بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس:

قیمت دلار بالای 8 هزار تومان غیر واقعی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در شرایط فعلی نرخ دلار با احتساب مابه‌التفاوت نرخ تورم کشور مبدا و مقصد، حداکثر باید 8 هزار تومان باشد، نرخ بیشتر از 8 هزار تومان غیر واقعی است.
کد خبر : ۱۸۴۰۳۴

به گزارش بورس‌نیوز، علی قربانی با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز اظهار کرد: در شرایط فعلی نرخ دلار با احتساب مابه‌التفاوت نرخ تورم کشور مبدا و مقصد، حداکثر باید 8 هزار تومان باشد، نرخ بیشتر از 8 هزار تومان غیر واقعی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه در چهار سال گذشته باشد نرخ دلار 2 برابر می‌شد، بیان کرد: در حال حاضر نرخ دلار بر اثر جو روانی و مسائل سیاسی از جمله تهدیدات کشورهای متخاصم به حدود 12 هزار تومان رسیده است که باید به زیر 10 هزار تومان بیاید تا رقم آن واقعی‌تر شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در خانه ملت در این باره که آیا نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان می‌آید یا خیر، عنوان کرد: ادامه روند کاهشی دلار بستگی به رابطه عرضه و تقاضا دارد، با وجود اینکه باید 27 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور وارد می‌شد اما تا امروز تنها 7 میلیارددلار وارد شده است و همچنان سرنوشت 20 میلیارد دلار مشخص نیست این در حالی است که اگر این میزان ارز وارد کشور شود حتما دلار به 8 هزار تومان می‌رسد.

صادرکنندگان رغبتی به فروش ارزشان ندارند

وی تاکید کرد: از آنجایی که دولت صادرکنندگان را مجبور کرده است که ارز خود را به نرخ نیمایی به فروش برسانند و اختلاف بین ارز نیما و بازار رقم قابل توجهی است صادرکنندگان رغبتی به فروش ارزشان به نرخ 8 هزارتومان را ندارند و دولت باید برای این مسئله راه حلی پیدا کند.

قربانی در ادامه با انتقاد از سیاست ارزی دولت اظهار کرد: در ابتدا که ارز را 4 هزار و 200 تومان نرخ گذاری کردند، شاهد بودیم که بازار تا رقم 14 هزار تومان پیش رفت و این اختلاف قیمت باعث ایجاد رانت برای عده‌ای شد، این در حالی است که در شرایط تحریمی افزایش صادرات به نفع کشور است و باید شرایط صادرات تسهیل شود.

چرا ارز صادراتی وارد بازار نمی‌شود؟

این نماینده مجلس عنوان کرد: دولت با سیاستهای ارزی خود باعث شده است که صاردکنندگان رغبتی به فروش ارزشان در داخل کشور را نداشته باشند، به نوعی همین سیاست عملی شده که 20 میلیارددلار وارد بازار نشود چرا که نرخ دلار 12 تومان است و به نفع صادرکننده نیست با نرخ 8 هزار تومان ارز را در نیما به فروش برساند.

وی گفت: برخی از صادرکنندگان ارزشان را وارد کشور کرده‌اند اما در بازار نیما به فروش نرساندند و برخی دیگر سرمایه‌های ارزیشان را در خارج از کشور نگه داشته‌اند، اطلاع دقیقی از اعداد و ارقام نداردیم اما آنچه که مسلم است این است که ارزهای صادراتی وارد چره اقتصادی نشده است.

نحوه برخورد با متخلفان ارزی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وزیر اقتصاد موضوع ارزهای صارداتی پیگیری شده است، اظهار کرد: دولت باید شرایط تشویقی برای صادرکنندگان در نظر بگیرد و نرخ ارز را آزاد کند تا تعادل عرضه و تقاضا نرخ واقعی را تعیین کند و قطعا قیمت دلار کمتر می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت:

کاهش نرخ دلار و بی تاثیر بودن آن بر قیمت خودرو

در نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صورت گرفت؛

شریعتمداری در فراکسیون نمایندگان ولایی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:

تداوم روند کاهش قیمت دلار

ارسال نظر