بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر : ۱۸۴۴۴

دبير هيأت مديره بورس کالاي ايران حجم معاملات بورس کالا طي سال جاري را اعلام و آمار ريز اين معاملات را تشريح کرد.
عباس يعقوبي دبير هيأت مديره بورس کالاي ايران در گفتگو با خبرنگار ايلنا حجم معاملات بورس کالا طي سال جاري را اينگونه اعلام کرد: از تاريخ 5/11/87 بيش از نه ميليون و دويست‌ ‏و هشتاد و يک هزار تن انواع محصولات فلري، معدني، کشاورزي، پتروشيمي و محصولات نفتي در بورس کالا عرضه شده است که از اين بين محصولات فلزي و معدني، پنج ميليون و چهار صد و نود و چها ر هزار تن، محصولات کشاورزي، 155 هزار تن، محصولات پتروشيمي و فراورده‌‏هاي نفتي، سه ميليون و ششصد و سي و دو هزار تن از حجم معاملات بورس کالا را طي اين مدت به خود اختصاص داده‌‏اند.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر محصولات فلزي، معدني، کشاورزي و فراورده‌‏هاي نفتي به ترتيب رقم 19/59 درصد،68/1 درصد و 14/39 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌‏اند.
يعقوبي به افزايش حجم معاملات فلزي و معدني طي يک سال گذشته اشاره کرد و گفت: از ابتداي امسال در مقايسه با سال گذشته محصولات فلزي و معدني علي‌‏رغم رکود بازار و بحران اقتصادي با افزايش 4/4 درصدي حجم معاملات روبرو بوده‌‏اند. در اين مدت رينگ محصولات کشاورزي با کاهش 25 درصدي حجم معاملات مواجه بوده است. در مدت مشابه سال گذشته نيز از محصولات پتروشيمي عرضه‌‏اي در بورس کالا نداشتيم.
وي به مجموع نه ميليون و دويست و هشتاد و دو هزار تني حجم معاملات در سال جاري اشاره کرد و افزود: با توجه به حجم معاملات پنج ميليون و پانصد و دو هزار تني معاملات در سال گذشته، بورس کالاي ايران با افزايش 7/68 درصدي رشد معاملات در سال جاري روبرو شده است.
وي در ادامه به عوامل مؤثر در افزايش حجم معاملات بورس کالا در سال جاري اشاره کرد و افزود: ورود محصولات پتروشيمي و نيز معامله 168 کيلويي شمش طلا در سال جاري، عوامل مؤثر در افزايش حجم معاملات بورس کالا بودند که در چنين شرايطي بيشترين عرضه مربوط به محصولات فلزي معدني است. با ورود تمامي محصولات پتروشيمي به بورس کالا پيش بيني مي‌‏شود حجم معاملات بورس کالا نيز افزايش يابد.
افزايش مقطعي نرخ تعرفه واردات فولاد راهي براي روانشدن بازار
دبير هيأت مديره بورس کالاي ايران در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت فولاد متأثر ازبحران جهاني، تغيير نرخ تعرفه واردات فولاد را متناسب با شرايط بازار، ضروري دانست و خاطر نشان کرد: نرخ تعرفه فولاد بايد بر اساس شرايط حاکم بر بازار رقم بخورد چراکه در شرايط رکود بازار و مواقع بحراني، افزايش مقطعي تعرفه واردات مي‌‏تواند به روان شدن بازار و افزايش عرضه کمک شاياني کند اما بايد در نظر داشت که تغيير نرخ تعرفه به صورت بلند مدت آثار نا مطلوبي بر بازار خواهد داشت.
يعقوبي در ادامه افزود: يکي از ابزارهاي کنترلي و راهکارهاي تنظيم بازار از سوي دولت، نرخ تعرفه است. براي تسهيل در روند بازار و افزايش حجم معاملات، تغيير نرخ تعرفه به صورت فوري و در مقاطع خاص بايد صورت گيرد. در بلند مدت بنا به شرايط بازار، اين نرخ بايد متغير باشد، در شرايط فعلي براي کمک به صنعت و مجموعه‌‏هاي فولادي و معدني جهت حمايت از توليد، تعرفه محصولات اوليه مثل شمش که تعرفه صفر درصد دارد، بايد به صفر برسد.
عرضه‌‏هاي نامرتب محصولات پتروشيمي به بورس کالا، اطمينان خريداران را سلب مي‌‏کند
دبير هيأت مديره بورس کالاي ايران در ادمه خاطرنشان کرد: عرضه محصولات پتروشيمي بر اساس شرايط متفاوتي که در بخش توليد اين شرکت بوجود مي‌‏آيد ممکن است در طول هفته تغيير کند، که اين روند تغييرات عرضه محصولات پتروشيمي به بورس کالا باعث عدم اطمينان خريداران خواهد شد.
عباس يعقوبي به اقدامات بورس کالا جهت حل اين مشکل اشاره کرد و اذعان داشت: از آنجا که يکي از ويژگي‌‏هاي بورس، شفاف‌‏سازي است با استناد بر اين امر طي جلساتي که با مسئولان شرکت بازرگاني پتروشيمي داشتيم از آنها در خواست کرديم، برنامه عرضه محصولات خود را به صورت ماهانه بر روي سايت به نمايش گذارند تا خريداران با اکتفا به اين برنامه‌‏ها وارد بازار شوند.
دبير هيأت مديره بورس کالا افزود: بر اساس شرايط متفاوتي که در بخش توليد پتروشيمي پيش مي‌‏آيد عرضه اين محصولات در طول ماه با تغييراتي مواجه مي شود که از مسئولان شرکت پتروشيمي در خواست مي‌‏کنيم، اين تغييرات را به حداقل ممکن برساند تا در بورس کالا شاهد برنامه عرضه مشخص و تداوم هفتگي عرضه باشيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر