بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
همزمان با دفاع از اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران صورت گرفت؛

دعوت ترامپ برای توافق جدید همزمان با تحریم‌ها

«دونالد ترامپ» که از ابتدای ریاست جمهوری بارها مواضع ضد ایرانی خودش را نشان داده، حالا بیانیه‌ای صادر کرده و در آن همزمان با دفاع از اعمال تحریم‌های غیرقانونی، از تهران برای یک «توافق نو» دعوت کرده است.
کد خبر : ۱۸۲۷۵۲
به گزارش بورس نیوز، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای درباره بازگشت غیرقانونی تحریم‌‌های این کشور علیه ایران باز هم ادعاهای بی اساسی درباره ایران مطرح کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه، ابتدا از خروج غیرقانونی این کشور از توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شروع کرد.

او مدعی شد که «این توافق در حصول به هدف اساسی مسدود کردن دائمی مسیرهای ایران به بمب اتمی و همچنین پرداختن به اقدامات شرورانه این رژیم در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن شکست خورده بود».

ترامپ سپس ادعاهای تکراری دولت آمریکا درباره مواضع منطقه‌ای، برنامه دفاعی موشکی ایران و آنچه که «دروغگویی درباره نیات اتمی ایران» خوانده را تکرار کرد.

ادعاهای مکرر آمریکایی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سالیان متمادی در حال رصد این برنامه بوده و بعد از حصول برجام هم در دوازده گزارش متمادی پایبندی ایران تعهدات برجامی خود را تایید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به بازگردادن غیرقانونی دور دوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران از روز دوشنبه چهاردهم آبان مدعی شد: «هدف ما آن است که رژیم (ایران) را مجبور به یک انتخاب مشخص از بین این دو گزینه بکنیم: یا رفتار مخرب خود را متوقف کند یا به مسیر خود که به فاجعه اقتصادی می‌انجامد ادامه دهد».

ترامپ ادامه داد: «این تدابیر ما به همراه 19 دور تحریم‌هایی که از ژانویه 2017 سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا بوده که تاکنون علیه ایران اعمال شده و می‌شوند و همین حالا هم تاثیر ویرانگری روی اقتصادی ایران گذاشته است».

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه، بار دیگر به کشورها و شرکت‌های خارجی درباره مراودات و تعاملات اقتصادی با ایران هشدار داده است.

وی مدعی شد: «می‌خواهم صریح بگویم که هدف اقدامات آمریکا رژیم (ایران) و رفتار تهدیدآمیز آن است و هدف رنج بلندمدت مردم ایران نیست. برای همین ما امروز باز تاکید کردیم که فروش مواد غذایی، دارو، وسایل پزشکی و اقلام کشاورزی به ایران همواره مستثنی از تحریم‌ها بوده و همچنان مستثنی باقی می‌مانند».

ادعای ترامپ درباره مستثنی بودن اقلام دارویی و پزشکی از شمول تحریم‌ها در حالی مطرح شده که حتی اخیرا دیوان لاهه صراحتا اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانعی برای تبادلات در زمینه‌های دارویی، غذایی و پزشکی است.

«عبدالقوی یوسف» رئیس دیوان بین المللی دادگستری(لاهه)، در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: دادگاه لازم دانست که عنوان کند آمریکا بخشی هایی از پیمان مودت بین آمریکا و ایران را نقض کرده است. آمریکا باید از هر گونه اختلالی در ارسال کالا از جمله دارو، مواد غذایی کشاورزی و تسهیلات هوایی خودداری کند و پرداخت‌ها نباید شامل هیچگونه محدودیتی باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان بیانیه خود هم مدعی شد: «آمریکا همچنان آمادگی برای حصول به یک توافق نو و جامع‌تر با ایران است، توافقی که برای همیشه مسیرهای سلاح اتمی را ببندد و به همه طیف اقدامات شرورانه بپردازد، توافقی که سزاوار مردم ایران است. تا آن زمان تحریم‌های تاریخی ما با تمام توان باقی خواهند ماند».
اشتراک گذاری :
ارسال نظر