بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه تا حدود 90 درصد تسویه وام را به موقع انجام دادند.
کد خبر : ۱۸۴۰۷۰

به گزارش بورس‌نیوز، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون، در آسیا و اقیانوسیه که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان بخش تعاون و خوشامدگویی به مهمانان خارجی این اجلاس گفت: امیدوارم این همفکری‌ها درباره تعاون نتایج خوبی برای ایران و منطقه آسیا و اقیانوسیه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمان تصویب قانون اساسی براساس اهمیت بخش تعاون، جایگاه این بخش در اقتصاد را فربه دید، چرا که نگاه عدالت خواهانه ای درخصوص این موضوع است.

نقش بخش تعاون در توسعه اقتصاد خرد

دکتر لاریجانی افزود: توجه به بخش تعاون می‌تواند باعث توسعه اقتصاد خرد نیز شود. بر این اساس در قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی به بخش تعاون توجه شده و از لحاظ تدوین اسناد و قوانین برای رشد بخش تعاون، کاستی وجود ندارد و در سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز به این بخش توجه شده و سهم بخش تعاون در اقتصاد 25 درصد است که البته در حال حاضر وضعیت مناسب نیست، اما افق این بخش در سند تعاون براساس اهداف کیفی و کمی مهم در نظر گرفته شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به توجه برنامه ششم توسعه به بخش تعاون گفت: شکل گیری اتاق تعاون برای پیگیری مسائل و مشکلات این بخش خوب است و در حال حاضر اتاق تعاون در حد اتاق بازرگانی در مجلس مورد توجه قرار گرفته و در جلسات کمیسیون‌ها می‌تواند از مسائل مربوط به خود دفاع کند و مسئولان اتاق تعاون نظرات خود را ارائه کنند. حتی در صحن علنی مجلس نیز مسئولان این اتاق در کنار مسئولان دولتی می‌توانند اظهارنظر کنند.

نقش فراکسیون حمایت از بخش تعاون مجلس در رفع مشکلات

وی با بیان اینکه فراکسیونی در مجلس با حدود 150 عضو برای حمایت از بخش تعاون تشکیل شده است، افزود: فراکسیون حمایت از بخش تعاون مجلس می‌تواند فعالانه پیگیر امور بخش تعاون باشد، در هر صورت سیاست‌ها، قوانین و ساختارها برای توسعه بخش تعاون مهیا است، اما آیا در واقعیت اقتصادی نیز بخش تعاون به جایگاه خود رسیده یا نه باید گفت که این گونه نبوده و باید در این زمینه کار شود تا جایگاه و تاثیری که در اسناد مربوط به بخش تعاون است، حاصل شود.

دکتر لاریجانی در ادامه افزود: باید در شرایط فعلی در بخش تعاون فعالانه کار انجام شود تا در این بخش اصطلاحاً جست داشته باشیم و در حال حاضر فرصت خوبی برای حرکت این بخش وجود دارد و اتاق تعاون نظرات کارشناسی خود را و همچنین مشاوره در این زمینه ارائه کند و مجلس نیز مساعدت لازم را برای توسعه این بخش انجام می‌دهد.

توجه به آموزش و انجام امور فرهنگی برای توسعه بخش تعاون ضرورت دارد

رئیس مجلس با اشاره به اینکه آقای سیدکاظم دلخوش اباتری رئیس فراکسیون حمایت از تعاون مجلس پیگیری‌ها را برای رفع مشکلات انجام می‌دهد، گفت: از لحاظ فرهنگی در جامعه برای توسعه بخش تعاون باید کار شود و رسانه‌ها نیز به انجام این مهم کمک کنند و نباید فراموش کرد صرفاً با توصیه بخش تعاون موفق نمی‌شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به حضور جمعی از نمایندگان در این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی از لحاظ نیروی اشتغال جوان است و اگر تمامی بخش‌ها و رسانه‌ها کمک کنند می‌توان در بخش تعاون موفق بود. وزیر تعاون در این اجلاس اشاره به توجه به بخش تعاون در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش داشتند. هر چند که نباید فراموش شود توسعه در این بخش یک روزه محقق نمی‌شود و باید رسانه‌ها کار مستمر انجام دهند.

برخی از تعاونی‌ها در کشور به دلیل عدم رعایت چارچوب علمی موفق نبودند

وی ادامه داد: برخی از تعاونی‌ها در کشور به دلیل عدم رعایت چارچوب علمی موفق نبودند ، چرا که استانداردهای انجام کار را نیز مورد توجه قرار نداده اند، بنابراین باید صداوسیما و رسانه‌ها و فعالان بخش تعاون به استانداردهای علمی در توسعه بخش تعاون کمک کنند و در بطن مردم نیز نهال این موضع باید غرص شود و به موضوعات فرهنگی توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تجربه‌های موفق در بخش تعاون افزود: عضویت ایرانیان در تعاونی‌های مصرف و روستایی نسبتاً خوب بود و جمعیت زیادی از این طریق به هم پیوستند و باید در این زمینه بیشتر کار شود، همچنین در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی نیز باید با اهتمام جدی آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت برخی تعاونی‌ها این است که به بخش آموزش توجه کرده‌اند، به طور مثال در حوزه کشاورزی می‌توان با استفاده از مدل‌های بخش تعاون از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری و با ایجاد تعاونی، امکان بهره‌وری از زمین‌های بزرگ را فراهم کرد.

در حوزه تکنولوژی مانند IT و ICT می‌توان از ظرفیت بخش تعاون استفاده کرد

دکتر لاریجانی ادامه داد: در حوزه تکنولوژی مانند IT و ICT می‌توان از ظرفیت بخش تعاون استفاده کرد و قدرت اقتصادی خلق کرد. در این زمینه می‌توان از ظرفیت نیروی جوان و ورزیده استفاده کرد و اگر مدل صحیح باشد، به سرمایه زیادی نیز احتیاج ندارد.

رئیس قوه مقننه کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر وجود دارند و می‌توان مدل دیگری تعریف کرد که به صورت تعاونی در زمینه تکنولوژی فعالیت انجام دهند.

وی با اشاره به تلاطم‌های ارزی افزود: با توجه به مسائل پیش آمده می‌توان از ظرفیت بخش تعاون استفاده کرد و زمینه تبادل با کشورها را فراهم کرد. به طور مثال کولبری و ته لنجی مدل غیرمفیدی است و باید ساماندهی شود ، چرا که می‌توان با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها موضوع کولبری و ته لنجی را ساماندهی کرد.

ساماندهی کوله بری با استفاده از ظرفیت بخش تعاونی‌ها

دکتر لاریجانی با بیان اینکه اشخاص پشت صحنه از کولبری به منافع قابل توجه دست می‌یابند، افزود: با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها می‌توان موضوع کولبری را ساماندهی کرد و اجناس مورد نیاز را به کشور وارد یا صادر کرد و زندگی افراد فعال در این بخش معقولتر می‌شود و مشکلات کولبران در غرب و شمال غرب و جنوب و غرب و شرق حل می‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به حمایت مجلس و دولت از بخش تعاون افزود: در حوزه ساختمان تعاونی‌های زیادی در کشور بوده و بخشی از این تعاونی‌ها موفق نبوده اند و باید کالبدشکافی شود تا دلایل عدم موفقیت مشخص شود.

وی ادامه داد: اعضای تعاونی‌های مسکن علاقه داشتند کار به نتیجه برسد، اما به دلیل اینکه استانداردها صحیح نبود برخی تعاونی‌ها ناموفق بودند، البته باید در نظر گرفته لزومی ندارد که تمامی اعضای یک تعاونی مسکن وارد کار شوند، اما با حسابرسی و نظارت دقیق و استفاده از افراد باتجربه می‌توان از هم پاشیدگی تعاونی‌ها جلوگیری کرد، چرا که عدم به کارگیری حسابرسی دقیق، باعث شده شکایاتی درخصوص تعاونی‌ها مطرح می‌شود و شکایات حقوقی در سیستم قضایی برای به نتیجه رسیدن، زمانبر است.

لاریجانی ادامه داد: اگر از ابتدا نظارت بر تعاونی‌ها صحیح باشد و به طور مثال از ظرفیت نظام مهندسی استفاده شود، این اطمینان حاصل می‌شود که اختلاف به وجود نیاید، در هر صورت با توجه به نیاز کشور به مسکن و تاکید رئیس جمهور در انجام این مهم تعاونی‌ها با سازوکار دقیق و با لحاظ استانداردهای صحیح می‌توانند به طور مثال در نوسازی بافت فرسوده موثر باشند.

وی با اشاره به تدابیر دولت برای ساماندهی بافت فرسوده گفت: حمایت‌های دولت می‌تواند به صورت یک واحد حقوقی انجام گیرد و پیشنهاد می‌شود موضوع نوسازی بافت فرسوده که توسط دولت پیگیری می‌شود از طریق چارچوب تعاونی انجام شود و دولت و مجلس نیز پشتیبانی انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک دانشمند بنگلادشی که موضوع بانک فقرا را مطرح کرد، توانست به جایزه بین‌المللی دست یابد که براساس موضوع بانک فقرا، امکان جمع شدن سرمایه‌های خرد به جامعه فراهم می‌شود و تسهیلات دهی آسان صورت می‌گیرد، چرا که در حال حاضر بانک‌ها معمولاً وثیقه‌های کلان از کارآفرینان فعال در بخش ایجاد کار جزئی درخواست می‌کنند، که البته باید به این موضوع نیز رسیدگی شود، اما بانک تعاون در صورت افزایش سرمایه می‌تواند به موضوع مذکور توجه کند و حتی این موضوع از طریق مجلس و شورای هماهنگی اقتصادی قوا می‌تواند بررسی شود تا زمینه ارائه تسهیلات با فرآیند آسان به فعالان در بخش تعاون فراهم شود.

دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه تا حدود 90 درصد تسویه وام را به موقع انجام دادند

دکتر لاریجانی با اشاره به یکی از پژوهش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص استفاده از منابع قرض‌الحسنه گفت: براساس این پژوهش، معوقات بانکی که یک معضل است، بیشتر مربوط به اشخاصی است که وام‌های سنگین دریافت کرده‌اند و دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه تا حدود 90 درصد تسویه وام را به موقع انجام داده اند، بنابراین براساس تجربه اگر تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با روش ساده ارائه شود، مفید است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد توزیع خرد در محلات مفید باشد، البته در حال حاضر سازمان بزرگ توزیع وجود دارد که می‌توان گسترش یابد و دولت می‌تواند از طریق بستر تعاونی گسترده استفاده کند و در صورتی که تدابیر موثر برای توسعه بخش تعاون به کار گرفته شود، این بخش می‌تواند به سهم 25 درصدی در اقتصاد دست یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از تجربه کشورهای موفق در بخش تعاون برای توسعه این بخش مفید است. به طور مثال برخی کشورها سابقه بیش از یکصد سال فعالیت مفید در بخش تعاون دارند و می‌توان این ویژگی‌ها و تجربیات را با لحاظ مختصات ایران، بومی کرد. در هر صورت این اجلاس فرصت مناسبی برای استفاده از تجربه موفق سایر کشورها در بخش تعاون فراهم کرده است.

گفتنی است در این دیدار شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از عملکرد و برنامه‌های بخش تعاون ارائه کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت:

بی رونق بودن کشاورزی در غرب مازندران

عضو هیات رئیسه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد:

تعیین تکلیف بانک‌ها و تسهیل گیرندگان در بودجه 98

در نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صورت گرفت؛

شریعتمداری در فراکسیون نمایندگان ولایی

ارسال نظر