بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
نوع نگاه شرکت های سرمایه گذاری به بازار کشور متفاوت است. برخی شرکت ها بر خلاف سایرین دید کوتاه مدت دارند و شاید به همین دلیل است که سرمایه های «وسپه» اغلب به سه صنعت کم ریسک اختصاص یافته است.
کد خبر : ۱۸۵۰۲۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، ساختار سرمایه شرکت «سرمایه گذاری سپه» از 12 درصد بدهی و 88 درصد حقوق صاحبان سهام تشکیل شده که در سنوات اخیر تغییر قابل توجهی نداشته و در همین محدوده بوده است.

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی، حدود 87 درصد از کل دارایی ها به بخش سرمایه گذاری های کوتاه و بلندمدت اختصاص یافته است. سرمایه گذاری های کوتاه مدت سهم 65 درصد از کل دارایی ها دارند که حدود 42 درصد بیش از میانگین 9 شرکت دیگر است. از حیث مبلغ سرمایه گذاری کوتاه مدت، رتبه اول را دارد.

اما در طرف مقابل، در حالی که در میانگین گروه 55 درصد دارایی ها مربوط به سرمایه گذاری بلندمدت است، در «وسپه» سهم 22 درصدی دارد.

ستون بلند سرمایه گذاری در «وسپه» / بتای این سرمایه گذار در واحد یک

بیشترین مالکیت این شرکت بر شرکت های بورسی مربوط به سهم حدود 20 درصدی شرکت «سیمان داراب» است. نکته دیگر این که 3 درصد «کچینی» ورشکسته را در اختیار دارد که شرایط این شرکت در هاله ای از ابهام قرار دارد و عملا به یکی از سرمایه گذاری های سوخت شده تبدیل گشته است. به علاوه، سرمایه گذاری ها باید به سمت سهام با درجه نقدشوندگی بالا هدایت شود. از این رو، برنامه خروج از «تایرا» به دلیل بازدهی پایین در دستور کار شرکت قرار دارد.

با توجه به حجم سرمایه گذاری ها و همچنین احتساب ضریب ریسک و نقدشوندگی، «وسپه» می تواند باز هم بر سرمایه خود بیافزاید و رقم آن را تا 8000 میلیارد ريال افزایش دهد. شایان ذکر است که در تیر ماه سال جاری افزایش سرمایه از 5382 به 6691 میلیارد ريال به ثبت رسید.

ستون بلند سرمایه گذاری در «وسپه» / بتای این سرمایه گذار در واحد یک

اغلب وجوه در سه صنعت مواد شیمایی، استخراج کانه های فلزی و شرکت های چند رشته ای، سرمایه گذاری شده است که به نظر می رود باید تنوع بیشتری در پرتفوی خود ایجاد کند تا ریسک های سرمایه گذاری به حداقل برسد.

درآمدهای «وسپه» به شدت به عملکرد سه شرکت «کگل»، «کچاد» و «وامید» وابسته است و این سه بیشترین نقش را در این خصوص ایفا می کنند.

موجودی نقد با وجود این که از میانگین گروه پایین تر است اما روند رو به رشد دارد که علت آن، افزایش وصول مطالبات و همچنین آورده نقدی سهامداران بابت افزایش سرمایه است.

قابل ذکر است که بتای موزون پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی «وسپه» بیش از یک واحد براورد می شود و همین امر موجب رشد قابل توجه ارزش روز شرکت گریده است. با رفع برخی ابهامات و ریسک های سیاسی و قانونی، همگام با رشد بازار، شاخص بتای پرتفوی نیز تعدیل خواهد شد.

ستون بلند سرمایه گذاری در «وسپه» / بتای این سرمایه گذار در واحد یک

خالص ارزش دارایی های این شرکت در پایان شهریور ماه سال جاری به بالاترین رقم خود، 3176 ريال به ازای هر سهم رسید. قطعا با رشد بیشتر قیمت سهم ها، این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر