بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

منع صادرات زعفران به‌صورت فله / ارزش‌افزوده زعفران در جیب کشورهای منطقه می‌رود

در بخش صادرات، فرآوری، بسته‌بندی و ترویج و گسترش کشت زعفران در مناطقی از ایران داشته و ارزش‌افزوده طلای سرخ ‏را به جیب همسایگان می‌ریزیم.‏
کد خبر : ۱۸۵۲۳۱

جلال محمود زاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود. در رابطه با صادرات این محصول و فروش آن در بازارهای جهانی نیاز به بازاریابی بیشتر و بسته‌بندی شکیل و مناسب داریم.

وی ادامه داد: در کنار صادرات زعفران، تولید فرآورده‌های جانبی از این گیاه ارزشمند نیز مهم و ضروری است. مطمئناً تولید محصولات جانبی نیز می‌تواند صادرات و ارزش‌افزوده زعفران را ارتقا بخشد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اقلیم ایران اجازه می‌دهد که در سایر نقاط کشور هم بتوانیم زعفران کشت کنیم اما این مهم نیاز به این دارد که به نقاط دیگری از کشور برویم و کشت این محصول را ترویج داده و با برنامه‌ریزی مناسب از چهارفصل بودن ایران بهره ببریم.

وی با اشاره به مشکل منابع آبی در بیشتر نقاط کشور و نیاز به روی آوردن به کشت‌های کمتر آب بر اظهار داشت: چاره‌ای جز کشت جایگزین در نقاط بی‌آب نداریم و باید به سمت محصولی برویم که آب کمتر و درآمد بیشتری برای ما ایجاد کند و زعفران یکی از این انتخاب‌ها است.

محمود زاده تصریح کرد: متأسفانه در بسته‌بندی، در فرآوری و در بازاریابی کالاهای کشاورزی ازجمله زعفران با مشکل روبه‌رو بوده و باید در این سه حوزه بیشتر کارکنیم.

وی در مورد بهترین مدل صادراتی برای زعفران گفت: ما باید دنبال ارزش‌افزوده باشیم یعنی هم تولید و هم تجارت زعفران را خودمان در دست بگیریم و بهترین شیوه این است که اجازه ندهیم زعفران تولید داخل به‌صورت فله از کشور خارج شود.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: شرط صادرات زعفران باید بسته‌بندی شکیل باشد. معمولاً کشورهای دیگر زعفران ایران را به‌صورت فله‌ای می‌خرند و در بسته‌بندی‌های زیبا به اسم و برند خودشان می‌فروشند و نفع زیادی می‌برند.

وی با تأکید بر رشد فروش زعفران در سال‌های گذشته گفت: مشکل اینجاست که ما نباید اجازه دهیم زعفران دربسته‌های چند کیلویی از کشور خارج شود چون این‌یک ضعف است ما باید این محصول خوب و استراتژیک را که تنها در اقلیم مناسب ایران تولید می‌شود و در کشورهای دیگر معمولاً تولید بسیار اندک دارد برای خود نگاه‌داریم و ارزش‌افزوده آن را به جیب دیگران نریزیم.

محمود زاده با اشاره به این مطلب که اقلیم ایران باعث شده است در تولید زعفران رتبه اول جهان را داشته باشیم افزود: حال باید در بسته‌بندی و صادرات و فروش در کشورهای هدف هم‌رتبه اول را مال خود کنیم .

وی تأکید کرد: باید کشت این محصول را به‌غیراز خراسان در مناطقی گسترش دهیم که زمینه تولید را دارد و گسترش بیشتری ازنظر جغرافیایی دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به تأثیر عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی گفت: در موضوع زعفران، با توجه به اینکه کارخانه‌ها یا محل‌های خوبی برای فرآوری نداریم، واسطه‌ها وارد بازار شده و این محصول را باقیمت پایین‌تر می‌خرند به‌صورت فله از کشور خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر تجارت زعفران را در داخل کشور ساماندهی کرده و وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بهتری در این زمینه باهم داشته باشند می‌توانیم زعفران را مستقیماً از کشاورز خریداری کرده و به  قیمت مناسب‌تری به تولیدکنندگان تحویل دهند. در این میان هم ارزش‌افزوده‌ای که از این بابت حاصل می‌شود برای کشور بیشتر خواهد شد و هم کشاورز سود بیشتری را می‌برد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در مورد تأثیر بورس کالا در حوزه زعفران گفت: بورس کالا می‌تواند مؤثر باشد اما در بعضی از محصولات کارایی آن زیاد نیست، به‌طور مثال بورس کالا برای گندم، جو و سایر محصولات مفید نیست اما؛ ممکن است برای زعفران اثراتی داشته باشد.

محمودزاده تاکید کرد: معمولاً بعضی از محصولات قیمت تضمینی دارند و دولت این محصول را می‌خرد بنابراین این نوع محصولات در بورس نمی‌تواند با اقبال مواجه شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر