بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کارشناس بازار سرمایه گفت: خرید نفت از طریق بورس انرژی بهترین راهکار برای فروش نفت ایران به دیگر کشورها محسوب می شود زیرا خریدار و فروشنده آن افراد حقوقی هستند و انتقال وجوه حاصل از فروش نفت نیز با ریسک کمتری انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۳۰۴۸

عباسعلي طوسيان شانديز مدیرعامل کارگزاری سهام گستران شرق با مثبت ارزیابی شدن شروع معاملات نفت‌خام در بورس‌انرژی به بورس‌نیوز گفت: ورود نفت به بورس باید طی سال‌های گذشته روند اجرایی را به خود می‌دید اما با تأخیر چندساله، آغاز معاملات نفت در این بازار کلید خورد.

وی بابیان اینکه سوءاستفاده در هر شرایطی امکان‌پذیر بوده و امکان ایجاد دلالان نفتی وجود دارد، اظهارکرد:

با توجه به اینکه دورزدن تحریم‌های نفتی به‌عنوان هدف عرضه نفت در بورس‌انرژی مطرح شده اما سازوکار عرضه و فروش باید طبق قوانین مشخص و در چارچوب قواعد نفتی کشور باشد تا برخی افراد سودجو که کماکان اقتصاد را درگیر خود کرده‌اند نتوانند مقدار زیادی نفت را به بازارهای جهانی تزریق کنند و از منافع حاصل از فروش نفت تنها خودشان منتفع شوند.

طوسیان تصریح کرد: یکی از شروطی که باید جنبه عملیاتی بگیرد، بازگشت پول حاصل از درآمدهای نفتی باشد تا بازگشت پول صرف سرمایه‌گذاری در داخل کشور شود نه اینکه درآمد نفتی ایران در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: این امر موجب شد که دولت‌های غربی راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنند که به‌تبع آن حتی حساب‌های «ب.ز» در دبی متوقف شد.

مدیرعامل کارگزاری سهام گستران شرق اضافه کرد: اگر فرد یا شرکتی به‌عنوان فروشنده در بازارهای جهانی نفت ایران را عرضه کند خارجی‌ها می‌دانند که این فرد نماینده دولت یا جز نهادهای دولتی محسوب می‌شود که اکثر این نهادها یا در لیست تحریم قرار دارند و یا با فروش اولین محموله در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

طوسیان بابیان اینکه پول‌های حاصل از فروش نفت نیز بلوکه خواهد شد، ادامه داد: این وجوه می‌توانند صرفاً برای خرید غذا یا دارو مورداستفاده قرار گیرند.

وی بابیان اینکه در چند سال اخیر فرآیند جابجایی پول در جهان کاملاً تحت کنترل است، افزود: وجوه ناشی از فروش نفت به‌راحتی امکان جابجایی نخواهند داشت و در صورت جابجایی باید به حساب‌های مختلفی تزریق شوند که این امر هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت در ضمن ریسک این اقدام بالا بوده و به‌محض اینکه متوجه شوند این حساب‌ها مربوط به فروش نفت ایران هستند وجوه بلوکه‌شده و حساب‌ها نیز مسدود می‌شوند .

طوسیان خاطرنشان کرد: خرید نفت از طریق بورس انرژی بهترین راهکار برای فروش نفت ایران به دیگر کشورها محسوب می‌شود زیرا خریدار و فروشنده آن افراد حقوقی هستند و انتقال وجوه حاصل از فروش نفت نیز با ریسک کمتری انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر