بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

آنتونوف در ایران به دنبال چیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که در حال حاضر هیچ بحث و مذاکره‌ای میان ایرلاین‌های ایرانی و شرکت هواپیماساز آنتونوف اوکراین برای خرید هواپیمای جدید وجود ندارد.
کد خبر : ۱۸۴۲۸۶
به گزارش بورس نیوز، مقصود اسعدی سامانی، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تمام گزینه‌های موجود در بازار برای تامین ناوگان مورد نیاز خود را بررسی می‌کند، اما فعلا شرکت هواپیماساز آنتونوف جزو این گزینه‌ها نیست و مذاکره‌ای برای خرید این هواپیماها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت نبود مذاکره برای فروش هواپیما اظهارات یکی از مدیران آنتونوف درباره نگاه مثبت‌شان به حضور در ایران در چه رابطه‌ای است، توضیح داد: آنتونوف پس از صحبت‌های مطرح شده درباره ساخت هواپیمای مسافربری در ایران به عنوان یکی از شرکای خارجی وارد کشور شد که نتیجه آن ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: هر چند این هواپیما به مرحله‌ی تولید رسید، اما با توجه به ثبت حوادث و سقوط‌هایی که در سال‌های قبل داشتیم طرح آن متوقف شده و اجرایی نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که با توجه به نبود استقبال لازم از سوی ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای آنتونوف شاید مسئولان این شرکت همچنان به دنبال پیگیری همان طرح‌های سابق باشند.

اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت خرید هواپیما سوخو ۱۰۰ روسیه نیز گفت: این شرکت برای فروش هواپیماهای خود به ایران مذاکراتی داشت، اما با سد دریافت مجوز از وزارت خزانه‌داری آمریکا روبه‌رو شد. از این‌رو فعلا تلاش‌های سوخو برای دور زدن این تحریم‌ها ادامه دارد.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، برای دورزدن تحریم‌های آمریکا سوخو برنامه دارد تا مشارکت آمریکا در قطعات هواپیمای مسافربری خود را به کمتر از ۱۰ درصد برساند و در صورتی که این امر اجرایی شود، می‌توان به خرید هواپیماهای سوخو فکر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات در ساختار هواپیمای سوخو از نظر ایمنی مشکل‌ساز می‌شود نیز توضیح داد: قطعا شرکت هواپیماساز برای فروش هواپیماهایش باید استانداردهای لازم را تامین کرده و مجوزها را دریافت کند. اگر بنا باشد ایرلاین‌های ایرانی این هواپیما را بخرند نیز سازمان هواپیمایی‌ کشوری نظارت لازم بر آن را داشته و پس از صدور مجوز این هواپیما می‌تواند در آسمان ایران پرواز کند.

ثبت حوادث تلخ سقوط، هواپیماهای شرقی مانند توپولوف و انتونوف باعث شده مردم ایران نسبت به ورود دوباره این هواپیماها به آسمان کشور تردیدهای جدی داشته باشند.

چند روز قبل یکی از مدیران شرکت آنتونوف نسبت به شرایط مثبت بازار ایران ابراز خوش‌بینی کرده بود. پس از خروج آمریکا از برجام فعلا امکان خرید مستقیم هواپیما از شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی خرید هواپیماهای دست دومی که شرایط ایمنی و کیفیت مناسب دارند می‌تواند به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های شرکت‌های ایرانی در دستور کار قرار گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر