بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۳
کد خبر : ۱۸۲۷۶

خبرگزاري فارس: سهام پتروشيمي فنآوران در طول يك سال حضور در بورس با تغيير بازدهي از سود 46 درصدي به زيان 20 درصدي مواجه شده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سهام پتروشيمي فنآوران در حالي بعد از بدقولي‌هاي فراوان مسئولان واگذاري و عدم همكاري سهامداران عمده آن در بورس عرضه شد كه اين شركت طلسم واگذاري شركت‌هاي نفتي را بعد از ماه ها شكست.
براساس اين گزارش، از ابتداي ابلاغ 44 وزارت صنايع به عنوان تنها عرضه‌كننده سهام شركت‌هاي دولتي اقدام به واگذاري چند شركت در بورس كرده بود اما وزارت نفت كه براساس اين اصل بايد 122 شركت را از طريق بورس و مزايده واگذاري كند تا ماه گذشته هيچ اقدام عملي در تحقق اين اصل و واگذاري شركت‌هاي نفتي نكرده بود كه به باور برخي از كارشناسان و مسئولان اين اتفاق برآيند مخالفت مديران مياني در واگذاري شركت‌هاي سودده بود.
اين در حالي است كه بعد از امروز و فردا شدن‌هاي مكرر در عرضه سهام پتروشيمي فناورآن بالاخره پنجمين شركت مشمول اصل 44 و اولين شركت وزارت نفت در 14 بهمن 86 وارد بازار سهام شد.
بدين ترتيب، سازمان خصوصي‌سازي بعد از 4 شركت اصل چهل و چهار ( ملي مس، فولاد مباركه، ايرالكو و فولاد خوزستان) به وكالت از شركت ملي صنايع پتروشيمي 47 ميليون و 500 هزار سهم اين شركت را با نماد معاملاتي «شفن» در تابلوي فرعي بورس عرضه كرد كه با توجه به پيش‌بيني سود 137 توماني و وضعيت توليد و فروش آن كشف قيمت سهام اين شركت بر روي 675 تومان انجام شد و در عرض 4 دقيقه بيش از 32 ميليارد تومان توسط دولت از بازار سرمايه جمع شد.
براساس اين گزارش، اكثر كارگزاران در حالي از كشف قيمت اين سهم راضي بودند كه سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد 11 درصد ديگر از سهام «شفن» در روزهاي بعد نيز عرضه خواهد شد كه با توجه به عرضه‌هاي تدريجي تاكنون بيش از 372 ميليون سهم اين شركت در بورس معامله شده است.
بررسي‌هاي فارس از وضعيت روند قيمتي و بازدهي پتروشيمي فنآوران نشان مي‌دهد كه در طول يك سال اخير و در عرض 183 روز حضور در تابلوي معاملات بورس ، بازدهي حداكثر 46 درصدي سهام آن در 5 شهريور سال جاري ( با توجه به تقسيم سود 140 توماني در مجمع ساليانه ) به زيان 20 درصدي تغيير يافته است كه اين تغيير بازدهي ناشي از تفاوت و كاهش قيمت 278 توماني هر سهم پتروشيمي فناوران است.
بالاترين بهاي هر سهم اين شركت 847 تومان در 5 شهريور سال جاري و پايين قيمت نيز 396 تومان در 20 بهمن بود.
از سوي ديگر رتبه نقدشوندگي سهام اين شركت در يك سال حضور در بورس 113 بوده است.
براساس اين گزارش، با حضور اين شركت در بورس تعداد شركت‌هاي پتروشيمي در حالي به 7 شركت رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر