بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
در حالی که بازار سهام در مدت اخیر حال و روز خوشی را تجربه کرد، بازارهای دیگر همچون مسکن و ملک همچنان در سکوت کر کننده به سر می برند. در این بین، شرکت های سرمایه گذاری که بیشترین سهم را در بورس داشته اند، به سودهای گزاف رسیده اند. از همین رو، نگاه های «وبیمه» به تالار حافظ خیره مانده است.
کد خبر : ۱۸۳۳۰۷

بر مبنای ارزیابی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در بین شرکت های سرمایه گذار در حوزه های مختلف، شرکت «سرمایه گذاری صنعت بیمه» با سرمایه 750 میلیارد ريالی، 1500 میلیارد ريال دارایی دارد که از این میزان، 74 درصد در بخش دارایی های غیرجاری قرار گرفته است.

بازگشت به اصل خویش / چرخش «وبیمه» به سمت بورس

تحلیل فاصله ساختار داریی ها بیانگر این است که سهم موجودی نقد از کل دارایی ها بسیار نازل است و اختلاف حدود 1 درصدی با میانگین گروه که شامل 6 شرکت سرمایه گذاری است، وجود دارد. این موضوع سبب شده تا شرکت در تحقق اهداف و برنامه های خود با مشکل مواجه شود و تکمیل پروژه ها سیر آرامی داشته باشند.

روند سرمایه گذاری های کوتاه مدت که اغلب شامل خرید سهام شرکت های بورسی می شود، رو به رشد تلقی می شود اما حدود 19 درصد کمتر از میانگین گروه است.

نکته مثبت «وبیمه» نسبت به همگروهیهای خود تسویه کلیه دریافتنی های تجاری طی دو دوره اخیر است. در شرایطی که این سرفصل در گروه سهم 13 درصدی از کل دارایی ها دارد. اما از سوی دیگر، دریافتنی های غیرتجاری برخلاف گروه حرکت کرده است.

بازگشت به اصل خویش / چرخش «وبیمه» به سمت بورس

برخلاف گروه که سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری های بلندمدت کرده اند، «وبیمه» بیشترین تمرکز خود را بر سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات گذاشته است. این اقدام در شرایط کنونی که صنعت مسکن و ساخت و ساز در خواب سنگین به سر می برد، چندان توجیه اقتصادی ندارد. به همین جهت، شرکت برنامه خروج از این بازار را در دستور کار خود قرار داد و در همین راستا، پروژه خیام و دریادیم را به مزایده گذاشت ولی کسی برای خرید پا پیش نگذاشت.

51 درصد از کل دارایی ها در بخش املاک سرمایه گذاری شده؛ در حالی که 6 شرکت دیگر هیچ رقمی برای این بخش درنظر نگرفته اند.

«وبیمه» 777 میلیارد ريال در سه طرح، «مجتمع تجاری خیام، مجتمع دریادیم رامسر و زمین مزروعی دیلمان گیلان، سرمایه گذاری کرده که قصد دارد وجوه حاصل از فروش آن ها را صرف توسعه و بهبود پرتفوی بورسی کند.

تغییر جهت از بازار املاک به بازار سهام در دوره های اخیر به خوبی مشعود است. بر این اساس، بهای تمام شده پرتفوی بورسی «وبیمه» در سال مالی منتهی به شهریور 97 نسبت به سال مالی 96 رشد قابل توجه 91 درصدی را نشان می دهد.

بازگشت به اصل خویش / چرخش «وبیمه» به سمت بورس

در پرتفوی غیربورسی وضعیت کمی متفاوت است. بهای تمام شده سبد سهام شرکت های غیربورسی از سال 90 تا 96 روند صعودی اما آرامی را طی کرد؛ ولی در سال 97 شاهد کاهش 10 درصدی هستیم.

بازگشت به اصل خویش / چرخش «وبیمه» به سمت بورس

«وبیمه» سال 90 را با سرمایه گذاری 947 میلیارد ريالی در بخش املاک به پایان رساند و در سال 96 به بیشترین رقم خود، 1075 میلیارد ريال رسید.

بازگشت به اصل خویش / چرخش «وبیمه» به سمت بورس

همانطور که در نمودارهای بالا مشاهده می کنید، در سال های 90 تا 96 که بورس تهران اوضاع مناسبی نداشت و به ورطه سقوط افتاده بود، «وبیمه» نیز فرار را بر قرار ترجیح داد و اقدام به فروش سبد سهام شرکت های حاضر در بورس کرد. از طرف دیگر، سرمایه های نقد شده را به بازار املاک تزریق کرد؛ بازاری که اوضاع آن به مراتب ناخوش‎تر از بازار سهام بود و کماکان نیز است.

به طور کلی با توجه به شرایط موجود و اظهارات اغلب کارشناسان، بازار مسکن و ملک چنان در رکود سنگین غرق شده که خروج از آن زمان زیادی را می طبلد. بنابراین، استراتژی «وبیمه» مبنی بر فروش املاک و سرمایه گذاری در بورس مثبت ارزیابی می شود و در ادامه بیش از پیش از این شرکت خواهیم شنید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در بهمن ماه اتفاق افتاد؛

رشد 40درصدی خریدوفروش آپارتمان

در اردیبهشت سال آینده برگزاری می شود؛

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، یک رویداد مهم اقتصادی کشور

بر اساس پیش‌بینی کمیسیون اقتصادی مجلس اجرایی می‌شود؛

خرید املاک مسکونی دوم و چندم مشمول پرداخت مالیات

مدیر ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن خبرداد:

پرداخت بیش از 293هزار فقره تسهیلات بخش مسکن + جدول

ارسال نظر