بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر : ۱۸۲۸۲

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از آخرين توافقات ايران و مالزي براي رونق بازار سرمايه گفت.

علي صالح‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص تفاهم نامه مشترك سازمان بورس ايران و مسئولين مؤسسه بين‌المللي مالي اسلامي مالزي، گفت: سازمان بورس كشور در راستاي تهيه دستورالعمل اقتصاد اسلامي اقدام به تشكيل كميته فقهي كرد كه اين كميته، در راستاي اعتلاي اقتصاد اسلامي فعال و كوشا با طرفين اقتصادي وارد مباحثه تبادل اطلاعات شده است.
وي ادامه داد: مسؤلين مؤسسه بين‌المللي مالي اسلامي در ديدار از كميته فقهي و در راستاي آشنايي با مباني و اصول اين كميته در چند نوبت، ارتباط نزديكتري حاصل كردند كه در نهايت منجر به درخواست تبادل اطلاعات و همكاري از سوي آن مؤسسه شد.
وي تصريح كرد: با ارتباطات متوالي و گفتمان در اين خصوص، كميته فقهي با اشراف بر مباحث اسلامي و تكيه بر تجربه در حوزه‌هاي مختلف و با لحاظ جايگاه حقوقي و حقيقي كشور، پيشنهادات طرف مالزيايي را مورد بررسي و در نهايت به نشست در اين خصوص انجاميد.
عضو شوراي عالي بورس اذعان داشت: از آنجا كه مؤسسه بين‌المللي مالي اسلامي مالزي در سطح بين‌المللي فعال است، كميته فقهي ايران مي‌تواند با طراحي، تنظيم و به رشته عمل درآوردن مباحث، مطالعات و نيز نتايج حاصله و تبادل اين اطلاعات با اين مؤسسه مالزيايي در سطح وسيع‌تري از جهان فعاليت كند.
وي خاطرنشان كرد: لذا در نشست‌ها موضوعات و نظرات طرفين مطرح و در راستاي همكاري‌هاي آتي تفاهمنامه‌اي تنظيم و توافقات طرفين مالزيايي و ايراني با اصلاحيات لازم صورت گرفت و با امضا اين تفاهم نامه راه براي همكاري طرفين قرار داد هموار شد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: اين تفاهم نامه به منظور صدور آموزه‌ها، اطلاعات، پژوهش‌ها، تحقيق‌ها و تبادل تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته در اين راستا تدوين شده است كه در بسط و گسترش اقتصاد اسلامي در جهان بسيار مؤثر خواهد بود.
وي گفت: اين امر محقق نمي‌شد مگر با مطالعه، تحقيق و ممارست؛ لذا تبادل اطلاعات و نشر اشتراكي مطالات صورت گرفته مي‌توتاند راهگشا ارتباط با جهان پيرامون باشد ضمن اينكه بايد اين نهاد را به لحاظ آموزشي و استفاده از خدمات آموزشي تجهيز كرد تا هم ايران بتواند در اين مسير از اندوخته‌هاي ديگر كشورها بهره‌مند شود و هم اينكه كشورهاي ديگر از تجربيات و داشته‌هاي اساتيد و نيروهاي مستعد ايراني بهره ببرند.
وي بيان كرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار بر اين است كه با تعيين يك جدول زمان‌بندي مشخص مباحثات مشترك را به صورت ويدئو كنفرانس با فقها، اساتيد و پرفسورهاي مؤسسه مالي مالزي مطرح و در جهت اهراز هويت بيش از بيش كشور گام برداريم.
وي خاطرنشان كرد: تمام مناظره‌ها، مباحث و گفتمان‌هاي بين سازماني يا در تهران و يا در كوالالامپور برگزار و نتايج حاصله با آرم و مشخصه مشترك اين دو مجموعه در سطح بين‌الملل منتشر خواهد شد.
صالح آبادي در خصوص دليل دعوت از كارشناسان اقتصادي ديگر كشورها گفت: در راستاي تبادل اطلاعات با تشكيل تيم‌هاي كارشناسي و اعزام آنها به ديگر كشورهاي طرف قرارداد مانند مالزي سعي در بهره گيري از اندوخته‌ها، تجربيات و تبادل اطلاعات با اين كشورها در بورس داريم.
وي تصريح كرد: يكي از دلايل ارتباط با مالزي و استفاده‌هاي بهينه از اين ارتباط، دسترسي مستقيم به بازار بود كه كارشناسان اعزامي با دقت در جزئيات و وارد كردن تجربيات آنها به ايران و بررسي اطلاعات حاصله توسط شركت فناوري مديريت بورس و آماده سازي زيرساخت‌هاي اين كار، راه اندازي آن را تا چند ماه آتي محقق ساخته‌اند.
عضو شوراي عالي بورس ادامه داد: در زمينه مقررات ايده‌هاي مناسبي را از ارتباط‌هاي صورت گرفته به جهت تشابه دو ابزار ايران و مالزي و اشتراك‌هاي فرهنگي بين اين دو كشور و همچنين هم سطح بودن نرم افزارها، كسب و در اين حوزه تبادل اطلاعات مثبتي داشته‌ايم.
وي با اشاره به اينكه كشورهايي چون، اردن، عمان، آفريقاي جنوبي، مالزي، اندونزي، هنك‌كنگ، پاكستان، يونان، تركيه، قرقيزستان، بنگلادش، سوريه، چين، سودان و كره‌جنوبي طرف قرارداد با ايران هستند، افزود: اقتصاد اسلامي به لحاظ جايگاه، امروز از اعتبار خوبي برخوردار است و بسياري از كشورهاي غير مسلمان نيز خواستار ارتباط با بازار سرمايه اسلامي شده‌اند.
وي تصريح كرد: گواه تمام گفته‌هاي من حضور چشمگير كارشناسان بورس 20 كشور خارجي در برنامه‌هاي كميته بازار فقهي سرمايه اسلامي است كه خواستار همكاري با ايران در تمام زمينه‌هاي آموزشي و تبادل اطلاعات و ديگر مباحث شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: تعامل خلاق و فعال با اقتصادي جهاني جزء اصول برنامه چهارم است و بايد جزء اهداف و تكاليف سازمان قرار گيرد، در اين راستا هر يافته و دستاوردي زماني داراي ارزش خواهد بود كه توانسته باشيم يافته و دستاورد خود را به كشورهاي ديگر صادر كنيم.
صالح آبادي در خصوص امكانات و دستاوردهاي بورس ايران، گفت: بورس ايران داراي نرم افزارهايي است كه بعد از به نتيجه رسيدن مذاكرات صورت گرفته با طرف‌هاي خارجي، نرم افزارهاي موجود در آينده‌اي نزديك به طرفين قرار داد فروخته خواهد شد.
وي اذعان داشت: از آنجا كه دستاوردهاي كميته فقهي حائز اهميت است با تعدادي از كارشناسان به منظور پوشش اطلاعاتي، تبادل اطلاعات و ترجمه كليه مباحث و ارائه مطالب به ديگر كشورها قرارداد بسته‌ايم و سعي در بسط و گسترش مباحث در سطه جهان داريم.
وي تصريح كرد: از اين پس سازمان بورس ايران سازمان گمنامي در عرصه جهاني نخواهد بود، سازمان بورس ايران سازماني است با اقتصاددانان و كارشناسان قوي و در آينده‌اي نزديك ديگر كشورها از آن به عنوان يك الگو ياد خواهند كرد كه به حتم در تبادل ارتباطات و ارتباطات ايران با ديگر كشورها تاثير خواهد داشت.
وي ادامه داد: كشورهاي بسياري فارغ از مذهب خواستار همكاري و فعاليت در بورس ايران به دليل توجه به جزئي‌ترين مباحث مطرح و شفافيت حاصل شده به لحاظ تلاش‌هاي كميته فقهي، هستند.
وي ادامه داد: دليل اين امر تكيه اقتصاد ايران به مذهب شيعه است چرا كه در مذهب شيعه اقتصاددان از توامندي طراحي جديد در اقتصاد همگام با مسائل روز است كه البته كارشناسان طرف قرار داد خود به صحت اين موضوع اذهان دارند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تاثير تصميمات كشوري بر بورس، عنوان كرد: هر تصميمي كه اثر روشن و واقعي بر اقتصاد و توليد داشته باشد، مي‌تواند بر بورس هم تاثير بگذارد؛ براي مثال پيرو بحران اقتصادي كه جهان را دستخوش تغيير كرد، قيمت بسياري از محصولات با كاهش روبرو شد و براي تقويت بازار سرمايه و دفع اثرات منفي اين اتفاق از بازار سرمايه، به دستور رئيس جمهور كميته‌اي در وزارت اقتصاد و دارايي تشكيل شد تا راهكارهاي مناسب براي مقابله با اين بحران را اتخاذ نمايد.
وي خاطرنشان كرد: پيرو اين دستور كارشناسان با راه‌اندازي جلسات متعدد موفق به تبيين و تهيه بسته‌اي با عنوان بسته بحران و اتخاذ ساز و كارهاي مناسب در آن بسته حمايتي براي حمايت از توليد بيشتر در اختيار وزارت دارايي و به واسطه آن در اختيار دولت قرار داد.
وي ادامه داد: اين مباحث در جلسات مختلف از جمله در جلسات كارگروه بحران مورد بررسي قرار گرفته و از آنجا كه كميته بحران از اختيارات وزير را مي‌تواند اتخاذ كند بر اساس اصل 137 قانون اساسي مصوباتي حاصل شده در اختيار دولت قرار داده شده است تا از سوي دولت ابلاغ شود كه در صورت ابلاغ، مي‌تواند بازتاب خوبي در بازار داشته باشد.
وي در خصوص جايگاه امروز بورس ايران گفت: وضعيت بورس ايران به لحاظ بازدهي بورس در فدراسيون جهاني بورس‌ها اول شد حتي هم اكنون، زيرا كمترين تاثير پذيري را بورس ايران از بحران اقتصادي جهان پذيرفته است .
وي تصريح كرد: در مقايسه با ديگر بورس‌ها شاخص بورس جهاني بين 40 تا 70 و بعضا 75 درصد در بورسهاي جهان كاهش اعتبار داشته‌اند مانند بورس‌هاي روسيه و چين كه با كاهش اعتبار شديدي مواجه شدند و اين در حالي بود كه بورس ايران به مراتب از كاهش كمتري برخوردار بوده و به لحاظ تبادل اطلاعات وضعيت مناسبي دارد.
صالح آبادي اذعان داشت: در جهت ارتقاي سطح بورس كشور مقررات و تدابير مناسبي اتخاذ شده است و در همين راستا كتابي 75 صفحه‌اي با محتواي مقررات بورس در دست چاپ است كه منظور شناساندن بورس ايران به عنوان يك شاخص اقتصادي در جهان است با ادامه و تبيين برنامه‌ها بورس ايران به بورسي پويا تبديل خواهد شد.
عضو شوراي عالي بورس خاطرنشان كرد: سعي بر اين شده برنامه‌هاي در دست تبيين در راستاي سند چشم انداز 20 ساله، تهيه و تنظيم شود و بدين منظور بورس ايران در جهت تعامل با دنيا براي برتري بلامنازع در منطقه گام بر مي‌دارد، زيرا علاقه‌مند به توسعه و گسترش است.
وي تصريح كرد: از آنجا كه مؤسسه بين‌المللي مالي مالزي آموزشي است از طريق ويدئو كنفرانس با وي ارتباط خواهيم داشت، زيرا اين مؤسسه نيازمند به استفاده از مباني و انديشه‌هاي ايران براي آينده دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر