بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
دبیرخانه فدراسیون بورس های اروپاـآسیایی(فیاس) گزارش کارآمدی کسب و کار اعضای خود در سال 2017 را منتشر کرد و طی آن بورس تهران رتبه نخست در بیشترین شرکت های پذیرفته شده را به دست آورد.
کد خبر : ۱۸۳۴۳۵
به گزارش بورس نیوز، این گزارش بر اساس سال مالی منتهی به پایان 2017 تهیه شده است و اعضای فدراسیون بورس­ های اروپاـآسیایی (FEAS) بر اساس اندازه، منطقه، ساختار قانونی، محصولات معاملاتی و انتفاعی/غیرانتفاعی بودن طبقه ­بندی شده ­اند.

این گزارش می افزاید: بورس ­های دارای کمتر از 50 نفر پرسنل به عنوان بورس ­های کوچک، بین 51 تا 250 نفر پرسنل بورس­ های متوسط و بیش از 251 نفر پرسنل به عنوان بورس­ های بزرگ نامگذاری شده اند.

گفتنی است مجموعا 17 بورس از اعضای فیاس (از جمله بورس تهران) در نظرسنجی برای تهیه این گزارش مشارکت کردند.

در ادامه، خلاصه­ ای از بخش ­های مختلف گزارش و نتایج نظرسنجی ارایه می ­شود.

- وضعیت جمعیتی کشور:

 بر اساس داده­ های بانک جهانی، از حیث جمعیت ایران با بیش از 80 میلیون نفر، پس از مصر، دومین کشور بزرگ عضو فیاس است.

- وضعیت اعضای شرکت­ کننده در نظرسنجی:

 بورس تهران با 326 شرکت پذیرش شده، بزرگترین عضو فدراسیون به حساب می ­آید، هرچند در برخی از اعضا، حجم اوراق بدهی بسیار قابل توجه می­ باشد. تعداد اعضای معاملاتی فعال در بورس ­ها نیز از معیارهای تهیه این گزارش بوده و بر اساس آن بورس تهران با 108 کارگزار حائز رتبه سوم فیاس است.

 هم­چنین ارزش بازار به عنوان یک شاخص مهم در ارزیابی بورس ­ها مد نظر قرار گرفته و نشان می ­دهد بورس تهران در این شاخص رتبه دوم را در اختیار دارد.

- عملکرد مالی اعضا:


 60 درصد پاسخ ­دهندگان به نظرسنجی فیاس را اعضای غیرانتفاعی  و 40 درصد آنها را بورس­ های انتفاعی تشکیل می­ دهند. متوسط حاشیه سود تمام بورس­ های عضو فیاس 31 درصد اعلام شده است.

- منابع درآمدی

بورس ­های عضو فدراسیون به گروه های اصلی زیر تقسیم می ­شود: معاملات، پذیرش، انتشار داده، هزینه عضویت، محصولات فناوری و خدمات پس از معامله.

شایان ذکر است نتایج سال گذشته هم نشان داد، همانند سال 2016 بورس ­ها عمدتا درآمد خود را از فعالان بازار کسب می­ کنند و هزینه کمتری را بر ناشران بورسی اعمال می­ نمایند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آمریکا، بزرگ‌ترین سهامدار بانک جهانی؛

رییس بانک جهانی استعفا کرد

در نشست با کارگزاران برتر صورت گرفت؛

قدردانی از کارگزاران برتر فرابورس

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس‌کیان:

رتبه‌بندی پیش نیاز بسیاری از تصمیم‌گیری‌های کلان مالی

کاهش ۱۹ درصدی معاملات مسکن در ۹ ماهه امسال؛

تشدید کاهش عرضه مسکن مصرفی/ کسادی بازار یا رکورد تورمی؟

ارسال نظر