بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
درخواست از وزارت نیرو برای آوردن ارز به کشور

افزایش تعرفه پرمصرف‌ها فصل پاییز نهایی خواهد شد

اردکانیان با بیان اینکه ما بیشتر به دنبال توسعه صادرات برق هستیم گفت: تاکید رئیس جمهور بر این مبنا بوده که وزارت نیرو جزو تامین کنندگان ارز برای کشور باشد.
کد خبر : ۱۸۲۷۰۵
به گزارش بورس نیوز، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق درباره تعرفه مشترکان پرمصرف اظهار داشت: اصلاح تعرفه آب و برق در دستور کار هیئت وزیران است و مراحل خود را طی می‌کند. اساس این تصویب‌نامه مدیریت مصرف است یعنی به نحوی عمل می‌شود که این تعرفه‌ها باعث خواهد شد اقلیت پرمصرف به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند و انتظارات ما را به لحاظ کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان آینده و بعدتر از آن برآورده کند.

وی افزود: وقتی یک دستگاه اجرایی پیشنهاد خود را به هیئت دولت می‌فرستد در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده سپس به جلسه دولت می‌آید حتما انتظار ما این است که فصل پاییز نهایی شود به جهت اینکه مردم اطلاع پیدا کنند و مصرف را مدیریت کنند.

وزیر نیرو در ادامه به بحث تجدیدپذیرها پرداخت و گفت: برنامه ما نصب 4 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان دولت دوازدهم است اکنون بیش از یک سال گذشته او 700 مگاوات ظرفیت نصب شده داریم. دوهزار مگاوات هم قرارداد امضا شده است به این معنا که در شرف عملیاتی شدن قراردادها هستیم.

وی درباره تاثیرگذاری تحریم‌ها بر توسعه تجدیدپذیرها بیان کرد: طبیعتا نوسانات ارزی اثرگذار بوده اما همکاران در ارتباط نزدیک با دست‌اندرکاران صنعت و انرژی‌های تجدیدپذیر در صدد هستند راهکارهای لازم را برای کنترل این نوسانات و رفع مشکلات تدوین کنند و پیش‌بینی ما این است که آهنگ توسعه تجدیدپذیرها دوباره به سرعت قبلی باز خواهد گشت.

وی یادآور شد: ما مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی داشته‌ایم و انتظار این است که تحریم‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بخش تجدید پذیر ایران نداشته باشد عمده توجه ما به سمت استفاده از ظرفیت‌های خرد با هدف پایدارتر کردن سیستم تامین برق و استفاده از روزهای آفتابی در مناطقی که خشکسالی و کم‌آبی روی آنها تاثیرگذار بوده تا بتوانیم بحث اشتغال‌زایی را در این مناطق داشته باشیم.

اردکانیان تاکید کرد: ما همچنین در نظر داریم از نزدیکی به شبکه انتقال و ارتباط با کشورهای مرزی از جمله شرق و جنوب شرق کشور استفاده کرده و برای صادرات بهره‌برداری کنیم در این ارتباط ما تسهیل‌گر هستیم و تولیدکنندگان خودشان دست‌اندرکار صادرات باشند.

وی با اشاره به جلسات هم‌اندیشی با بخش خصوصی اظهار داشت: از تیرماه تاکنون چهار کارگروه در مشارکت با بخش خصوصی صنعت برق و آب و فاضلاب تشکیل دادیم که به طور منظم کار می‌کنند و جمع‌بندی آنها در وزارت نیرو به بحث گذاشته شده است. یکی از کارگروه‌ها ساخت داخل است و ارتباط نزدیکی بین ما و بخش خصوصی قرار دارد.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد: از رهگذر همکاری با بخش خصوصی هم مشکلات آنها حل شود و با استفاده از تبصره پنج قانون برای تهاتر بدهی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در این کارگروه‌ها علاوه بر موارد یاد شده به نوسانات ارزی و استفاده از ظرفیت داخل برای صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز پرداخته می‌شود.

وی تاکید کرد: کمیسیون مشترکی بین کشور روسیه و آلمان تشکیل شده علاوه بر آ‌ن بخش خصوصی ارمنستان و عراق نیز پای ثابت توسعه ارتباطات ما هستند و در این راستا بیشتر به دنبال توسعه صادرات هستیم.

وی همچنین به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه وزارت نیرو هم جزو تامین کنندگان ارز برای کشور باشد، اشاره کرد.

اردکانیان در ادامه اظهار داشت: با صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی و اجرای پروژه‌های بزرگ آب و برق سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های قانونی برای تقویت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی همچنین در باره چالش صنعت برق گفت: ما به لحاظ فناوری و امکانات ساخت داخل در شرایط خوبی قرار داریم و از زیربنای لازم برای ارتباط با کشورهای همسایه برخورداریم اما واقعیت این است که وضعیت مصرف در کشور ما خوب نیست که به عادات مصرف برمی‌گردد و بخشی نیز مربوط به استاندارد سازی سیستم‌هایی است که استفاده می‌کنیم.

مقام عالی وزارت نیرو تاکید کرد: برای کنترل مصرف نیازمند کار جامع در بخش‌های مختلف هستیم که این منحصر به برق نیست در بخش‌های مختلف به ویژه آنها که با مسائل زیست محیطی سروکار دارند به لحاظ عادات و الگوی مصرف در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم و دورنمای خوبی در انتظار نیست.

وی یادآور شد: اگر در بخش‌های دیگر رشد کنیم وقتی در بخش مصرف سیستم صحیحی نداشته باشیم دو طرف معادله باهم سازگار نخواهند بود.

وی در ادامه گفت: ما حمایت از استارت‌آپ‌ها نقطه امیدی برای اصلاح موثر عادات مصرفی خواهد بود امیدواریم همکاری نزدیکی باشد و سازوکارهایی ایجاد کنیم که آنها ابزار و بازوی موثری برای ما باشند.

اردکانیان درباره توسعه تجدیدپذیرها در شهرسازی‌های جدید اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در کلانشهرها باید با دستگاه‌های متولی آ‌ب و برق همکاری نزدیک و برنامه مشترکی داشته باشند و به سمتی حرکت کنیم که منابع زیست محیطی در کلیه سازه‌ها مصرف بهینه داشته باشند.

وی درباره همکاری با بخش خصوصی و رفع مشکل فعالین صنعت برق گفت: ارتباط تنگاتنگی بین دولت و بخش خصوصی صنعت وجود دارد و در این راستا مکانیزم تبصره پنج قانون بودجه کمک بزرگی کرده و وزارت نیرو نیز اولین دستگاهی بوده که این مکانیزم را عملیاتی کرده و هزاران میلیارد تومان بدهی صنعت آب و برق در حال تهاتر است که به تقویت بنیه بخش خصوصی کمک می‌کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان مطرح شد؛

جایگاه ویژه استان خوزستان در معادلات انرژی کشور

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

انرژی‌های تجدیدپذیر موثر در ایجاد مشاغل خرد

ارسال نظر