بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
صادرات نفت ایران به هند

هند از ایران نفت می خرد

شركت ريالينس هند اعلام كرده واردات نفت‌خام از ايران را در اكتبر يا نوامبر 2018 متوقف خواهد كرد و بخشي از نفت‌خام مورد نياز خود را از آمريکا وارد خواهد كرد.
کد خبر : ۱۸۲۴۹۴

به گزارش بورس نیوز، چند روز به مهلت 180 روز امریکا برای اعمال تحریم‌های ایران باقی مانده است. تحریم‌هایی که صادرات نفت کشور را دچار اختلال خواهد کرد. هنوز مشخص نیست میزان صادرات نفت چقدر کاهش خواهد یافت. هند و چین و کره‌جنوبی به عنوان واردکنندگان نفت ایران طی ماه‌های گذشته صحبت‌های مختلفی مطرح کرده اند اما هنوز از اقدامات اساسی و قطعی خبری نیست. 

طبق این گزارش، دولت هند عليرغم فشارهاي آمريکا براي جلوگيري از صادرات نفت‌خام ايران، به مذاكرات با آمريکا جهت اخذ معافيت و ادامه واردات نفت‌خام از ايران اميدوار است. 

هند يکي از مشتريان مهم نفت‌خام ايران محسوب مي‌شود. اين كشور در 6ماهه اول سال 2018 به طور متوسط 580 هزار بشکه در روز از نفت‌خام مورد نياز خود را از ايران وارد كرده است. 

به دنبال خروج آمريکا از برجام و تلاش براي كاهش خريد نفت ايران و متعاقب آن افزايش قيمت نفت‌خام، هزينه واردات نفت‌خام كشور هند نيز افزايش يافته است. اين مسئله سبب شد تا دولت هند به دنبال معافيت از تحريم‌هاي آمريکا باشد و به خريد نفت از ايران ادامه دهد. در اين گزارش رويکردهاي هند براي تداوم واردات نفت از ايران بررسي مي‌شود.

این گزارش همچنین می نویسد: هند دومين مشتري نفتي بزرگ ايران پس از چين است. واردات از ايران يکي از منابع مطمئن عرضه براي هند محسوب مي‌شود. ضمن اينکه بسياري از پالایشگاه‌های اين كشور براي پالایش نفت‌خام ايران تجهيز شده اند. لذا تأمين نفت مورد نياز از ساير منابع، هزينه واردات هند را افزايش خواهد داد. واردات نفت‌خام از ايران و دسترسي به سيستم مالي آمريکا براي هند اهميت زيادي دارد، لذا كسب معافيت از تحريم‌هاي آمريکا در قبال واردات نفت‌خام از ايران براي دولت هند اهميت ويژه اي دارد. بنابراين محور مذاكرات هند و آمريکا دريافت مجوز ادامه خريد نفت از ايران پس از نوامبر 2018 و اقدامات لازم براي كاهش مازاد تجاري با آمريکا، منابع جايگزين واردات نفت‌خام و قيمت واردات نفت‌خام است.

براساس گزارش بلومبرگ، با توجه به ارائه تخفيف قيمت فروش نفت‌خام، امکان فروش اعتباري نفت‌خام و تسويه سه ماهه بهاي نفت‌خام وارداتي و حذف هزينه حمل ونقل توسط ايران، باعث شده منابع جايگزين نفت ايران براي دولت هند بسيار دشوار شود. لذا دولت هند تمايل دارد كه بخشي از پالایشگاه‌هاي اين كشور همچنان نفت‌خام مورد نياز خود را از ايران تأمين كنند تا با توجه به افزايش قيمت‌ها، هزينه واردات افزايش كمتري داشته باشد. شرايط اقتصادي مناسب واردات نفت‌خام از ايران، روند فزاينده تقاضاي نفت هند و تبعات سياسي افزايش هزينه واردات و افزايش قيمت سوخت در اين كشور، به عنوان مهمترين عوامل براي تداوم خريد نفت از ايران ذكر شده است. درواقع حذف يك منبع واردات نفت‌خام مقرون به صرفه در شرايط روند رو به رشد قيمت‌ها، اثر قابل توجهي بر تورم و رشد اقتصادي اين كشور خواهد گذاشت. به عبارت ديگر فشار ایالات متحده آمريکا به هند براي قطع واردات نفت از ايران، مشکلات اقتصادي و سياسي قابل توجهي را براي اين كشور ايجاد خواهد كرد. چراكه پيدا كردن جايگزيني براي نفت ايران، هزينه‌هاي زيادي را بر شركت‌هاي هندي تحميل خواهد كرد.

براساس این گزارش، دولت آمريکا چهارم نوامبر را براي قطع كامل خريد نفت ايران اعلام كرده است، اگرچه احتمال اعطاي معافيت را براي برخي كشورها مطرح كرده، اما همچنان براي كشورهايي كه واردات نفت را از ايران ادامه دهند، تحريم‌هايي در نظر گرفته است. دولت هند انتظار دارد در جريان مذاكرات دو كشور بتواند حداقل معافيت 50 درصدي واردات نفت‌خام از ايران را از دولت آمريکا دريافت كند. (يورو نيوز). به هرحال شركت نفت هند، شركت نفت بهارات و پالایشگاه مانگالور اعلام كرده اند كه در ماه نوامبر 2018 وارداتي از ايران نخواهند داشت. براساس اعلام دولت هند، پالایشگاه‌هاي اين كشور در مورد منابع واردات نفت‌خام از ايران، آمريکا و يا ساير منابع وارداتي جايگزين حق انتخاب دارند. برخي از پالایشگاه‌هاي نفت هند نظير شركت استار اويل، واردات نفت‌خام را از ايران محدود كرده است. شركت ريالينس نيز اعلام كرده واردات نفت‌خام از ايران را در اكتبر يا نوامبر 2018 متوقف خواهد كرد و بخشي از نفت‌خام مورد نياز خود را از آمريکا وارد خواهد كرد. همچنين شركت ايندين اويل يك قرارداد ماهيانه خريد نفت‌خام از آمريکا منعقد كرده است. اين رويکرد اولين گام شركت‌هاي نفتي و پالایشي هند به سوي واردات نفت‌خام از آمريکا و جايگزيني آن با نفت‌خام ايران محسوب مي‌شود. با اين حال دولت هند تمايل زيادي به ادامه روابط تجاري با ايران به ويژه در بخش نفت دارد. به طوري كه به دنبال مکانيسم‌هاي جديد واردات نفت‌خام و پرداخت با ارز محلي و يا تهاتر با کالاهای مورد نياز ايران هستند. پالایشگاه‌هاي هند قبل از خروج آمريکا از برجام، بهاي نفت‌خام وارداتي را از طريق يك بانك ايراني _ اروپايي مستقر در آلمان به يورو پرداخت مي‌كردند، اما اخيراً اين بانك اعلام كرده كه از اول نوامبر 2018 ديگر در نقل‌وانتقال پول نفت به ايران همکاري نخواهد كرد.

رويکرد ديگر دولت هند به منظور تداوم واردات نفت‌خام از ايران، صدور مجوز استفاده از نفتکش‌ها و بيمه‌هاي ايراني براي شركت‌هاي پالایشگاهي است. (رويترز) كسب معافيت خريد نفت از ايران براي هند بسيار ضروري است، چراكه محدوديت خريد نفت از ايران هزينه‌هاي توليد پالایشگاه‌هاي هند را افزايش خواهد داد و افزايش هزينه‌هاي انرژي با توجه به روند فزاينده تقاضاي انرژي، براي اين كشور مشکلات زيادي به همراه خواهد داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر