بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
پنج و نیم عصر امروز نیم نگاهی دارد به توقف عرضه نفت خام در بورس انرژی و قراردادهای آتی سبد سهام.
کد خبر : ۱۸۵۰۷۲

صنعتی با سندروم داون/ FATF در حافظ

به گزارش بورس‌نیوز، روند نزولی بازارسرمایه بخاطر پارک پول بیرون از بازار بوده چراکه ریسک در فضای سرمایه‌گذاری به‌حدی افزایش یافته که حتی بازارهای موازی به حاشیه رفته و سرمایه‌گذاری کاملا از مرکزیت سیبل اقتصاد خارج شده است.

فقر نقدینگی بازار امروز در حالی خود را نشان داد که گل‌گهر و فولاد مبارکه پیشرو بازار بودند و البته نمی‌توان تاریخ 25 ماهانه را به‌دلیل سررسید معاملات اعتباری فراموش کرد.

FATF بورسی

طرح سجام و احراز هویت سهامدار در بازارسرمایه کاملا در مسیر مبارزه با پولشویی گام برداشته و قبل از اینکه FATF در اقتصاد عملیاتی شود، تقریبا سجام در بازار درحالت پوست‌اندازی قرار گرفته و خود را قامت یک FATFداخلی در بازارسرمایه جا انداخته است.

قراردادهای آتی سبد سهام

ماندگاری سرمایه در بورس حکمی بوده که تاکنون با توجه به حجم ورودی پول به بازار طی ماه‌های گذشته، به زمین مانده و امروز با اجرایی شدن قراردادهای آتی سبد سهام علنا بازار ابزاری را به نمایش گذاشت تا پول در بازار بماند.

زیان‌انباشته بانک‌ها مرز خطر را رد کرد

بانک‌هایی نظیر «دی»، «ملت»، «تجارت» و «اقتصادنوین» حجم زیان‌انباشته فراوانی داشته و اگر نسبت زیان به سرمایه بانک‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد، خطوط قرمز نیز رد می‌شود اما تاکنون بانک‌مرکزی با مُسکن‌های معروف خود سعی در سرپا نگاه داشتن‌ این بنگاه‌ها داشته و لزوم آنکه سهامدار، باهوش قوی خود به گروه بانکی‌ها نگاه کند توصیه دور از منطقی نیست.

حقوقی‌ها و ما ادراک حقوقی‌ها

هوش سرمایه در بورس کاملا اثبات شده است اما زمانی که حقوقی‌ها درصدد آن هستند که قیمت‌ها بالا نرود، علامت سوال فراوانی ایجاد می‌شود مخصوصا آنکه بیش از یک میلیارد حق تقدم استفاده نشده وجود دارد.

از طرف دیگر، دارندگان این حق‌ها تمایل داشته با قیمت بالایی حراج گذاشته شود.

بورس نفتی در کوچه‌پس‌کوچه

رئیس سازمان بورس باردیگر توپ را در زمین نفتی‌ها انداخت و گفت که برای عرضه محموله‌های جدید نفت در بورس انرژی منتظر اعلام رسمی وزارت نفت هستیم و از سمت سازمان بورس مشکلی برای برقراری مجدد فروش نفت در بورس انرژی وجود ندارد.

در عین حال مذاکراتی در حوزه فروش ریالی نفت در بورس انرژی صورت گرفته تا این فروش‌ها صرفا با ریال انجام شود، در حالی که هم اکنون فروش‌ها به صورت ارزی- ریالی است

صنعتی دارای سندروم داون

صنعت خودرو در ایران یک کودک عظیم‌الجثه‌ی چهل و چندساله بی‌عرضه است که لوس بار آمده و نه در چهل سال آینده و نه در چهارصدسال بعدی نخواهد توانست گلیمش را از آب بیرون بکشد.

عده‌ای اخیرا تحریم‌ها را بهانه کرده‌اند و به این بهانه تلاش می‌کنند آزادسازی مردمان ایران از چنگال خودروساز بی‌انصاف وطنی را باز به تعویق بیاندازند.

پاسخ این افراد ساده است، اگر در شرایط تحریم خارجی واردات خودرو ممکن نیست، پس دلیلی برای ادامه تحریم‌های داخلی و مقرراتی که جلوی واردات را میگیرد وجود ندارد. اگر اینگونه است، اتفاقا بهترین زمان برای برداشتن تحریم‌های داخلی امروز است که، به ادعای این افراد، تولیدکننده داخلی بدون نیاز به انحصار دولتی فرصت خواهد یافت برای لحظاتی هم که شده، برای نخستین بار، روی دو پای خودش بایستد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر