بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
تصمیم دولت چین مبنی بر توقف تولید حدود 120 میلیون تن فولاد خام به روش کوره بلند و تبدیل تکنولوژي تولید به روش کوره قوس الکتریک و نیاز این کشور به واردات فولاد، منجر به رشد صادرات فولاد ایران شد. در شرایط رکودي حاکم بر بازار فولاد ایران، این موضوع صنایع بالادستی فولاد از جمله نسوز را به نان و نوایی رساند. در بررسی هایی که بر روی «کفرا» انجام گرفت، نشانه ها از بهبود شرایط حکایت می کند.
کد خبر : ۱۸۴۶۶۰

بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در بین شرکت های تولیدکننده فرآورده های نسوز، شرکت «فرآورده هاي نسوز ايران» بالاترین میزان فروش را دارد. 22 درصد از بازار آجرهای نسوز و 12 درصد بازار مواد ویژه در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

نشانه های تمام عیار از رشد یک نسوز / سود «کفرا» بزرگتر می شود

تحلیل فاصله ساختار فروش نیز مؤید سرآمد بودن این شرکت است. بر این مبنا، بهای تمام شده طی دوره های اخیر در کانال نزولی قرار گرفته و بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، 5 درصد کمتر از میانگین 7 شرکت هم گروه است.

از آن جا که مواد مستقیم مصرفی در ساختار بهای تمام شده نقش اول را ایفا می کند، افزایش شدید قیمت مواد اولیه وارداتی نسوز از جمله منیزیت تا حدود 4 برابر و عدم تخصیص ارز مبادله ای به مواد اولیه نسوز منجر به رشد بهاي تمام شده گردید که البته صنایع مصرف کننده فراورده های نسوز از جمله فولاد، موضوع افزایش قیمت ها را پذیرفتند و در نتیجه آن، شرکت های نسوز توانستند حاشیه سود خود را حفظ کنند. علاوه بر این، اصلاح ترکیب مواد اولیه تولید، در کاهش بهای تمام شده نقش بسزایی دارد.

نشانه های تمام عیار از رشد یک نسوز / سود «کفرا» بزرگتر می شود

در بررسی که از سال 92 انجام گرفته، حاشیه سود ناخالص روند نزولی را تا سال 95 طی کرد، اما از سال گذشته به سبب موارد ذکر شده، مجدد وارد مدار صعودی شد و به سطوح سال 92 بسیار نزدیک شده است.

نشانه های تمام عیار از رشد یک نسوز / سود «کفرا» بزرگتر می شود

در نیمه نخست سال جاری برخلاف سال های گذشته «کفرا» توانسته اندکی از محل سایر درآمدهای عملیاتی، عایدی کسب کند و از طرف دیگر، سایر هزینه های عملیاتی را به صفر برساند. همین مورد سبب افزایش اختلاف حاشیه سود عملیاتی با میاگین گروه به میزان 8 درصد گردد. عمده درآمدهای این محل مربوط به بسته بندی محصولات و تعدیل نرخ ارز محصولات صادراتی حاصل آمده است.

«کفرا» بالغ بر 47 میلیارد ريال تسهیلات مالی دریافت کرده که اخذ تسهیلات ارزان قیمت (صندوق توسعه ملی) در سال گذشته و عدم استفاده از تسهیلات در دوره جاري، باعث کنترل هزینه هاي مالی شده است. در همین راستا، شرکت سعی دارد منابع مالی را از محل وصول مطالبات تامین نماید تا همچنان هزینه های مالی در همین سطح باقی بماند.

نشانه های تمام عیار از رشد یک نسوز / سود «کفرا» بزرگتر می شود

در ادامه روند رو به رشد شرکت، حاشیه سود خالص در دوره 6 ماهه سال جاری در رقم حدود 33 درصد قرار گرفته که 12 درصد بیشتر از میانگین گروه است.

در خصوص «کفرا» باید توجه داشت که فاز اول طرح فرآوري مواد اوليه را با سرمایه گذاری 210 میلیارد ريالی، به اجرا درآورده که تاکنون 75 درصد پیشرفت داشته است. این طرح در اواخر پاییز به بهره برداری می رسد و می تواند سودآوری مناسبی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این، با عضویت در هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان، در خصوص قرارداد فروش با این شرکت، با خاطری آسوده و در موضع بالاتر می تواند پیش رود.

در مجموع، با توجه به رشد قابل توجه صادرات در شرایطی کنونی نرخ دلار و همچنین استفاده از مواد اولیه داخلی در تولید برخی از محصولات و جایگزینی با انواع خارجی و راه اندازی طرح توسعه، پروارتر شدن سود «کفرا» در پایان سال جاری و به خصوص سال آینده چندان دور از ذهن نیست.

به علاوه، حذف فعالیت ها و فرآیندهایی که ایجاد ارزش افزوده نمی کنند نیز می تواند به روند رو به رشد این شرکت کمک شایانی نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر