بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پتانسیل‌ بانک‌ها برای رشد/ تورم، عاملی برای جذابیت بانک‌ها

تورم می‌تواند ارزش دارایی‌های فیزیکی بانک‌ها را افزایش داده و بدهی ریالی را تا حدی پوشش دهد.
کد خبر : ۱۸۲۶۴۳
به گزارش بورس‌نیوز، گروه بانکی چند وقتی است مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته و با رشد همراه بوده ضمن آنکه این گروه، معاملات این هفته را با صف خرید اکثر نمادهای بانکی به پایان رساند.


علی اصغرزاده صادق مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل اقبال سهم بانک ها بیان کرد: در شرایط تورمی همواره داشتن بدهی ریالی نسبت به داشتن بدهی ارزی مزیت تلقی می شود. بانک ها نیز عمدتا بدهی و تعهدات ریالی دارند و ارزش این بدهی ریالی با افزایش نرخ ارز و تورم، افزایش نمی یابد. 
وی ادامه داد: در مقابل، بانک ها در طی این سال ها به سبب پرداختن به فعالیت های بنگاهداری، دارایی هایی در اختیار دارند که ارزش این دارایی ها با افزایش نرخ ارز و تورم، افزایش می یابد. بنابراین تورم می تواند ارزش دارایی های فیزیکی بانک ها را افزایش داده و بدهی ریالی را تا حدی پوشش دهد.

اصغرزاده افزود: در این شرایط، واگذاری اموال مازاد یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، تاثیر مثبتی بر بانک ها خواهد داشت. اگرچه واگذاری اموال مازاد، اثر مثبت محسوس تری بر عملکرد بانک ها خواهد داشت اما؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای بازار سرمایه جذاب تر خواهد بود. زیرا سهامدار اینگونه می پندارد که با تجدید ارزیابی دارایی ها هم ساختار ترازنامه ی بانک ها اصلاح می شود و هم دارایی حفظ شده و ممکن است در سال های آینده مجددا رشد ارزش داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با سایر مزایای واگذاری اموال مازاد یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها اظهار داشت: این موضوع در روابط و مراودات بین‌المللی بانک ها نیز موثر خواهد بود. طبق استانداردهای بازل، فعالیت های بنگاهداری و داشتن دارایی برای بانک ها امتیاز منفی در پی دارد. وجود شرکت های زیرمجموعه، ریسک بسیار بالایی به بانک ها تحمیل می کند و واگذاری اموال مازاد این ریسک را کاهش می دهد. 

وی اضافه کرد: این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که بسیاری از بانک های بین‌المللی برای خرید دارایی های ثابت مورد استفاده خود نیز امساک می کنند و تلاش می کنند تا با حداقل امکانات فیزیکی و تحمل هزینه استهلاک و غیره فعالیت کنند؛ به طور مثال اخیرا رویال بانک اسکاتلند اعلام کرده ۹۰ درصد از شعب فیزیکی خود را در انگلیس و اسکاتلند تعطیل خواهد کرد.

اصغرزاده تاکید کرد: قطعا افزایش نرخ ارز و تورم فرصتی طلایی برای بانک ها خواهد بود تا اقدام به چابک سازی کنند و در این راستا بانک های دارای دارایی و مطالبات ارزی بیشتر مورد توجه بوده اند . البته به دلیل برخی حساسیت های اجتماعی نسبت به اشتغال، کاهش شعب فیزیکی چندان راحت نخواهد بود اما؛ به هر حال بانک ها به تدریج به این سمت میل خواهند کرد و شاید حتی نیازی به فشار از سوی بانک مرکزی نباشد .

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس در خاتمه تصریح کرد:  البته باید برای انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در این گروه، به تحلیل صورت‌های مالی و وضعیت بدهی‌ها و دارایی‌های بانک توجه کرد اما؛ بازار سرمایه، بازاری هوشمند بوده و به نظر می‌رسد رشدی که در این گروه اتفاق افتاده بر مبنای تحلیل بوده که امیدواریم هر چه زودتر بانک‌ها در مورد افزایش سرمایه‌ها و برنامه‌های خود مربوط به خروج از بنگا‌ه‌داری شفاف‌سازی کنند تا بازار روند با ثبات‌تری بگیرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهندس خزایی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
با سلام
جناب اصغرزاده کاملا درست و منطقی و شفاف در خصوص وضعیت اتی بانک ها مطلب عنوان نمودند
با تشکر
این موضوع در شرایط فعلی برای شرکت های دارای پتانسیل از جنس دارایی های ثابت نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد
بخصوص برای شرکت هایی با تعداد سهم کم
از جمله ازمایش