بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
درخواست مدیرعامل شهر آفتاب از مجلس و دولت؛

ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در شهر آفتاب

دومین نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو2018) در محل نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.
کد خبر : ۱۸۴۶۹۰


ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در شهر آفتاب

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در این نشست که به میزبانی مدیرعامل شهر آفتاب و مجری برگزاری اکسپو 2018 برگزار می‌شد حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس و امامی معاون اقتصادی استاندارد تهران حضور داشتند.

در ابتدای نشست محمد رئوف قادری مدیرعامل شهر آفتاب در این نشست ضمن اعلام این مطلب که اعتقاد دارم تحریم‌های اقتصادی بهترین فرصت را برای توسعه صادراتی کشور ایجاد کرده است گفت: به دلیل تفاوت نرخ دلار و ریال و نیاز بازارهای هدف کالاهای ایرانی می‌توان از این فرصت به دست آمده به نفع اقتصاد کشور استفاده کرد.

وی ادامه داد: صادرات از زمان آغاز تحریم تا امروز 25 درصد افزایش یافته و این مهم به خوبی نشان می‌دهد که تحریم همیشه بد نیست و می‌تواند به رونق کشور کمک کند.

قادری درباره نمایشگاه اکسپو 2018 نیز گفت: این فرصت مناسبی است که توانمندی‌های خود را به جهان نشان دهیم و ما در شهر آفتاب آمادگی لازم را برای میزبانی این نمایشگاه داریم.

مدیرعامل شهر آفتاب درباره سه استراتژی مدیریتی خود در این منطقه گفت: هدف از تاسیس شهر آفتاب انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از داخل تهران به این منطقه بوده است و این تفاهمی است که ما با وزارت صمت در سال گذشته امضا کردیم.

وی افزود: دومین هدفی که ما در شهر آفتاب داریم تبدیل شدن به یک شهرک نمایشگاهی و همایشی برای پایتخت است. از این رو امکانات و جاذبه‌های جدیدی مانند هتل، شهر بازی، پیست دوچرخه سواری و اماکن تفریحی و تجاری مختلف را به شهر آفتاب اضافه خواهد شد.

قادری درباره سومین استراتژی شهر آفتاب نیز گفت: تهران یکی از استان‌های کشور است که منطقه آزاد اقتصادی ندارد. ما بر آنیم که شهر آفتاب را به عنوان یک منطقه آزاد تجاری یا یک منطقه ویژه اقتصادی معرفی کنیم اما این مهم نیاز به همیازی دولت و مجلس شورای اسلامی دارد.

دولت بخش خصوصی را حمایت کند

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اکسپور 2018 ضمن اشاره به این مطلب که بخش خصوصی در تمام جهان در حال توسعه است و دولت‌ها مسئولیت‌های خود را به این بخش واگذار می‌کنند گفت: تاریخ صدساله ما نشان داده است که هیچ گاه دولت‌هایمان نتوانستند به تنهایی مسائل اقتصادی را حل کنند و این بدان معناست که بخش خصوصی باید وارد کارزار شود.

وی با اشاره به این مطلب که 65 درصد از پول کشور در تهران تولید می‌شود گفت: چنین حجم مالی نیازمند افزایش فعالیت‌های اقتصادی و پررنگ‌تر شدن پایتخت در تجارت است.

حسن پور، شهر آفتاب را یک سرمایه ملی دانست و افزود: متاسفانه حمایت لازم از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و پرمخاطب در این منطقه صورت نمی‌گیرد و بنده قول می‌دهم در مجلس فشار برای برگزاری تمامی نمایشگاه‌ها در این منطقه را بیشتر کنم.

وی با انتقاد از دولت به دلیل منع صادراتی برخی از محصولات در سال جاری گفت: دولت به جای کمک کردن به صادرات مانند سدی عمل می‌کند که جلوی این مهم را گرفته و حتی در اجرای قوانین نیز کوشا نیست. به طور مثال دولت باید جوایز صادراتی را طبق مصوبه قانونی مجلس را به صادرکنندگان ارائه دهد اما این مهم را انجام نمی‌دهد.

وی با حمایت از برگزاری نمایشگاه اکسپو 2018 در شرایط تحریم گفت: ما پتانسیل خوبی برای صادرات در کشور داریم که معادن تنها بخشی از آن است و می‌توانیم از بازارهای منطقه بخصوص در روسیه برای صادرات کالاهای غیرنفتی استفاده کنیم.

بی اثر کردن تحریم ها با دیپلماسی اقتصادی

مجید تکبیری مجری برگزاری اکسپو 2018 در ادامه این نشست خبری با اشاره به این مطلب که برگزاری نمایشگاه‌ها باعث توسعه سایر حوزه‌ها مانند حمل و نقل، گردشگری و صنعت می‌شود گفت: هدف ما از برگزاری اکسپو 2018 در شرایط تحریم، بازاریابی کالاهای ایرانی از داخل، تقویبت بنیه صادراتی و معرفی ظرفیت‌ها به هیات‌های خارجی و بی اثر کردن تحریم‌های آمریکایی با دیپلماسی اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: 611 تاجر از 57 کشور که شامل 20 هیات، 13 رئیس اتاق بازرگانی و چهار مقام سیاسی اقتصادی می‌شوند مهمان اکسپو 2018 خواهند بود که این حجم استقبال نشان دهنده جایگاه ایران در اقتصاد جهان است.

وی با اشاره به حضور 12 گروه کالایی در نمایشگاه اکسپو 2018 تصریح کرد: برای اولین بار 400 نشست B2B و تجاری بین تولیدکنندگان ایرانی و تجار خارجی برنامه ریزی شده است که نویدبخش نتایج خوبی برای صادرات ایران خواهد بود.

دولت حامی حضور بخش خصوصی در رویدادهای بزرگ اقتصادی

در پایان این نشست امامی امین، معاون اقتصادی استانداری تهران ضمن اشاره به وجود 17هزار کارخانه تولیدی در استان گفت: 72 هزار واحد صنفی- تولیدی، 400 هزار واحد صنفی و بخش اعظمی از تولیدات کارخانه‌ای در پایتخت حضور دارند که عدد بسیار بزرگی است اما تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده مناسبی نشده است.

وی افزود: در حوزه بازاریابی و مارکتینگ تلاش‌های بسیاری انجام شده و بخش تبلیغات نیز مورد توجه ویژه استانداری و دولت قرار گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار تهران اطلاع رسانی ناقص از ظرفیت‌ها و پتانسیل پایتخت را یکی از دلایل دیده نشدن تولیدکنندگان استان دانست و گفت: 60 شهرک صنعتی در تهران وجود دارد که هرکدام دهها کارخانه و کارگاه را در خود جای داده است اما یک از‌هم‌گسیختگی در حوزه تولید، مصرف و حاکمیت داریم که جلوی شناخته شدن این ظرفیت‌ها را می‌گیرد.

وی نمایشگاه اکسپو 2018 را یکی از مهم ترین اقدامات دولت دانست و گفت: دولت در برگزاری این نمایشگاه‌ها کوتاهی نکرده و نمی‌کند و اینکه دوستان تنها حرف‌های ناامیدکننده را برزبان جاری کنند جالب نیست.

وی حضور کمرنگ اتاق بازرگانی، اتاق اصناف را در این نشست گفت: متاسفانه حتی رسانه‌های وابسته به این جریان‌ها نیز در نشست امروز حضور ندارند و وقتی اتاق بازرگانی خودش نمی‌خواهد که حمایت شود دولت چه کار می‌تواند انجام دهد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرد؛

اقتصاد جهان برای سال 2019

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

تصویب حذف 4 صفر از پول ملی کشور

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:

نقدینگی و اقتصاد در کشور

ارسال نظر