بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
مدیر دفتر بازرگانی خارجی توسعه تجارت ایران:

70 درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای است

مدیر دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 70 درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای است.
کد خبر : ۱۸۴۱۰۹
به گزارش بورس نیوز، فرهاد نوری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: طی هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد رشد در تجارت خارجی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند، افزود: امروز باید از تمام اعضای چرخه تولید تقدیر کرد. امیدواریم نسل‌های آتی که چرخ تولید را در دست می‌گیرند با نگاهی علمی پیگیر موضوع باشند.

نوری با بیان اینکه هم اکنون در یک نبرد چریکی و پارتیزانی قرار داریم و وضعیت عادی نیست، ادامه داد: دشمن هوشمندانه پیش می‌رود و ما نیز باید با ذکاوت حرکت کنیم بنابراین هماهنگی و ارائه راهکارهای علمی برای افزایش تولید و صادرات ارزشمند باید در دستورکار قرار گیرد.

مدیر دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: اکنون هر تن صادرات به طور متوسط 400 دلار به فروش می‌رسد و هر تن محصول وارداتی را 1400 دلار خریداری می‌کنیم که این شکاف باید کاهش یافته و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود.

وی گفت: حدود 70 درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است که باید مدیریت تقاضا در واردات را با مدیریت ارزهای صادراتی پیوند داد.

نوری اظهار کرد: بازگشت ارز به کشور از محل درآمدهای پتروشیمی و شرکت‌های مشابه نیمه دولتی کافی نیست و برخی شیوه‌نامه‌های صادرات و واردات اشکالاتی دارد که باید اصلاح شوند. نحوه بازپرداخت ارز نیز با مشکلاتی روبرو است که می‌بایست در جلسات مشترک با بخش خصوصی کاهش یابند.

مدیر دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات دارای دو جنبه علمی و هنری است. به لحاظ استفاده از روش‌های نوین بازاریابی علم و عبور از تحریم‌ها هنر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سازمان توسعه طی سال 98 مشوق‌هایی برای مشارکت بنگاه‌های صادراتی در نمایشگاه‌های خارج کشور لحاظ شده است، افزود: همچنین اگر صادرکنندگان، تسهیلات بانکی با نرخ عرف روز 18 درصد را دریافت کنند بین 4 تا 6 درصد به وی بازگردانده می‌شود.

نوری تصریح کرد: در راستای کمک به نقدینگی نیز بخشی از هزینه‌های بازاریابی بنگاه‌ها پوشش داده شده و با توجه به محدودیت‌های منابع سعی داریم که هدفمند باشند و مشوق‌های غیرمستقیم را با سرعت بیشتری پیش ببریم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر