بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که" تعادل بازارها با حذف سقف رقابت قیمت ها در بورس کالا"، " ظرفیت بالای بورس کالای ایران در تامین مالی صنایع" و " لزوم حضور همزمان صنایع بالادست و پایین دست در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۴۵۷۰
به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته هفتاد و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در شرایطی برگزار شد که حاضران بر تعادل بازارها پس از برداشته شدن سقف رقابت قیمت ها در بورس کالا تاکید داشتند.

در این نشست رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام دو مشکل اساسی صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: براساس گزارش ها، هم اکنون دو مشکل « قیمت بالای خوراک » و «سیاست سرکوب قیمتی» اصلی ترین معضل صنایع پایین دستی است که باید با دریافت نظرات کارشناسی و بحث در جلسات آینده به حل آنها بپردازیم.

محمد رضا پورابراهیمی، به تعادل بازارها با برداشته شدن سقف رقابت قیمت ها در بورس کالا اشاره کرد و گفت: طی ماه های گذشته با پیگیری های زیاد مجلس، سرانجام سقف رقابت قیمت کالاها در بورس کالا برداشته شد که امروز شاهد تعادل نسبی در بازارها هستیم.

بورس کالا، قیمت گذار نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست گفت: بورس کالای ایران، نه قیمت گذار است، نه خریدار و نه فروشنده؛ بلکه بورس کالا یک ابزار برای ایجاد رقابت و شفافیت در مبادلات است.

به گفته شاپور محمدی ، همواره در معاملات بورس کالا، قیمت محصول را صاحب مال معین کرده و البته در مواردی نیز ستاد تنظیم بازار نقش قیمت گذاری را انجام داده است؛ اما بازهم بورس کالا در تعیین قیمت نقشی نداشته است.

وی به اعمال سقف رقابت قیمتی در معاملات بورس کالا اشاره کرد و گفت: مجموعه بازار سرمایه از ابتدا مخالف سقف رقابت بود و چندین نامه به وزرای صنعت، اقتصاد، معاون اول رییس جمهور و شخص رییس جمهور ارسال شد که خوشبختانه با حمایت معاون اول رییس جمهور و وزیر صمت وقت، سقف رقابت ها برداشته شد زیرا مجموعه بازار سرمایه به کل با قیمت گذاری محصولات در بورس کالا مخالف است چراکه این کار، سازوکار کشف قیمت واقعی را مختل می کند.

استمرار عرضه در بورس، امنیت خاطر صنایع پایین دست


مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این نشست گفت: براساس اصول اقتصادی در حوزه قیمت کالاهای مورد نیاز صنایع پایین دستی، کشف قیمتی باید به ترتیبی صورت بگیرد که انگیزه ایجاد برخی ناهنجاری ها مانند قاچاق و احتکار به وجود نیاید.

حامد سلطانی نژاد افزود: همچنین تعادل قیمتی باید به نحوی صورت گیرد که منجر به سفته بازی نشود، در این بین مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین و تنها راه برای رسیدن به اهداف مورد نظر است. البته در این مسیر کف عرضه محصولات نیز باید در بورس کالا رعایت شود که در این رابطه نیز مشکلات تامین خوراک صنایع بالادست و یا تامین مواد اولیه از طریق واردات مطرح است.  

وی تاکید کرد: با استمرار عرضه محصولات در بورس کالا، امنیت خاطر صنایع پایین دستی فراهم می شود که به نظر می رسد راهی جز برقراری تعامل سازنده میان بخش بالادست و پایین دستی صنایع وجود ندارد، چراکه همیشه نمی توان انتظار داشت تا بخش دولتی با مشغله های فراوان به حل مشکلات بیاید بلکه صنوف و انجمن ها می توانند بهترین اتفاق ها را برای تولید کشور و بازار رقم بزنند.

 ظرفیت بالای بورس کالای ایران در تامین مالی صنایع

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ظرفیت های بورس کالا در حوزه تامین مالی صنایع اشاره کرد و گفت: ابزاری همچون اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا وجود دارد که امکان تامین مالی صنایع مختلف از جمله صنعت حمل و نقل ریلی برای بازده مختلف را فراهم می کند همان طور که تاکنون شرکت های زیادی در صنایع گوناگون از این ابزار استفاده کرده اند.

شاپور محمدی ایران گفت: در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی برای تامین مالی وجود دارد که در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی نیز می توان از این ابزارها استفاده کرد؛ در همین زمینه روند تامین مالی صنایع با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا نیز روبه رشد است.

وی افزود: حتی می توان در بازار سرمایه، اوراق مبتنی بر ظرفیت حمل کالا در حوزه ریلی منتشر کرد و با استفاده از قراردادهای معاملات سلف و فیوچرز آینده را به زمان حال بیاوریم به این ترتیب به کمک ظرفیت های بازار سرمایه می توان تامین مالی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه عملیاتی کرد.

پیوند ناگسستنی تولید و بورس کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: طی سال های گذشته و با عرضه بسیاری از کالاهای مهم و اساسی در بورس کالا، شاهد پیوند ناگسستنی تولید و بورس کالا هستیم به طوریکه هر مقدار که عرضه ها در بورس بیشتر شده، روند تامین مواد صنایع پایین دستی نیز از طریق بورس بهتر شده و تولید در مسیر رشد قرار گرفته است.

حسین معروف گفت: با حمایت درست از تولیدکنندگان کشور و رسیدن سود مناسب به آنها، شاهد کاهش فعالیت های سفته بازی و واسطه گری های مخرب در اقتصاد خواهیم بود؛ در این بین یکی از مسیرهای هموار و هدفمند برای حمایت از تولید، تمرکز زنجیره تولید محصولات در بورس کالاست.

وی با بیان اینکه تقویت نقش بورس کالا به اقتصاد تولیدمحور و برخورداری از اقتصاد سالم کمک می کند، افزود: با توجه به تامین مواد اولیه صنایع از طریق بورس کالا، باید نگاه مسوولان تصمیم گیر به پیوند جدایی ناپذیر میان بورس و تولید است؛ با این نگاه و حمایت مناسب از بورس، می توان به تولید کشور سروسامان داد و از شفافیت داده های بورس نیز در راستای ایجاد نظم و تعادل به بازارها استفاده کرد.

تامین مالی صنعت حمل و نقل ریلی از مسیر بورس کالا

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه سبد ابزارهای تامین مالی صنعت حمل و نقل ریلی با استفاده از ابزارها و سازوکار بورس کالای ایران و همچنین ادامه عرضه قراضه های راه آهن جمهوری اسلامی در این بورس خبر داد.

سعید محمدزاده گفت: بورس کالای ایران ابزارهای متنوعی به منظور تامین مالی از جمله اوراق سلف موازی استاندارد در اختیار دارد، همچنین راه آهن جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را می کند که در جهت توسعه سبد ابزارهای تامین مالی قابل استفاده برای صنعت گام بردارد تا هر چه بیشتر بتوان منابع و سرمایه های جدید را به سمت سرمایه گذاری در این صنعت هدایت کرد.

وی اعلام کرد: دو مزیت یعنی «درآمد جاری پایدار و مستمر» و «هزینه جاری مستمر ناشی از صرفه جویی پایدار» در صنعت، قابلیت خرید و فروش در هر بازار شفافی از جمله بورس کالای ایران را دارد؛ از این رو، هر مدلی در بورس کالا برای معامله این دو مزیت طراحی شود، ما آمادگی همکاری با این مجموعه را نیز داریم..

لزوم حضور همزمان صنایع بالادست و پایین دست در بورس کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که در جریان معاملات کالاها میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، باید اصول منطق بازار برقرار باشد به این معنا که فعالیت برای همه زنجیره تولید به صرفه باشد و در حق هیچ یک از اعضای زنجیره، اجحاف نشود؛ در این رابطه تمرکز معاملات کالاها در حوزه های مختلف به خصوص فلزات و پتروشیمی در بورس کالای ایران بهترین اتفاق است.

جعفر ذره بینی عنوان کرد:باید توجه کنیم که بورس کالا محلی برای حضور توامان صنایع بالادستی و پایین دستی با خواسته ها و شرایط متفاوت است، از این رو به طور طبیعی و به خصوص به دلیل نوسانات اخیری که در بازارها مشاهده کردیم، شاید نقد هایی به روند معاملات چند محصول وجود داشته باشد که این موضوع نیز با تعامل میان فعالان صنعت قابل رفع است.

وی با بیان اینکه عملکرد بورس کالا طی این سال ها و در فرازونشیب های اقتصاد ایران، قابل قبول بوده است، گفت:با پایداری ثبات قیمت ها و تعادل بازارها، باید زمینه عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا فراهم شود تا همه تولیدکنندگان با رعایت قوانین به تامین نیاز واحدهای پایین دستی و صادرات مبادرت ورزند

بورس کالا می تواند به مرجع قیمتی زعفران دنیا تبدیل شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم ضمن تاکید بر امکان مرجعیت تابلوی بورس کالای ایران به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بین المللی و صادرات این محصول، مستمر بودن عرضه ها و حضور فعالان این حوزه در بازار جهانی را از شروط اساسی برای تحقق این مساله دانست.

سعید باستانی با بیان اینکه عرضه کالاها در بورس کالا به عنوان یک بستر مدرن به نفع صنایع است، ادامه داد: عرضه زعفران با روش های معاملاتی مدرن در بورس کالا می تواند موجب ایجاد شفافیت در بازار، افزایش کیفیت و درجه بندی محصول و کشف قیمت واقعی شود.

وی در خصوص امکان پذیر بودن حضور بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بین المللی گفت: حتما این اتفاق می تواند امکان پذیر باشد؛ چرا که پیش از این برای کالاهای دیگر که سهم کمتری از محصول تولیدی در دنیا را داشته ایم، این اتفاق به کمک بورس کالا رخ داده و بطور قطع برای زعفران که یکی از محصولات شناخته شده و استراتژیک کشورمان محسوب می شود و سهم عمده ای در تولید آن را در دنیا در اختیار داریم، می تواند شرایط لازم فراهم شود تا بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در دنیا معرفی شود

کاهش یارانه پرداختی دولت با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

معاون بازرگانی اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس، توسعه نظام انبارداری در کشور، رشد کیفی محصولات کشاورزی، ایجاد بازار رقابتی و همچنین پرداخت کمتر یارانه دولتی را از مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله ذرت در بورس کالای ایران عنوان کرد.

فیروز زاهدی با اشاره به آغاز طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالای ایران گفت: از سال ۱۳۹۴ هر ساله طرح قیمت تضمینی برخی از محصولات کشاورزی با حمایت دولت و استفاده از سازوکار بورس کالا انجام می شود؛ در سیاست قیمت تضمینی، کشاورز محصول خود را در بورس کالا عرضه می کند و اگر قیمت کشف شده در بورس پایین تر از قیمت تضمینی باشد، مابه التفاوت قیمت از سوی دولت به کشاورز پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا باعث کاهش هزینه های دولت هم از نظر محدودیت منابع مالی و هم از نظر صرفه جویی در پرداخت یارانه های کشاورزی، گردیده است؛ چراکه محصول کشاورز در بازار رقابتی بورس به فروش می رود و دولت هم یارانه کمتری در این حوزه ها پرداخت می کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر