بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

ضرورت تبدیل بازار فیزیکی به کاغذی

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: بورس های دنیا نفت را به طور فیزیکی نمی فروشند اگر در ایران نیز بازار کاغذی محصولات ایجاد شود بازار سرمایه رشد مطلوبی را تجربه می کند.
کد خبر : ۱۸۳۱۴۹

نتیجه تصویری برای نفت در بورس

به گزارش بورس نیوز، ساعتی دیگر شاهد ورود دوباره نفت خام به بورس انرژی خواهیم بود اتفاقی که در چند روز گذشته به دلیل تغییرات ایجاد شده در قیمت پایه عرضه این محصول با حواشی متعددی روبه رو بود اما باید منتظر باشیم و ببینم این بارهم مانند دوره های قبل از میزبانان زیادی در تالار نقره ای از طلای سیاه استقبال خواهند کرد یا خیر؟

در این خصوص مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به بورس نیوز گفت: ورود نفت به بورس با هدف افزایش صادرات انجام می شود اما همکاری لازم از سوی دیگر کشورها انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر خریداران نفت ایران از مشتریان سابق این محصول نباشند ورود نفت به این بازار نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت.

حسینی با اشاره به اینکه محموله های تعیین شده در حدود 35000 هزار بشکه است، ادامه داد: اما کوچکترین کشتی ای که می تواند محموله های نفت خام را حمل می کند 250 هزار تن ظرفیت دارد بنابراین با این حجم از محموله های نفتی نمی توان وارد بازار شد و رقابت کرد.

وی با بیان اینکه خریداران نفت ایران در بازارهای بین المللی آمادگی لازم را ندارند، ادامه داد: حتی در نبود تحریم ها نیز خریداران آمادگی لازم برای خرید این محصول را ندارند بنابراین ممکن است دوباره گرفتار بابک زنجانی ها شویم.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: اگر محموله های نفتی وارد بازار شوند اما به فروش نرسند فروشنده ها مجبور می شوند که این محصول را با قیمت پایین تری مورد معامله قرار دهند که این امر برای بازار ایران اثرات منفی به همراه دارد.

حسینی با بیان اینکه محموله هایی که از طریق بورس عرضه می شوند قیمت فروش مشخصی ندارند، گفت: افراد حقیقی و حقوقی شخص می توانند این محصول را قیمت کمتری نیز مورد معامله قرار دهند.

وی تاکید کرد: عرضه نفت در بورس انرژی موفق نخواهد بود و همه 700000 بشکه خریداری نمی شود همچنین حمل محموله های کمتر از 1.5 میلیون بشکه برای ایران ممکن نخواهد بود.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان اینکه قیمت پایه 71 دلار و 59 سنت برای این عرضه مناسب است، گفت: در دوره های قبل این محصول با قیمت حدود 75 دلار عرضه شد بنابراین می توان گفت خریداران قبلی ضرر کرده اند.

وی با بیان اینکه باید سازوکارهای لازم برای ایجاد بازار کاغذی محصولات در بورس فراهم شود، ادامه داد: بورس های دنیا نفت را به طور فیزیکی نمی فروشند اگر در ایران نیز این امر انجام شود بازار سرمایه رشد مطلوبی را تجربه می کند اما برای افزایش صادرات این محصول باید راهکارهای دیگری در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر