بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ارگان دولتی برای خرید تضمینی زعفران وجود ندارد/ الزام به افزایش سرعت پیشرفت بورس‌کالا

بورس‌کالا می‌توان نقشی اساسی در بازار محصولات تولیدی داشته باشد زیرا با قراردادن زعفران در بورس‌کالا این موقعیت برای تمامی خریداران به وجود آمده که با رقابت سالم و قیمت واقعی این محصول را خریداری کنند.
کد خبر : ۱۸۵۰۸۵

نورمحمد تربتی‌نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ارزیابی بازار زعفران از نظر قیمت و کشت به بورس‌نیوز اظهارکرد: طلای سرخ به‌عنوان یک محصول کشاورزی استراتژیک در بیشتر نقاط کشور کشت شده و حتی کشت گلخانه‌ای این محصول نیز رواج یافته است.

وی ادامه داد: حمایت دولت از کالاهایی که دارای قیمت بالای تمام شده بوده و جنبه صادراتی آن نیز در اولویت برنامه‌های صادراتی قرار دارد، ضروری بوده بنابراین خرید از مردم و حمایت شرکت‌های تعاونی روستایی از زعفران کاران در اولویت‌های اساسی پاستورنشینان باید جای بگیرد.

نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: زعفران جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته و سازوکارهای بازرگانی دولت برای آنکه این محصول به صورت منصفانه از کشاورز خریداری شده و به قیمت عادلانه‌ای زیر چتر تمهیدات صادراتی فروخته شود، می‌تواند به جایگاه این کالا در داخل کشور کمک شایانی کند. 

تربتی‌نژاد با اشاره به اینکه فرآوری زعفران دارای ارزش افزوده بیشتری است، افزود: بهترین روش صادرات یا خرید زعفران از کانال شرکت‌های تعاونی صورت می‌گیرد که توسط کشاورزان دائر شده باشد تا با بسته‌بندی و فرآوری این محصول، ارزش افزوده نیز به کالای نهایی اضافه شود و به‌صورت جد از خام‌فروشی دوری کنند ؛ ایجاد ارزش افزوده بر کالای کشاورزی تنها راهی بوده که کشاورزان می‌توانند کالای خود را به قیمت واقعی بفروشند. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اهمیت بورس‌کالا در معاملات و البته آینده زعفران کشور تصریح کرد: بازارسرمایه و درکل بورس‌کالا می‌توان نقشی اساسی در بازار محصولات تولیدی داشته باشد زیرا با قراردادن زعفران در بورس‌کالا این موقعیت برای تمامی خریداران به وجود آمده که با رقابت سالم و قیمت واقعی این محصول را خریداری کنند.

وی اضافه کرد: بورس‌کالا در حال پیشرفت بوده چراکه این بازار می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای فروش این محصول پرمشتری در ایران و جهان را پدید آورد.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه کشاورزان برای قیمت‌گذاری زعفران خودشان دخیل هستند یا مجبور به فروش دسترنج‌شان به تعاونی‌ها و دلالان هستند نیز گفت: در واقع کشاورزان هسند که بازار عرضه و تقاضا را تنظیم کرده و به حجم صادرات پاسخ می‌دهند بنابراین ارگان دولتی که قیمت خرید تضمینی تعیین کند، وجود ندارد؛ ولی به هر حال عرضه‌و‌تقاضا و نحوه ارائه این محصولات در بسته‌بندی‌های مناسب و مکانیزم‌های صحیح صادراتی می‌تواند تعیین کننده قیمت این محصول باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بورس کالا، مرجع اطلاعاتی بازارها

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

ارسال نظر