بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
نائب رییس هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بازار درگیر اصلاح قیمت‌ها /اتخاذ سیاست‌های پولی جدید چکشی بر سر شاخص بازار

افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در چندماه اخیر زمینه رشد شاخص بورس و قیمت ها را فراهم کرده بود اما در حال حاضر به تبع کاهش قیمت دلار بخش عمده ای از قیمت ها در حال اصلاح هستند که این امر کاملا طبیعی بوده و در نهایت موجب اصلاح P/E شرکت ها می شود.
کد خبر : ۱۸۴۰۶۱

فردین آقا بزرگی نائب رییس هیات مدیره کانون کارگزاران به بورس نیوز گفت: وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و کم شدن سرعت گردش پول به دلیل اتخاذ سیاست های پولی جدید عامل موثری در منفی شدن شاخص بورس محسوب می شود.

وی با اشاره به تعیین سقف 50 میلیون تومانی برای انتقال وجه افزود: کند شدن روند افزایش معادلات در بازار ارز و ایجاد فضای امنیتی و قضایی موجبات کاهش نرخ ارز را فراهم کرده‌اند و از آنجا که افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در چندماه اخیر زمینه رشد شاخص بورس و قیمت‌ها را فراهم کرده بود در حال حاضر با کاهش قیمت دلار بخش عمده‌ای از قیمت‌ها در حال اصلاح هستند که این امر کاملا طبیعی بوده و در نهایت موجب اصلاح P/E شرکت‌ها می‌شود .

آقابزرگی با تاکید براینکه با ادامه روند اصلاح قیمت‌ها شاهد کاهش قیمت محصولات نیز خواهیم بود، افزود: دراین‌صورت فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و نیما نیز کاهش می‌یابد که این امر موجبات افزایش سودآوری شرکت‌ها را تا پایان سال یا ابتدای سال آینده فراهم می‌کند اما به دلیل کند شدن سرعت گردش نقدینگی و کاهش تقاضا حجم معاملات کمتر می‌شود که دراین‌صورت شاخص بازار نیز روند نزولی را در پیش می‌گیرد.

کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که چرا عرضه سهام برکت به‌عنوان بدترین عرضه اولیه سال‌های اخیر مطرح می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از عرضه‌های اولیه براساس سیاست‌های سهامدار عمده و قیمت‌گذاری سهام انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان نقش مهمی را در میزان استقبال از سهم‌ها را در عرضه اولیه برعهده دارد، افزود: قیمت نیز یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه محسوب می‌شود بنابراین اگر براساس ارزیابی و گزارش‌های کارشناسی که شرکت‌های تامین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند قیمت زیادی برای سهمی در نظر گرفته شود، طبیعتا جذابیت لازم برای خرید ان سهام ایجاد نمی‌شود.

آقابزرگی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در شرکت‌های دارویی نیز گفت: تحریم واردات دارو توسط آمریکا موجبات کاهش سود شرکت‌های دارویی را فراهم کرده که این امر قطعا تاثیر مستقیم بر سودآوری سهام این شرکت‌ها دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

عرضه‌های اولیه چشم بسته خریداری می‌شوند

به پشتوانۀ اعتماد سرمایه‌گذاران؛

ظرفیت خرید واحدهای صندوق اندوخته پایدار تکمیل شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:

یکی از وظایف مهم بانک‌های مرکزی در دنیا مدیریت تورم در جامعه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کاش ایشون می گفت محدود شدن کشیدن پوز به مبلغ 50 میلیون تومان چه ربطی به کاهش شاخص بورس که به دلیل افت قیمت دلار و قیمت های جهانی اتفاق افتاده داره؟ بهتر نیست قبل از مصاحبه ها، سطح علمی مصاحبه شونده رو هم ارزیابی کنید؟