بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جذابیت صندوق‌های املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاران

راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را محقق خواهدکرد و حتی می تواند از سایر حوزه های بازار سرمایه جذاب تر باشد.
کد خبر : ۱۸۳۸۰۱
به گزارش بورس نیوز با گسترش معاملات انجام شده در خرید و فروش انواع ملک و همچنین سودآوری سرمایه گذاری در حوزه مسکن در کشورهای مختلف، نیاز شدیدی به راهکارهایی برای تسهیل سرمایه گذاری در این بازار احساس می شود. رییس نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات با کارکرد اجاره و فروش املاک خبر داده است.
صندوق های املاک و مستغلات ابزاری است که تا کنون در بازار سرمایه مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که مطابق ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن، سازمان بورس موظف است ضوابط و مقررات مورد نیاز برای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را تهیه کرده و به تصویب مراجع برساند. صندوق های املاک و مستغلات می توانند با تجمیع نقدینگی سرمایه گذاران در خرید مستقیم دارایی های فیزیکی و املاک، خرید تسهیلات رهنی در بازار سرمایه، و یا ترکیبی از هر دو این موارد ورود کنند. به نظر می رسد این صندوق ها می تواند برای سرمایه گذاران خرد که نقدینگی کافی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن و بهره مندی از نوسانات این بازار را ندارند، بسیار جذاب باشد؛ اما با توجه به عدم اجرای طرح ورود مسکن به بازار سرمایه در دوره های قبل با وجود صحبت های فراوان در این زمینه، باید دید آیا راه اندازی این صندوق ها با موفقیت انجام خواهد شد یا خیر؟

حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه املاک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: البته تا این لحظه هیچ گونه مذاکره ای با اتحادیه مشاوران املاک در این مورد صورت نگرفته است.

بحث ورود مسکن به بورس کالا چند سال قبل برای اولین بار مطرح شد و مذاکراتی هم با مدیریت بورس کالا در این رابطه انجام شد. معتقدم مسکن کالایی قابل عرضه در بورس نیست و در هیچ جای دنیا، عرضه مسکن در بورس تجربه نشده است. دلیل مخالفت اتحادیه با ورود مسکن به بورس این است که کالاهایی که در بورس عرضه می شوند، اعم از محصولات نفتی و فلزی و کشاورزی و... کالاهایی همگن هستند، در حالی که مسکن کالایی همگن نیست و هر واحد مسکونی شرایط خاص خود را دارد و نمی توان قیمتی به عنوان قیمت پایه برای مسکن تعریف کرد؛ چرا که ممکن است حتی دو واحد مسکونی در یک ساختمان با توجه به مواردی همچون دارا بودن پارکینگ و انباری و بالکن و نورگیر و... میلیون ها تومان اختلاف قیمت داشته باشند. لذا به نظر می رسد عرضه مسکن در بورس امکانپذیر نخواهد بود. 
وی افزود: با وجود عدم جذابیت عرضه مسکن در بورس، می‌توان از ظرفیت های بازار سرمایه جهت سرمایه گذاری در حوزه مسکن بهره برد. تشکیل صندوق هایی برای ساخت مسکن و معاملات خرید و فروش و نیز اجاره در بازار سرمایه می تواند راهکار مناسبی باشد؛ ولی بهتر است که پیش نویس طرح این گونه صندوق ها تهیه شده و کارشناسان حوزه مسکن، اتحادیه مشاوران املاک، کمیسیون اقتصادی مجلس و شورای پول و اعتبار، و همچنین مدیران سازمان بورس مذاکراتی داشته باشند تا بتوان طرحی جامع و کارآمد ارائه کرد. 
عقبایی در رابطه با نرخ بازده این قبیل صندوق ها اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه مسکن نیازمند تعامل سازمان بورس با بخش های متعددی است و اگر این تعامل شکل گیرد و برنامه ریزی صحیحی به عمل آید، راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات نه تنها بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را محقق خواهدکرد، بلکه حتی می تواند از سایر حوزه های بازار سرمایه جذاب تر باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاملات بازارمسکن تهران نشان می‌دهد؛

افت شدید معاملات و ایجاد مرز روانی برای رشد قیمت مسکن

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان گفت:

مشکلات بازار تزئینات داخلی ساختمان به دلیل واردات

در بیست و ششمین میز تخصصی محصولات کشاورزی مطرح شد؛

بررسی راهکارهای توسعه آموزش و فرهنگ سازی بورس کالا در بخش کشاورزی

ارسال نظر