بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
شرکت ایران گلاب مرغوب هرساله در تولید و صادرات اول است و مشکل مالی نیز ندارد اما دولت با خود تحریمی بلای جان ما ‏شده است‎.‎
کد خبر : ۱۸۳۸۷۲

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن می‌تواند نقش بسیار زیادی در افزایش صادرات غیرنفتی کشور بازی کند. ازاین‌رو دولت‌های مختلف برای کمک به افزایش سهم بخش کشاورزی در صادرات غیرنفتی فعالیت‌هایی را کلید می‌زنند که عمدتاً به نتیجه نمی‌رسد.

گل و گلاب از قدیم‌الایام جزو محصولات صادراتی ایران بوده است و اساساً یکی از جاذبه‌های دیدنی استان اصفهان و به‌طور خاص کاشان و نطنز، نیز صنعت گلاب‌گیری در این مناطق است.

مجید راهب بالغ‌بر 46 سال تجربه در حوزه گل و گلاب و صادرات دارد. وی بیشترین تعداد جایزه صادراتی را تاکنون به خود اختصاص داده است اما حتی برای او نیز مشکلات کار بسیار زیاد است.

بورس نیوز با راهب هم‌کلام شده است تا از حال و هوای فعالیت‌ها و مشکلاتی که با آن روبه‌رو است بپرسد. ماحصل این گفتگو را در ذیل می‌خوانید.

*جناب راهب با تشکر از وقتی‌که در اختیار ما قراردادید. لطفاً کمی از خود و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید بیشتر بگویید.

من مجید راهب دارنده بزرگ‌ترین واحد تولید گلاب کشور باسابقه بیش از 46 سال در عرصه گل و گلاب هستم. به من سلطان گلاب نیز می‌گویند.

*وضعیت کاری شما در حال حاضر چگونه است؟

اگر منظور شما ازنظر تولید باشد باید عرض کنم که مجموعه بنده هرساله با افزایش تولید و صادرات روبه‌رو است و این‌یک موفقیت است که تنها به دلیل پشتکار، زحمت بسیار و تعامل خوب با جهان به‌دست‌آمده است. ما به‌خوبی از موقعیت نمایشگاهی در جهان و تبلیغات در این رویدادها استفاده می‌کنیم. ازنظر بنده حضور در تمامی رویدادهای تجاری داخلی و خارجی بسیار مهم و ضروری است.

*در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که دارید چیست؟

قوانین و به‌هم‌ریختگی هرروزه این تبصره و ماده‌ها، بزرگ‌ترین مشکل ما است. متأسفانه کشور تحریم خارجی به‌اندازه کافی دارد اما تحریم داخلی را هم بر تولیدکننده اضافه می‌کنیم که به‌مراتب زیان‌بارتر از مدل خارجی است.

امروز یک ارگان بخشنامه می‌دهد و فردا ارگانی دیگر. تا بخواهید با بخشنامه اول هماهنگ شوید و کار را جلو ببرید، بخشنامه بعدی صادر و همه‌چیز را نابود می‌کند. ما سیستم بانکی نداریم چون تحریم هستیم بنابراین باید با زحمت صدچندان پول جابجا کنیم اما همین زحمات نیز با یک بخشنامه بی‌موقع و بی‌مورد از بین می‌رود.

*تنها مشکل قوانین و سیستم مالی به صادرکننده فشار می‌آورد یا این دو نماینده مشکلات بزرگ‌تر هستند؟

شک نکنید که مشکلات دیگری همانند حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری و مشکلات ریزودرشت دیگری نیز وجود دارد. خوشبختانه مجموعه ما به هیچ‌کدام از بانک‌های کشور بدهی ندارد یعنی مشکل مالی نداریم و مشکل قوانین در حال خراب کردن مسیر کاری ما است.

*از تحریم‌ها گفتید ولی دوست داریم جزئی‌تر به این مورد ورود کنیم. آیا اثر تحریم‌ها بر کار شما و صادرات غیرنفتی هم ملموس خواهد بود؟

شک نکنید که تحریم‌ها بر تمام محصولات صادراتی کشور از نفتی و غیرنفتی اثرگذار خواهد بود. ما هیچ فعالیتی نمی‌توانیم بکنیم و حتی 1000 دلار جابه‌جا نخواهد شد. متأسفانه باید عرض کنم، دولتی‌ها قدر شرایط و موقعیت‌ها را نمی‌دانند و فرصت‌ها را با صدور بخشنامه‌های بی‌خود می‌سوزانند.آقایان نمی‌دانند که چقدر تهیه پول و جابه‌جا کردن آن برای صادرکننده ایرانی سخت و دشوار است.

*قرار شده است بازرگانان ایرانی، ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگردانند. نظر شما چیست؟

این مشکل تازه‌ای است که برای ما درست کرده‌اند. صنعت نفت و پتروشیمی ارز بسیاری دریافت می‌کنند که باید به کشور برگردد. ولی مجموع صادرات ما، 60 میلیون دلار است و به من بگویید این پول را چگونه به کشور وارد کنم؟ اگر تحریم نبودیم، صرافی‌ها این انتقال را انجام می‌دادند ولی الآن چگونه برگردانیم؟ دولت باید به این مشکلات و محدودیت‌ها نیز فکر کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مجمع عمومی فوق‌العاده نماد «شنفت» برگزار شد؛

تشریح افزایش سرمایه از «محل مطالبات و آورده نقدی» و «سرمایه فعلی»

دبیرکل کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تیری به ذره‌بین تحریم‌ها / پیشنهادی برای ورود دلارهای ارزی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی صادرات رب گوجه‌فرنگی در برابر تعهد عدم افزایش‌قیمت

ارسال نظر