بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبق قانون، نرخ تکلیفی برای پروازهای داخلی و خارجی وجود ندارد و نرخ‌ها تابع شرایط رقابتی و آزاد است.
کد خبر : ۱۸۲۶۳۲

به گزارش بورس نیوز، مقصود اسعدی‌سامانی اظهار کرد: طبق قانون، نرخ تکلیفی برای پروازهای داخلی و خارجی وجود ندارد و نرخ‌ها تابع شرایط رقابتی و آزاد است. 

وی با اشاره به قیمت‌های بلیت هواپیما که شهریورماه امسال از سوی شرکت‌ها برای پروازهای داخلی تعیین و اعلام شد، گفت: پس از بروز نوسانات نرخ ارز، شرکت‌های هواپیمایی به صورت داوطلبانه اعلام کردند که حاضر هستند در راستای ممانعت از سودجویی برخی واسطه‌گران و ‌عوامل فروش نرخ‌های تعیین شده در پروازهای داخلی اعمال کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: به هر حال پس از نوسانات ارزی و التهابات قیمت دلار، شرکت‌های هواپیمایی در شهریورماه تلاش کردند با تعیین نرخ‌های مشخص، از ایجاد بازار سیاه و نرخ‌های غیرواقعی بلیت هواپیما جلوگیری کنند.

اسعدی‌سامانی ادامه داد: نرخ‌هایی که آن زمان برای پروازهای داخلی تعیین شد بر اساس قیمت‌های ارز سامانه نیما و دلار با قیمت 8 هزار تومان بود، اما آنچه در دو ماه اخیر رخ داد این بود که ارز با نرخ سامانه نیما اولاً بسیار به کندی اختصاص می‌یابد ضمن اینکه با احتساب کارمزدهای انتقال و تبدیل، یک دلار حدود 10 هزار تومان یا بیشتر برای شرکت‌های هواپیمایی تمام شده است.

وی گفت: از آن منظر که شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های بلیت پروازهای داخلی را در شهریورماه‌ با قیمت‌‌ دلار 8 هزار تومانی در پروازهای داخلی تعیین کردند اما ارز 10 هزار تومانی و یا آزاد دریافت کردند متوجه زیان قابل توجهی شدند و اعلام کردند که ادامه این روند برای شرکت‌های هواپیمایی تقریباً غیرممکن است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های داخلی شرکت‌های هواپیمایی، ایرلاین ها در راستای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان بیشتر تصمیم گرفتند که متناسب با قیمت تمام شده ارز قابل دسترس که ممکن است ارز نیما، ارز سنا و یا ارز بازار آزاد باشد، نرخ بلیت‌های پروازی خود را تعیین‌ و کلاس‌های نرخی متفاوت را مشخص کنند و بلیت پرواز داخلی را در یک شرایط رقابتی به فروش برسانند.

* دستور رئیس مجلس به بانک مرکزی برای تسریع اختصاص ارز به ایرلاین‌ها

اسعدی‌سامانی افزود: در این راستا، جلسه‌ای با رئیس‌ مجلس شورای اسلامی نیز برگزار شد.آقای لاریجانی به بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک دستور پیگیری داد و معاون ارزی بانک مرکزی (پناهی) به بانک‌های عامل ابلاغ کرد‌ که همکاری لازم با شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمای ادامه داد: با این حال ‌شرکت‌های هواپیمایی کماکان در تأمین ارز مورد نیاز خود از طریق بانک‌های عامل با محدودیت‌هایی مواجه هستند که امیدوارم این محدودیت‌ها هر چه زودتر رفع شوند.

* مسافران هواپیما برای کاهش هزینه‌ها مدیریت زمان سفر داشته باشند

وی اظهار کرد: مدیریت زمان سفر برای کاهش هزینه‌های سفر با هواپیما از سوی مسافران ضروری است، طبیعتا اگر همه مسافران تصمیم بگیرند که در تاریخی خاص همزمان به مشهد مقدس سفر کنند قطعاً به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه ممکن است شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و این در مسیرهای هوایی همه دنیا صادق است و نرخ بلیت تابع عرضه و تقاضا است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان داشت: به عنوان مثال در همان روزی که در مسیر تهران- مشهد نرخ بلیت عدد مشخصی است، در مسیر مشهد به تهران نرخ بلیت شاید بیش از یک دوم یا یک سوم کمتر از نرخ رفت باشد.در این راستا مدیریت سفر در سفرهای هوایی در راستای کاهش هزینه‌ها، ضروری است که مسافران باید حتما به این موضوع توجه کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس مجلس شورای اسلامی:

در بنزین فعلا افزایش قیمت نداریم

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

مخالف حذف پروازهای چارتری هستیم

ارسال نظر