بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
در پنج و نیم عصر امروز نیم نگاهی می اندازیم به پایان کشمکش ها به نفع کوره های ذوب و وضعیت همراهی که همیشه در شبکه موجود است.
کد خبر : ۱۸۲۴۸۷

گزارش های تعمدی منفی علیه شرکت ها/ پایان کشمکش ها به نفع کوره های ذوب

به گزارش بورس نیوز، عرضه نفت خام در بورس انرژی در نوبت اول با قیمت نفت 79 دلاری و به ازای هر دلار در سامانه سنا 13800 تومان ناکام ماند اما قیمت فروش عرضه نفت با اصلاح روبه روشد و نرخ به 74.85 دلار رسید و تقریبا حدود 280 هزارو 131 بشکه نفت خام طی معاملات امروز دادوستد شد.

اما ابهامی که در این بین برای 13 آبان ماه وجود دارد آن است که چگونه سایه تحریم سنگینی خود را بر بخش خصوصی عمود نمی کند؟ چرا که در گذشته افرادی مانند ( ب.ز) نفت را روی دریا می فروختند اما با علنی شدن اطلاعات خریداران نفت خام در بورس انرژی علنا اسامی آن ها لو رفته و احتمال آنکه این افراد حقیق یا حقوقی در لیست سیاه تحریم ها قرار بگیرند کم نیست.

سودی که تنها از یک بانک درآمد

در اوضاع اقتصادی که نظام بانکی تا گریبان خود در منجلاب تامین مالی و زیان های ناشی از پرداخت سود سپرده های بانکی گرفتار شده و حتی در مجامع خود سودهای ناچیزی را ارائه می کنند یک بانک که تقریبا به ظن سهامداران، بانک کاملی محسوب می شود 255 ریال سود محقق کرده که نسبت به سال گذشته خود 78 درصد رشد داشته و سهامداران آن کاملا راضی از عملکرد این بانک بودند.

زمانی که گزارش های منفی گردن شرکت ها را می فشارد

بسیاری از سهامداران در نوبت های گزارش دهی مالی شرکت ها در انتظار عملکرد شرکت متبوع خود هستند تا ببینند سرمایه آن ها طبق مدت زمان معمول به بار نشسته یا خیر؟ اما تصور بازار در خصوص گزارش های شش ماه تصور درستی نبود چرا که ریسک های سیستماتیک فراوانی در حاشیه بازار وجود داشت که مشکلات را دو چندان می کرد.

در این بین نیز بررسی ها حاکی از آن است که برخی شرکت ها تعمدا بخاطر همین ریسک ها گزارش های منفی ای را روانه بازار کرده تا از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی استفاده کنند چرا که افزایش سرمایه از این محل می تواند محرکی برای رشد بازار و سهم خود باشد.

خودروسازی دیگر از عوارضی مرزهای ایران گذشت

پس از پژو این بار دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو در نامه ای کاملا سرمایه تعلیق فعالیت های خودرا رسما اعلام کرد چرا که به اعتقاد این شرکت بسیاری از قطعه سازان بین المللی و تامین‌کنندگان قطعات منفصله عدم امکان تداوم تامین قطعات خودرو و مواد اولیه را رسما اعلام کرده که این امر منجر به اختلالات جدی در زمینه تولید شد بنابراین بهترین راهکار از منظر این خودروساز اگر ملزم به تولید در ایران نشده بود بستن چمدان های سفر و ترک ایران بود.

آینده بازار از زبان راه پله های سازمان بورس

گروه هایی نظیر خودروسازان و بانک ها می توانند در دوره باقیمانده دولت مرکز تحولات اقتصادی قرار گیرند اما نباید گفت که این گروه ها چقدر سود می سازند بلکه اگر ساختارهای آن ها اصلاح شود با تهاتر و افزایش سرمایه از محل هایی همچون سود انباشته یا تجدید ارزیابی این گروه ها را می توان گروه اصلی بازار و پیشران های مهم بورس نامید.

همراه در شبکه موجود است

اپراتور نخست کشور این روزها بعنوان همراهی خوب در بازار سرمایه شناخته می شود چرا که بالغ بر 2 هزار و 270 میلیارد تومان سود انباشته ذخیره کرده که 2و 4 برابر سرمایه اصلی خود بوده است و از این محل می تواند به راحتی نسبت به تکمیل و اجرای طرح های درآمدزا اقدام کند.

حاشیه سود خالص 28 درصدی در دوره 6 ماهه نیز بیانگر عملکرد مطلوب در سایر بخش های درآمدی این اپراتور است.

پایان کشمکش ها به نفع کوره های ذوب

پس از چندی کشمکش بین انجمن زغال‌سنگ ایران و شرکت ذوب‌آهن اصفهان بر سر نرخ زغال‌سنگ، سرانجام این دو مجموعه از در سازش وارد شدند.

در خصوص کلیات بخش کیفیت قراردادهای فروش زغال‌سنگ توافق کلی به عمل آمد و مقرر گردید رطوبت ۱۰ درصد، خاکستر ۱۰/۵ درصد، مواد فرار، پلاستومتری و گوگرد که در قراردادهای قبلی هم وجود داشت آورده شود و همچنین پارامتر CSR به قراردادها اضافه شود و برای آن‌یک عدد متناسب با زغال‌سنگ ایران تعریف کنند و از آن حد به بالا پاداش در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران:

تا 400 سال آینده زغال‌سنگ داریم

در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‎العاده و مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت؛

ذوب‌آهن اصفهان از شمول ماده 141 خارج شد

ارسال نظر