بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
در هفته منتهی به 11 آبان‌ماه که شامل 4 روز کاری بود حجم و ارزش کل معاملات به ترتیب 26 و 42 درصد کاهش یافت
کد خبر : ۱۸۲۷۶۶

به گزارش بورس نیوز، ارزش کل معاملات در تمامی بازار‌های فرابورس در این بازه زمانی به 16 هزار و 524 میلیارد ریال رسید که این میزان از ارزش مربوط به معامله 3 هزار و 314 میلیون ورقه است. این ارقام بیانگر کاهش 26 و 42 درصدی به ترتیب حجم و ارزش معاملات در 4 روز معاملاتی این هفته است؛ این در حالی‌ست که ارزش بازار با اندکی رشد نسبت به هفته گذشته به 2 میلیون و 359 هزار و 312 میلیارد ریال رسیده است.

نگاهی به معاملات سهام در هفته‌ای که گذشت حاکی از جابه‌جایی 685 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 549 میلیارد ریال در بازار اول و دست‌به‌دست شدن 876 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 759 میلیارد ریال در بازار دوم است که بر خلاف بازار دوم، در بازار اول شاهد رشد حدود 25 درصدی حجم و ارزش معاملات هستیم.

به علاوه، معاملات در سه تابلو بازار پایه در این هفته با داد‌و‌ستد یک هزار و 632 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 431 میلیارد ریال پیگیری شد که نسبت به هفته گذشته از کاهش این متغیرها خبر می‌دهد.

از طرف دیگر در هفته جاری 9 هزار ورقه به ارزش 700 میلیون ریال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و 121 میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 777 میلیارد ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد که در این میان تنها ارزش معاملات SME با رشد 58 درصدی، افزایش یافته است.

نگاهی به آمار معاملات به تفکیک ابزار در بازار ابزار‌های نوین مالی بیانگر جابه‌جایی 115، 5 و 0.30 میلیون ورقه به‌ترتیب در قالب معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن است؛ ارزش این حجم از داد‌و‌ستد‌ها برابر با 2 هزار و 98، 4 هزار و 501، و 171 میلیارد ریال است.

همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME در هفته قبل به 8 هزار و 431 میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان یک هزار و 584 میلیارد ریال، سهم 19 درصدی از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد.

گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، و مواد و محصولات دارویی در رده‌های دوم تا چهارم صنایعی که بالاترین ارزش معاملات را ثبت کردند، قرار گرفتند.

از مهم‌ترین رویداد‌های هفته منتهی به 11 آبان نیز می‌توان به ادامه پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در نماد «فنابا» در بازار سوم اشاره کرد که از 25 مهر‌ماه این پذیره‌نویسی آغاز و تا 5 آبان‌ماه ادامه داشت و تعداد واحد‌های قابل پذیره‌نویسی تا آخرین روز هفته 49 هزار واحد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر