بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز:‏

خودرو باید 120 درصد گران شود!‏

برای نجات صنعت خودرو، باید دولتی ها مجوز گران شدن خودرو به میزان 120 درصد را صادر نمایند و 50 درصد افزایش دردی را این صنعت دوا نمی کند.‏
کد خبر : ۱۸۳۲۲۴

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در حالی که تب قیمتی در بازار خودرو همچنان بالا است و تصمیمات خرد و کلان حوزه های تاثیر گذار بر خودرو هر روز تاثیر افزایشی خود را بر این بازار می گذارد خبر ها از مجوز دولت برای گران کردن قانونی خودروهای تولید در داخل به میزان 50 درصد قیمت فعلی حکایت دارد. برخی از کارشناسان این افزایش 50 درصدی را بی تاثیر در حل مشکل بازار خودرو و برخی نیز بی تاثیر در رفع نیاز خودرویی ها می دانند.

این در حالی است که همچنان مشخص نیست سهم مشتری در این بازار و تصمیمات دولتی کجا بوده و چه حقی برای این قشر قائل هستند زیرا گرانی قانونی خودرو در ایران خودرو و سایپا باعث افت قیمت ها در بازار نخواهد شد.

یکی از کارشناسانی که قویا معتقد است رقم افزایش قیمت باید بیش از 50 باشد عبدالله بابایی است که در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن رد تاثیر مثبت این مجوز 50 درصدی در رفع مشکلات صنعت خودرو گفت: متاسفانه این افزایش خیلی کم است. پاسخ نیاز صنعت خودروسازی را نمی‌دهد. اگر کار کارشناسی انجام می شد مطمئنا درصد گرانی باید حداقل 2 برابر می شد.

وی ادامه داد: 80 درصد صنعت خودرو را مواد اولیه تشکیل می‌دهد. مواد اولیه مثل پتروشیمی، مثل فولاد و بسیاری دیگر. اگر شما نرخ افزایش قیمت را با دلار 4200 تومانی در نظر بگیرید می‌بینید که این افزایش قیمت چقدر باید باشد. حتما این افزایش باید براساس این شاخص باشد.

بابایی تاکید کرد: وقتی مواد اولیه و تولید 80 درصد گران تر شده اند چگونه ما مجوزی زیر 80 می دهیم؟ این 50 درصد چگونه 80 درصد گرانی را پوشش خواهد داد؟ خودروساز 30 درصد مازاد را از کجا تامین کند؟

وی در مورد تاثیر گرانی 50 درصدی خودروهای تولید داخل در بازار گفت: شک نکنید خرید کمتر می شود زیرا قدرت خرید مردم افزایشی نداشته و قرار نیست حقوق کارمند و کارگر 50 درصد زیاد شود بنابراین تولید و عرضه با هم تطبیق پیدا خواهند کرد و قیمت ها کاهش می یابد.

این کارشناس بازار خودرو افزود: با واقعی شدن قیمت خودرو در کارخانه ها، بی شک خودروساز می تواند بر روی کیفیت محصولات خود بیشتر تمرکز کند البته بنده اعتقاد دارم در این مدت هم خودروساز از کیفیت تولیدات خود کم نکرده اما برای بهتر شدن این مهم با مشکلاتی رو به رو بوده و هست.

وی با بیان این مطلب که واقعی شدن قیمت ها به نفع صنعت و مردم است گفت: این تصمیم کمک می‌کند تا صنعت به جای خودش برگردد. هیچ صنعتی نمی تواند با زیان به تولید خود ادامه دهد. به نوعی واقعی نبودن قیمت ها در حال نابود کردن صنعت خودروی کشور است. صنعت را نابود می‌کند.

بابایی تصریح کرد: اینکه بازار کشش این گرانی را دارد یا نه، موضوعی چالشی است اما؛ به هر حال قیمت تمام شده در کشور ما باید واقعی شود و تولیدکننده نمی تواند به جز هزینه هایی که دارد، زیان نیز بدهد. اگر همان طور که ارز افزایش پیدا کرد و پایین آمد، قیمت مواد اولیه هم کاهش پیدا کند قیمت خودرو هم پایین می‌آید. این بستگی به خود سیستم دولت دارد و این چالش موقتی خواهد بود.


مصاحبه از محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
يعني پرايد 50 ميليون ----عجب!!!!!!!!!!! كاهش هزينه كنند - با اين وضع داغان سايپا 3 ماه بابت پاداش بازنشستگي ميدهد انرا كم كند. اين يك نمونه كوچك است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
برای نجات صنعت خودرو باید در به روی وارادات بدون عوارض باز شود تا رانت خواران صنعت خودرو دست شان از چپاول کوتاه شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
میشه دولت بزاره این صنعت لعنتیه زیانده غرق شه برای همیشه خیال مردم راحت شه بابا نمیخوایم این صنعت نجات پیدا کنه جز ورشکستگی وضرر تو این سالها مگه چیز دیگی هم داشته
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
اگه نخوایم این صنعت نجات پیدا کنه چکار باید کتیم منت هم میذارن ببندینش با این ماشین های بی خودتون.
lpln
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
سلام
چرا اسم این آقا کارشناس بازار ذکر شده.
عبدالله بابایی عضو هیئت رییسه شرکت مهرکام پارس وابسته به شرکت ایران خودرو .
بنده هم جای این آقای محترم بودم افزایش 120 که هیچ 500% مد نظرم بود.
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
شما کافی فقط 50%گرون کنید تا سونامی انصرافی ثبت نام هاروببینیدبعدشم دیگه محاله کسی بیاد ماشین هاتونو بخره بایدبشینید توخانه هاتون وکهنه بچه هاتونوعوض کنیدجای ساختن بقول خودتون خودرو بی ارزشتون