بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
در صورت تداوم تحریم ها، اجرای طرح های توسعه توجیه نداشته و خود به خود اجرای طرح های توسعه به دلیل مشکلات در روند واردات تجهیزات و ماشین آلات، مختل خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۲۶۶۱
با اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران، صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی دچار محدودیت هایی شده است. در حال حاضر بعضی مشتریان اروپایی به دلیل محدودیت های انتقال ارز، خرید از ایران را متوقف کرده اند. با اعمال فاز دوم تحریم ها، حمل و نقل دریایی محدودتر خواهد شد. گفته می شود تعدادی از شرکت های حمل و نقل دریایی بزرگ، از هم اکنون همکاری با ایران را متوقف کرده اند، اما کمامان صادرات به ترکیه، یونان و بعضی از کشورهای آسیایی انجام می شود. طبق برخی ادعاها پس از اعمال مجدد تحریم های خزانه داری آمریکا علیه ایران، هزینه حمل فولاد این کشور به بازارهای جهانی افزایش یافته و نرخ حمل هر تن فولاد از محدوده 16 تا 20 دلار پیش از آغاز تحریم ها به 26 تا 30 دلار در ماه گذشته میلادی رسیده است. با این شرایط، نگرانی بابت از دست دادن حداقل بخشی از بازارهای صادراتی وجود دارد.

حمیدرضا طاهری زاده فعال صنعت فولاد در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر تحریم ها بر وضعیت بازار فولاد بیان کرد: با توجه به تحریم ها، قطعا باید نگران صادرات محصولات فولادی بود. با تحریم های کشتیرانی، حمل و نقل محصولات دچار مشکل شده و احتمالا دیگر کشتی های خارجی اقدام به حمل محصولات صادراتی ما نخواهند کرد. همچنین بسیاری از مشتریان صادراتی قراردادهای خود را تحت تاثیر تحریم ها لغو خواهند کرد. از این رو، کاهش حجم صادرات اجتناب ناپذیر است؛ ولی راهکارهایی هم برای صادرات خواهیم داشت و صادرات متوقف نخواهد شد. البته حجم صادرات محصولات فولادی ایران در حدی نیست که توقف احتمالی صادرات سبب افزایش قیمت های جهانی گردد.
وی افزود: کاهش حجم صادرات، بازار داخل را از محصولات فولادی اشباع کرده و رکود تورمی در بازار خواهیم داشت. 
کارشناس صنعت فولاد مازاد عرضه در بازار داخل را علتی برای کاهش قیمت ها دانست و اظهار داشت: مازاد عرضه در بازار داخل می تواند تا حدی سبب افت قیمت ها شود؛ اما در کل قیمت محصولات فولادی تابعی از قیمت های جهانی و نرخ ارز بوده و چنانچه روند نرخ ارز صعودی باشد، قیمت ها کاهش نخواهد داشت.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: در شرایط کنونی انتظار می رود سیاست های داخلی به گونه ای تدوین شود که منجر به تسهیل صادرات و تقویت انگیزه صادرکنندگان شود.
وی در رابطه با مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری از بین شرکت های فولادی گفت: به نظر می رسد شرکت های فولادی صادرات محوری که بتوانند کماکان محصولات خود را روانه بازارهای صادراتی کنند، از شرکت هایی که فقط فروش داخلی دارند، مناسب تر باشند. با توجه به رکود ساخت و ساز داخلی و اوضاع صنایع تولیدی، چشم انداز بازار داخل روشن نیست و باید بخشی از محصولات صادر شود. 
طاهری زاده در خاتمه تصریح کرد: برخی شرکت ها و صنایع فولادی، طرح هایی برای افزایش ظرفیت تولید فولاد در دست انجام دارند. با توجه به در اختیار داشتن منابع معدنی و پتانسیل های بالای داخلی برای تولید فولاد، اگر بتوان با دنیا ارتباط داشت و بازارهای صادراتی را حفظ کرد، قطعا سرمایه گذاری بلندمدت در این صنعت، سودآور خواهد بود. ولی در صورت تداوم تحریم ها، اجرای طرح های توسعه توجیه نداشته و خود به خود اجرای طرح های توسعه به دلیل مشکلات در روند واردات تجهیزات و ماشین آلات، مختل خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر