بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: سیاست‌های ارزی دولت به هیچ عنوان موفق نبوده است. البته باید دید هدف دولت چه بوده؟ اگر قصد کسب درآمد برای خودش را داشته، بسیار موفق بوده است.
کد خبر : ۱۸۲۶۱۷
به گزارش بورس نیوز، فرهاد فزونی، اظهار کرد: سیاست‌های ارزی دولت به هیچ عنوان موفق نبوده است. البته باید دید هدف دولت چه بوده؟ اگر قصد کسب درآمد برای خودش را داشته، بسیار موفق بوده است. مثلا الان می‌گویند کسری بودجه نداریم، بسته‌های حمایتی به مردم می‌دهیم، نگران نباشید و ...

فرونی تاکید کرد: اما سوی دیگر ماجرا فعالان اقتصادی قرار دارند. آنها ضرر کرده اند. دولت در ماه‌های اخیر سه بازار ارز راه انداخت؛ یکی که همان ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی است. دوم سامانه نیما است و سوم هم ارزی است که در بازار غیررسمی خریدوفروش می‌شود که دولت برای کنترل آن فعالیتی نمی‌کند و شخصا فکر می‌کنم از مابه التفاوت به وجود آمده برای کسب درآمد خودش بهره می‌برد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است: نکته‌ای که دولت فراموش کرده، تاثیر قیمت دلار غیررسمی روی نرخ سایر بازارهاست به نحوی که باعث افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت کالاهای دیگر می‌شود؛ همان چیزی که در ماه‌های اخیر با آن روبرو بوده‌ایم. در این مدت تولید سکته کرده است، آن شرکت‌هایی هم که تولید دارند، قادر به فروش محصولات‌شان نیستند چون قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی هم پایین آمده است. فعال اقتصادی باید بداند شش ماه دیگر چه اتفاقی رخ خواهد داد تا براساس آن برنامه‌ریزی کند. این در حالی است که ما هر روز با بخشنامه‌های متفاوت روبرو هستیم، جلوی صادرات برخی کالاها به یکباره گرفته و تصمیمات پشت درهای بسته اتخاذ می‌شود. این رویه، عدم اطمینان از آینده را در ذهن فعال اقتصادی می‌اندازد؛ دلیل آن هم نبود ثبات است. شخصا هیچ دلیلی ندارم که بتوانم برمبنای آن بگویم دلار در آینده 25 هزار تومان می‌شود یا 7 هزار تومان. اتفاقی که در هفته‌های گذشته برای کاهش نرخ دلار افتاد این بود که مقداری دلار وارد بازار شد. در واقع رییس جدید بانک مرکزی مجاز به انجام این کار بود اما رییس گذشته خیر. بنابراین تغییر رویه‌ای اتفاق نیفتاده است. ما باید ثبات فکری بلندمدت داشته باشیم و با بخش خصوصی همفکری کنیم؛ تصمیمات آنی دردی دوا نمی‌کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پژوهشگر اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
لطفا به جای نام "اتاق بازرگانی" بفرمایید : : اتاق واردات " .
اگر آقایان اتاق بجای واردات مخرب و کمرشکن تولید در سالهای گذشته به فکر صادرات بودند ، اکنون این گونه شاکی نمیشدند .
ایشان خودشان اقتصاد و تولید داخلی را با واردات به نابودی کشاندند حال فرار رو به جلو مینمایند .