بعد با برند خودش آن کالا را عرضه کند. حال اگر در این پروسه یک فرد سودجو و متقلب هم پیدا شود حیثیت و اعتبار کالای ایرانی زیر سوال می‌رود.

بازگشت ارز با بهره‌گیری از زنجیره تولید

ابراهیمی اضافه کرد: اگر سنجیده عمل کنیم و در قالب زنجیره تولید پیش برویم، ارز حاصله دوباره به چرخه تولید بازمی گردد، ولی اگر محصول به دلال فروخته شود و دلال هم آن را به تاجر بدهد، نمی‌توان به برگشت ارز مطمئن بود.

زعفران؛ محصول ارزآور

این نماینده مردم در مجلس دهم، در ادامه به مشکلات مرتبط با صادرات زعفران در کشور به طور خاص اشاره کرد و افزود: زعفران یک برند و محصول منحصر به فرد ایرانی است و به طبع شرایط سودآوری و ارزآوری نسبتا خوبی که دارد، دچار مشکلات عدیده ای در حوزه صادرات است.

صادرکنندگان موقت؛ عاملان سوء‌استفاده از بازار

نماینده مردم شازند تهدیدات صادرات این محصول را در جریان برندسازی، بسته‌بندی، استفاده از محصولات غیراستاندارد و تقلبی دانست و گفت: علاوه بر این موارد، ورود صادرکنندگان موقت به بازار صادرات زعفران، سوء‌استفاده از موقعیت بازار است و این در حالی است که همین افراد که عمدتا پروانه فعالیت رسمی هم ندارند، محصول را به صورت قاچاق از کشور خارج می‌کنند.

ابراهیمی "زعفران" را به عنوان یک محصول ارزآور، تابع شرایط التهابی بازار دانست و افزود: درست است که عده ای نگران افزایش قیمت‌ها هستند، ولی باید توجه داشت که شرایط کشور در حال حاضر التهابی است و بستگی کامل به پیش رفتن قیمت ارز در بازار دارد.

صاردات از طریق بورس؛ راهکاری مطمئن

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در موقعیتی که ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، صادرات در همه زمینه‌ها دارای توجیه می‌شود، اما شاید اگر بحث صادرات را از کانال بورس دنبال می‌کردیم، مطمئن‌تر بود و ورود کالاهای تقلبی هم کمتر می‌شد؛ چون در این صورت خریدار و فروشنده به سرمایه‌گذاری و دریافت پول مطمئن‌تر بودند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران عنوان کرد؛

مزایای راه‌اندازی بازار آتی زعفران

ایران باید تعیین کننده قیمت زعفران در جهان باشد

تلاش برای راه‌اندازی ‌بورس بین‌المللی زعفران

ارسال نظر